J
Ett hus i området byggs om kraftigt. De grävde upp kring huset vilket jag trodde var för att dränera källarväggara. Nu har de satt större dörrar och fönster i källaren och drar panelen till botten på diket som är (från vad jag grovt bedömer) drygt 1m djupt och 2m brett.

Jag tror de kommer få problem här. Marken är helt plan till omkringliggande tomter. Sänker de hela tomten kommer den ligga i en grop. Kommer ett kraftigt regn blir det en vallgrav. Och sist. Kommer kommunen och kollar misstänker jag detta kräver bygglov.

Jag bor 20 hus bort och har ingen aning om vem som bor där. Vill inte "skvallra" för kommunen. Men tänker mest att i slutändan kommer de som bygger så här få bygga tillbaka så på något sätt skulle man ju vilja upplysa dem om att det de gör inte funkar.

Tror jag iallafall.

Får man och kan man gräva ett dike kring hela kåken?
 
Claes Sörmland
J JohanLun skrev:
Ett hus i området byggs om kraftigt. De grävde upp kring huset vilket jag trodde var för att dränera källarväggara. Nu har de satt större dörrar och fönster i källaren och drar panelen till botten på diket som är (från vad jag grovt bedömer) drygt 1m djupt och 2m brett.

Jag tror de kommer få problem här. Marken är helt plan till omkringliggande tomter. Sänker de hela tomten kommer den ligga i en grop. Kommer ett kraftigt regn blir det en vallgrav. Och sist. Kommer kommunen och kollar misstänker jag detta kräver bygglov.

Jag bor 20 hus bort och har ingen aning om vem som bor där. Vill inte "skvallra" för kommunen. Men tänker mest att i slutändan kommer de som bygger så här få bygga tillbaka så på något sätt skulle man ju vilja upplysa dem om att det de gör inte funkar.

Tror jag iallafall.

Får man och kan man gräva ett dike kring hela kåken?
Ja åtgärden kräver både bygglov och marklov. Det rimliga är väl att de har sökt och fått just det.

Vad gäller dränering så finns det sätt att lösa det. Det typiska idag är ju pumpgrop med pump i. Då kan man hantera att huset ligger lägre än vattnets självfall tillåter.

Vad gäller att vara oinbjuden teknisk hobbykonsult i sitt grannskap så tror jag det sällan är uppskattat av grannarna. Alltså även om man i sak har rätt. Lämna det till fastighetsägaren att lösa sin förvaltning av fastigheten.
 
J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja åtgärden kräver både bygglov och marklov.

Vad gäller att vara oinbjuden teknisk hobbykonsult i sitt grannskap så tror jag det sällan är uppskattat av grannarna. Alltså även om man i sak har rätt. Lämna det till fastighetsägaren att lösa sin förvaltning av fastigheten.
Jo, så är det nog.
Första ösregnet får vi helt enkelt se om vattnet rinner bort, det blir Atlantis eller Noaks ark av detta bygge.

Tyvärr är det jag sett när de bygger att jag inte tror de har koll, inte heller kan jag i min vildaste fantasi tro de fått bygglov för detta. Men de är ju i princip klara, så antingen får de göra om nu, eller när kommunen eller de själva inser det inte blev som det bör vara.

Det är nog som du säger, om jag går dit och knackar på kommer de nog tycka jag är dum, även om min intention är att minska framtida problem för dem...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.