Ska renovera badrummet och en del av det blir att sänka taket o fälla in spottar. Badrummet är relativt litet, 230x140. Tanken är att jag limmar och proppar primärreglar (https://www.bauhaus.se/norgips-primarregel-45) runtom rummet i väggarna (en betongvägg och tre lättbetongväggar) och sedan sekundärreglar (https://www.bauhaus.se/norgips-sekundarregel-45-85) på tvären cc45. Nu till frågan; fäster man sekundärregeln underifrån med självborrande skruv? Blir skruvskallarna ett problem när det ska gipsas? Eller skruvar man fast sekundärregeln i överkant i den lilla "flänsen" som sticker ut?
Kom gärna med förslag annars! Tack på förhand!
Kom gärna med förslag annars! Tack på förhand!
Medlem
· västra götaland
· 207 inlägg
Du ska alltså skruva sekundärpofilerna i det gamla taket om jag förstått det rätt. Då kan du göra som du skrivit förutom att du inte ska ha primärprofiler som ram utan vanlig skena. Primären har man som ”balk” om sekundärerna hänger fritt.
Nja, jag hade tänkt att sänka taket några cm för att el ska kunna dra slang där, därför tänkte jag proppa en ram i väggarna och lägga sekundärreglarna i ramen, alltså kommer de bara fästas i ramen, bifogar en bild om hur jag tänkte...men jag tänker att jag inte kan skruva de underifrån då gipsen kommer rida på skruvskallarna som fäster ihop sekundärreglarna
Medlem
· västra götaland
· 207 inlägg
Z Zingow skrev:Nja, jag hade tänkt att sänka taket några cm för att el ska kunna dra slang där, därför tänkte jag proppa en ram i väggarna och lägga sekundärreglarna i ramen, alltså kommer de bara fästas i ramen, bifogar en bild om hur jag tänkte...men jag tänker att jag inte kan skruva de underifrån då gipsen kommer rida på skruvskallarna som fäster ihop sekundärreglarna
Sätt en 70 skena runt om. 25 mm sekundärer istället för 45 mm och en primär på mitten som förankras i taket på ett eller två ställen. Skruvskallen som du funderar över kan du ta en 13 mm plåtskruv med tunn skalle.Z Zingow skrev:Nja, jag hade tänkt att sänka taket några cm för att el ska kunna dra slang där, därför tänkte jag proppa en ram i väggarna och lägga sekundärreglarna i ramen, alltså kommer de bara fästas i ramen, bifogar en bild om hur jag tänkte...men jag tänker att jag inte kan skruva de underifrån då gipsen kommer rida på skruvskallarna som fäster ihop sekundärreglarna
Klicka här för att svara