K Knight skrev:
Alltså jag syftade på de tunna färdigmålade skivorna som finns på byggäffären. Smidigt men dyrt. Är det en liten yta är de oslagbart enkelt
Vari ligger smidigheten?

Är fördelen att dom inte suger så mycket färg ? För man kommer fortfarande behöva spackla eventuella skarvar och skruvar samt måla hela ytan.

Tekniker Tekniker skrev:
Vari ligger smidigheten?

Är fördelen att dom inte suger så mycket färg ? För man kommer fortfarande behöva spackla eventuella skarvar och skruvar samt måla hela ytan.
Skivorna har "spont" så de läggs bara ihop men det blir ju en synlig smal skarv...

Du har ju möjlighet att få upp en hel skiva utan skarvar så då är det mycket bättre/enklare, inget spacklade alls, bara lite uppfyllnad i någon glipa mot vägg kanske. Fyll glipor mot vägg med byggfix/gipsbruk så går det snabbt och enkelt och sen fog (för våtrum) på bara.

Tekniker Tekniker skrev:
Vari ligger smidigheten?

Man skruvar i skarven, noten/fjädern. Sen täcks de av nästa skiva. Utan i kanterna så täcker man skruvskallarna med taklist. Så oerhört smidigt tak att sätta upp. Slippa spackla och måla.

anders07 anders07 skrev:
Skivorna har "spont" så de läggs bara ihop men det blir ju en synlig smal skarv...

Du har ju möjlighet att få upp en hel skiva utan skarvar så då är det mycket bättre/enklare, inget spacklade alls, bara lite uppfyllnad i någon glipa mot vägg kanske. Fyll glipor mot vägg med byggfix/gipsbruk så går det snabbt och enkelt och sen fog (för våtrum) på bara.
Ja jag är helt ointresserad av något som är synligt, det ska vara ett vitt slött tak helt enkelt.

Så får jag upp en skiva utan skarvar så spelar det alltså mindre roll att ena är vitfolierad. Så kanske inte mkt smidigare just i det här fallet då.

Hej hallå!

Nu tänkte jag ta tag i detta projekt men det har dykt upp lite frågor.

1)
Kollade hur dom gjort i 7kvm badrummet:
Sätter man reglerna på detta sätt? Borde väl räcka med en som är tillräckligt stor eller bygger man såhär för att kunna leda fram flexslangen lite enklare?

På toaletten som har en väldigt mycket mindre yta borde byggtekniken kunna förenklas ?

Vilka reglar bör man använda för mitt ändamål?
Bara skriva i taget eller även en ram runt om ?

Eller en ram runt om med nån förstärkning i mitten?

Inblick i konstruktion med reglar och flexibel slang i taket av ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2)
Känns även som att man sänkt taket mycket mer än vad som är nödvändigt? Spottarna har 38mm inbyggnadsdjup och får läggas mot isolering. Att då bygga ner 95mm känns overkill?

Måttband visar mått inne i en väggöppning i ett byggprojekt.
Skapa konto

T
Tekniker Tekniker skrev:
Hej hallå!

Nu tänkte jag ta tag i detta projekt men det har dykt upp lite frågor.

1)
Kollade hur dom gjort i 7kvm badrummet:
Sätter man reglerna på detta sätt? Borde väl räcka med en som är tillräckligt stor eller bygger man såhär för att kunna leda fram flexslangen lite enklare?

På toaletten som har en väldigt mycket mindre yta borde byggtekniken kunna förenklas ?

Vilka reglar bör man använda för mitt ändamål?
Bara skriva i taget eller även en ram runt om ?

Eller en ram runt om med nån förstärkning i mitten?

[bild]

2)
Känns även som att man sänkt taket mycket mer än vad som är nödvändigt? Spottarna har 38mm inbyggnadsdjup och får läggas mot isolering. Att då bygga ner 95mm känns overkill?

[bild]
Det står ju i ditt första inlägg att spottarna kräver 28 mm regel (+ 13 mm gips skulle jag gissa att man menar eftersom spottarna är 38 mm) och flexslangen kräver ju 16/20 mm beroende på val av slang.
Glespanel är ju 28x70 mm och som skrevs av någon tidigare kan du antingen sätta dem c/c 300 mm längs taket och sen skruva upp gipsen och strunta i någon regel i kortänden eller så sätter glespanel på kortändarna och sen mellan dem glespanel på c/c 400 som du skruvar gipsen i. Det förutsätter gips som är 1200 bred, jobbar du med gips som är 900 mm bred så kan du nog sätta dem med c/c 450 mm.

Om du vill ha plåtregel istället för trä skulle jag föreslå 45 mm regel (då får du fördelen att du kan dra slangen enklare om du behöver korsa en regel (plåtreglar har ju ofta hål för det)

På så vis får du bygghöjd på 41 mm (trägles) eller 58 mm (plåtregel).

• Gilla
Tekniker
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Det står ju i ditt första inlägg att spottarna kräver 28 mm regel (+ 13 mm gips skulle jag gissa att man menar eftersom spottarna är 38 mm) och flexslangen kräver ju 16/20 mm beroende på val av slang.
Glespanel är ju 28x70 mm och som skrevs av någon tidigare kan du antingen sätta dem c/c 300 mm längs taket och sen skruva upp gipsen och strunta i någon regel i kortänden eller så sätter glespanel på kortändarna och sen mellan dem glespanel på c/c 400 som du skruvar gipsen i. Det förutsätter gips som är 1200 bred, jobbar du med gips som är 900 mm bred så kan du nog sätta dem med c/c 450 mm.

Om du vill ha plåtregel istället för trä skulle jag föreslå 45 mm regel (då får du fördelen att du kan dra slangen enklare om du behöver korsa en regel (plåtreglar har ju ofta hål för det)

T Testarn skrev:

Plåtregel känns väl som att föredra framför trä som är ett levande material ?

Gällande byggdjup så är det att dom har nästan 80mm som förvånade mig, känns overkill men kanske behövs lite nån för att kunna ta i och ur trafot via spotthålet. Ska kika på det så man inte gör bort sig och bygger för lågt

Äntligen så har projektet dragit igång. Har varit lite på halt då jag inte hittat nån spegel till badrummet. Men plötsligt söndag jag Hafas nya (store soft led) spegel på Hornbach, och då fick jag ändan ur.

Har även haft lite problem med fläktförlängningen men har nu hittat en lösning på det.

Reglar CC30, men sista biten får bli 40, antar det funkar. Ramen i taket är draget i reglarna som jag kunde finna med en magnet, även dem cc30, så det borde sitta bra.

De tvärgående reglarna är 105cm, så jag tror jag hoppar att dra dem i taket, detta borde vara stabilt nog.
Tak med metallskenor och reglar, rund LED-spegel reflekterar bilden.
Skapa konto
Hand håller en vit ventilationsfläktförlängning i ett badrum under konstruktion.
Skapa konto

• Gilla
Knight
  • Laddar…
EL och ny ventkanal på plats. Snart dags för sista gipsskivan och sen börjar slutfasen. Väggarna kommer förmodligen bli mörkgröna.

Ventilationen fick borras i taket samt en sträng tätning runt om, så det borde vara en fullt godtagbar förläningen. Den tidigare fästramen sitter i gjuten i bjälklaget så därav denna lösning.

Elinstallation och ny ventilationskanal på plats i en öppnad vägg, redo för att täckas med gipsskiva.
Skapa konto
Hörn av rum under renovering med omonterad gipsskiva, synlig ventkanal och elektriska installationer.
Skapa konto

P
Nippel 80 i metall för ventilationsprojekt, visas på en webbshop för byggmaterial.
Skapa konto
Jag tror att det mest korrekta hade varit att använda en nippel och en bit rör istället, men din lösning lär funka bra.

Scouten skrev:
[bild] Jag tror att det mest korrekta hade varit att använda en nippel och en bit rör istället, men din lösning lär funka bra.
Det var tanken från början, men mitt ingjutna rör slutar i en böj, så den nippeln och tillhörande fästram sitter fast i betongen. Så det hål jag har tillgång till är 115mm typ, så ingen nippel passar.

• Måttband visar 115mm öppning på ingjutet rör i betongvägg.
    Skapa konto
  • Ingjutet rör som slutar i en böj fast i betong, synligt 115mm hål.
    Skapa konto
Spackla slipa spackla slipa… osv :p
Hörn i rum under renovering med spacklade och slipade väggar och tak, samt skydd över ventilation.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.