Någon som har anlitat företag i Halmstad med omnejd för sanering av asbest och kan komma med inputs/rekommendationer?
Man vill ju inte stöta på en slarver i dessa sammanhang...

Ingen som sanerat asbest i Halmstad? :)

Satsuki
Jag har ingen data på det men det är inte jättevanligt att privatpersoner anlitar företag för att sanera asbest. Ofta kan man göra det själv eller så låter man asbesten vara… beror ju så klart på var asbesten sitter…

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vad handlar det om för något?

S Stefan1972 skrev:
Vad handlar det om för något?
Det är ett kluster av rörböjar/T-kors/avslut som dessutom är lite slitet som jag vill ha bort.

Kan du inte ta bort isoleringen själv?

Düsseldorff
Det är ett enkelt jobb att utföra själv. Fukta isoleringen som innehåller asbest ordentligt, skär loss, placera i försluten påse. Använd andningsskydd och städa ordentligt efteråt.

Sen så lär man dock nämna en sak som man måste ha koll på. Har man haft rörmokare på plats och de har krävt sanering så kan man inte göra det själv om man vill anlita samma rörmokare. De vill ha skriftligt på att det är sanerat av yrkesfolk. Säger man att man gjort det själv så kan det bli stopp..........

De rörmockare jag anlitat är de som själva rivit runt i isolering och/eller borrat i Eternitplattor :)

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kan du inte ta bort isoleringen själv?
Vill inte utveckla asbestnoja så bättre att bara låta yrkesfolk plocka skiten.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är ett enkelt jobb att utföra själv. Fukta isoleringen som innehåller asbest ordentligt, skär loss, placera i försluten påse. Använd andningsskydd och städa ordentligt efteråt.
Hade det bara varit att fukta och skära loss, utan risk för kontaminering, så antar jag att saneringsfirmor inte hade använt glovebags?

G GeggH skrev:
Du har ju redan en etablerad asbestnoja annars hade du låtit den utmärkta isoleringen sitta kvar eller tagit bort den själv.
G GeggH skrev:
Hade det bara varit att fukta och skära loss, utan risk för kontaminering, så antar jag att saneringsfirmor inte hade använt glovebags?
1. De måste visa att de gör själ för pengarna.
2. De arbetar med det dagligen. År ut år in i decennier.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Satsuki
G GeggH skrev:

Det är stor skillnad på att arbeta med något yrkesmässigt och att göra något som lekman. Som yrkesman gäller vissa regler eftersom man kan förvänta sig upprepad exponering. Som lekman gör man kanske en sak 1 gång i livet och risken att det ska få negativa konsekvenser av en enstaka exponering är praktiskt taget noll.

• Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Du har ju redan en etablerad asbestnoja annars hade du låtit den utmärkta isoleringen sitta kvar eller tagit bort den själv.

1. De måste visa att de gör själ för pengarna.
2. De arbetar med det dagligen. År ut år in i decennier.
Hade den inte varit i dåligt skick hade jag absolut låtit den sitta kvar och bara målat isoleringen med ny fräsch färg. Men nu e inte fallet så.
Har absolut inget intresse i att pilla i skiten därav frågeställningen.

Sen finns det olika information, dels att det bara är att vattna skiten och skära bort, men även
"Det får plats 220 000 Asbest fiber på ett knappnålshuvud så vatten "väter" inte abest utan det som händer när man spolar vatten på det är att det virvlar upp."

Har ingen möjlighet att forska i vilket som stämmer heller utan jag kör enligt devisen better safe than sorry.

Ta och Linda vanlig gasbinda runt de skadade ställena och måla sen.
Vill du vara riktigt riktig smetar du in gasbindan med gips först.
Att ta bort den kommer definitivt att sprida asbest hur försiktig städfirman än är.
Som engångsborttagande amatör är risken helt försummbar för din hälsa.
Själv har jag rivit dylik isolering åtskilliga gånger helt utan skydd. Det var före internet så vi hade inte hunnit drabbas av förbannelsen.

Så, fundera än gång till innan du kastar bort pengar för att få ingenting.

• Gilla
  • Älska
LennartMimmi och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.