1 780 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Sänka Spänning
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Kan du tänka dig att bränna bort 5 watt så använd en LM 317 med två motstånd och två kondensatorer.
Är du mera snål med förlusterna så finns det säkert på E-buy switch regulatorer med 90% verkningsgrad.
kanske lite udda med 3,7 volt om det nu inte är vita LED som inte ska ha konstant spänning.
Protte
Är du mera snål med förlusterna så finns det säkert på E-buy switch regulatorer med 90% verkningsgrad.
kanske lite udda med 3,7 volt om det nu inte är vita LED som inte ska ha konstant spänning.
Protte
Grejen är den att jag har en sattelitmottagare som strömförsörjningen inte funkar på, den har laddat ett batteri i mottagaren som är på 3,7V, tänker mig att ta bort batteriet och köra direkt från yttre strömkälla, vet inte hur känsligt det är precis med 3,7V men det bör nog vara i närheten
/Krille
/Krille
Är inte batteriet backup så att mottagaren kommer ihåg saker även när msn slagit av spänningen till mottagaren? Hur funkar det med en extern spänning då? Låter i så fall smartare att du skaffar en batterihållare för 3st AA-batterier och sätter in 3st NiMh batterier i den.
Produkter som diskuteras: "batterihållare"
Batterihållare 4-pack Griplis
Ordning på batterierna
237 kr inkl moms
Läs mer
Tänker sätta den i en robotgräsklippare och mata den från det batteriet, 3,7V batteriet behöver jag inte använda utan tänker köra direkt från 18V om jag får ner spänningen, får jag bara spänning så funkar den, hela problemet bottnar i att det är något fel på den, har jag i orginal laddkabel och batteri så laddas det inte utan tömmer bara batteriet och när det är tomt så dör den, batteriet är utbytt med samma resultat, separat uppladdningsbart batteri är inget alternativ.
/Krille
/Krille
Satellitmottagare i gräsklipparen låter intressant. Är det för att du skall lokalisera gräsklipparen eller är det gräsklipparen som skall hitta hem?
Det finns spänningsomvandlare avsedda för 12V. Till exempel mobilladdare för bilbruk. Jag tror att det finns sådana som klarar både 12 och 24V. Då klarar den med all säkerhet även 18V. Är den bara stämplad 12 eller 24V kan det också fungera, men det är inte säkert. Eftersom den är avsedd att drivas med ett batteri är det inte så kritiskt med spänningen. 3,7V är typiskt spänningen från en litiumjoncell, så det är inte så udda spänning. Speciellt inte för mobilladdare.
Vill du ha en större utmaning går det att bygga ihop ungefär samma sak av standardkomponenter. Till exempel en simpelswitcher från National semiconductor. krångligare och dyrare än en linjärregulator, men effektivare.
Det finns spänningsomvandlare avsedda för 12V. Till exempel mobilladdare för bilbruk. Jag tror att det finns sådana som klarar både 12 och 24V. Då klarar den med all säkerhet även 18V. Är den bara stämplad 12 eller 24V kan det också fungera, men det är inte säkert. Eftersom den är avsedd att drivas med ett batteri är det inte så kritiskt med spänningen. 3,7V är typiskt spänningen från en litiumjoncell, så det är inte så udda spänning. Speciellt inte för mobilladdare.
Vill du ha en större utmaning går det att bygga ihop ungefär samma sak av standardkomponenter. Till exempel en simpelswitcher från National semiconductor. krångligare och dyrare än en linjärregulator, men effektivare.
Den är till för att lokalisera och ge ett stöldskyddAvemo skrev:Satellitmottagare i gräsklipparen låter intressant. Är det för att du skall lokalisera gräsklipparen eller är det gräsklipparen som skall hitta hem?
/Krille
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden