Du måste följa tillverkarens instruktioner om fritt avstånd i sidled (till brännbart), ofta 50mm. Men kolla för just din spot, det kan variera mellan fabrikaten.

Paul-Staffanstorp
Precis.
Det är ingen fara med träreglar, men kolla upp så inte spottarna hamnar för när bara.
I övrigt målas ju taket med våtrumsfärg sen så trä gör ingenting.

Okej, är ni inne på att jag kan skippa stålreglarna helt och enbart köra trä rakt igenom nu?
Fördelen är ju även att trä är enklare att såga bl.a.

Spotlightsen som jag köpt är dessa (den första är till kök, hall, rum medan den andra är till badrummet).
http://www.hidealite.se/svenska/dow...67064-1204mk-inkl-20/w-2m-k-amp-klarglas.html

http://www.hidealite.se/svenska/dow...63011-1206m-mk-inkl-20w-2m-k-amp-mg-ip44.html

Något speciellt man bör tänka på med dessa? Brandfara, avstånd eller ngt?

Paul-Staffanstorp
Har inte sagt att du bara ska köra träreglar.
Mina rekommendationer är fortfarande en ram av stålskenan eftersom den är så mycket lättare att fästa på väggen än 45mm tjocka träreglar.
Däremellan lägger man sen enkelt 45x45 träreglar som då inte heller behöver sågas så exakt som ifall man haft en ram av träreglar.

Paul-Staffanstorp skrev:
Har inte sagt att du bara ska köra träreglar.
Mina rekommendationer är fortfarande en ram av stålskenan eftersom den är så mycket lättare att fästa på väggen än 45mm tjocka träreglar.
Däremellan lägger man sen enkelt 45x45 träreglar som då inte heller behöver sågas så exakt som ifall man haft en ram av träreglar.
Men behöver man ens fästa reglarna i väggen? Är det inte bara att fästa dom i taket och se till att längden matchar väggen hyfsat?

Du menar på ngt sätt att man ska fästa stålskenor i 3 av fyra väggar i badrummet och helt enkelt lägga dit träreglarna med stöd i stålskenan?

Paul-Staffanstorp
savio skrev:
Men behöver man ens fästa reglarna i väggen? Är det inte bara att fästa dom i taket och se till att längden matchar väggen hyfsat?

Du menar på ngt sätt att man ska fästa stålskenor i 3 av fyra väggar i badrummet och helt enkelt lägga dit träreglarna med stöd i stålskenan?
Då är du ju tillbaka på ruta ett... problemet med att fästa träreglar i väggen är ju likvärdigt med att fästa dem i taket... lika komplicerat typ.
Dessutom behöver ju slangen till kablarna lite utrymme mellan taket och reglarna.

En ram har fyra sidor så varför bara fästa stålskenor på tre väggar då... ;)

I övrigt verkar du ha förstått poängen nu med att bara lägga in träreglarna mellan stålskenorna vilket som sagt är mycket enklare än att fästa dem i taket eller väggarna...

Paul-Staffanstorp skrev:
Då är du ju tillbaka på ruta ett... problemet med att fästa träreglar i väggen är ju likvärdigt med att fästa dem i taket... lika komplicerat typ.
Dessutom behöver ju slangen till kablarna lite utrymme mellan taket och reglarna.
Men behöver man fästa dom i väggen då, räcker det inte med att fästa i taket?

Paul-Staffanstorp skrev:
En ram har fyra sidor så varför bara fästa stålskenor på tre väggar då... ;)
Jag har ingen aning, fattade det så på förklaringen innan, som ett U ungefär, även om jag inte förstod logiken i det. :)

Paul-Staffanstorp skrev:
I övrigt verkar du ha förstått poängen nu med att bara lägga in träreglarna mellan stålskenorna vilket som sagt är mycket enklare än att fästa dem i taket eller väggarna...
Jag är med på tanken, men man måste fästa träreglarna på ngt sätt antar jag? Inte bara låta dom ligga rörliga i stålskenorna?

Paul-Staffanstorp
Var ska du dra slangen med elkablarna om du fäster reglarna i taket...
...och fortfarande är det ju mer komplicerat att fästa tjocka reglar vare sig det är i tak eller vägg...

Stålskenorna är formade som ett U som man fäster liggande på väggen och i dem lägger man träreglarna och skruvar fast dem med gipsskruvar med cc300mm.

Paul-Staffanstorp skrev:
Var ska du dra slangen med elkablarna om du fäster reglarna i taket...
Borrar hål i träreglarna, ingen match :)

Paul-Staffanstorp skrev:
Stålskenorna är formade som ett U som man fäster liggande på väggen och i dem lägger man träreglarna och skruvar fast dem med gipsskruvar med cc300mm.
Ahh, äntligen så förstår jag hur du menar :)
Men du menar att man ska stålreglarna runt om hela rummet, dvs 4 st längder?

Lånar tråden lite:

Är det ok att ha träpanel i nedsänkt tak med spots. Finns det risk för brand i sidled eller riktar spottarna värmen uppåt?

Tack för att jag fick sticka in,

Jörgen

Det är OK att montera F-märkta armaturer i ett trätak.
Är armaturen märkt med det betyder det att den inte blir varmare än 90 grader.
Saknas märkningen får armaturen bli hur varm som helst.

Det säkraste alternativet är ju att montera armturerna i ett gipstak som är icke brännbart.

Paul-Staffanstorp
savio skrev:
Borrar hål i träreglarna, ingen match :)

Ahh, äntligen så förstår jag hur du menar :)
Men du menar att man ska stålreglarna runt om hela rummet, dvs 4 st längder?
Visst, men betydligt mer jobb än att dra dem i utrymmet mellan reglarna och taket.

Yeeees !! :D

Detta gör ju också att man kan sänka takhöjden enkelt hur mycket man själv vill.

Paul-Staffanstorp skrev:
Visst, men betydligt mer jobb än att dra dem i utrymmet mellan reglarna och taket.

Yeeees !! :D

Detta gör ju också att man kan sänka takhöjden enkelt hur mycket man själv vill.

Uppskattar verkligen dina svar Paul, ville poängtera detta! :)

Menar du att man enbart ska fästa träreglarna i stålreglarna, trät ska alltså inte fästas i taket?

En fråga till, passar dessa som handen i handsken eller måste man köpa större stålreglar för att passa in?
Är stålskenan hos Beijer 45x45 också?
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=4347
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=28543

Till sist, är det smidigt för elektrikerna att borra hål i mina stålreglar?

Paul-Staffanstorp
Ja, man fäster dem bara i stålreglarna med gipsskruv.

Den skenan du visar är avsedd för 45x45 virke, men samtidigt är det inte sååå noga då träreglarna bara ligger och vilar i stålreglarna och sen fasts i dessa.

Elektrikera ska inte dra el utmed väggarna och stålreglarna ska ju bara sitta som en ram runt rummet.

Paul-Staffanstorp skrev:
Elektrikera ska inte dra el utmed väggarna och stålreglarna ska ju bara sitta som en ram runt rummet.
Jag tänker på spotlights som ska upp, dessa ska ju ligga uppe på innertaket vilket måste kräva att elektrikern gör lite hål i ngn stålregel och träregel för att passa in allt?

Sedan så nämnde elektrikern att han lägger kabeln till tvättmaskinen i innertaket också, det är ju ett utmärkt gömställe för honom :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.