Nästa steg, prova fogpenna?

Johhhan
G GurrB skrev:
Det är som att vi får bort det översta lagret men att en del mögel letat sig ner/in i fogen.
Ja, fogarna är porösa och det mesta av möglet är egentligen kvar om man bara skrubbar bort det på ytan. Jmf ett bröd med lite synligt mögel på ytan; det är vanligen helt genomkorsat i hela sin volym av små osynliga trådar av mögelväxten, till skillnad från t.ex. hårdost, där det räcker att skära bort en halv centimeter för att bli av med möglet.

G GurrB skrev:
Tack för många bra tips. Vi har skrubbat i flera omgångar med olika medel vid olika tillfällen. Vi har kört vanlig badrumsrengöring, nån mögelborttagning från bauhaus och klorin blandat med vatten. Legat på som fan med borste och svamp och skrubbat. Efter att vi körde några omgångar med klorin har det givetvis blekts men allt går inte bort. Det är som att vi får bort det översta lagret men att en del mögel letat sig ner/in i fogen. Finns det något att göra eller är det bara att acceptera detta?

Väggen ser ju lite bättre ut. Golvet ser ok ut vid första anblick men tittar man lite noggrannare och närmre så syns det fläckiga rätt tydligt.[bild][bild][bild][bild]
Jag har sprayat på mögelfri från japse i fler omgångar(2 gånger i veckan) och bara låtit det dra över natten. Tar någon vecka men långsamt så försvinner möglet som jag inte lyckades gnugga bort. Löjligt bra resultat efter några veckor jämfört med då jag försökte rengöra 2 gånger i veckan med vanligt rengöring. Tycker resultat håller sig i månader jämfört med när man bara skura bort möglet.

Åsa Lund
A Anders_sbj skrev:
Jag har sprayat på mögelfri från japse i fler omgångar(2 gånger i veckan) och bara låtit det dra över natten. Tar någon vecka men långsamt så försvinner möglet som jag inte lyckades gnugga bort. Löjligt bra resultat efter några veckor jämfört med då jag försökte rengöra 2 gånger i veckan med vanligt rengöring. Tycker resultat håller sig i månader jämfört med när man bara skura bort möglet.
Men om du har så återkommande problem med mögel tycker jag du ska kontrollera ventilationen och andra faktorer i badrummet. Och då bort anledningen till möglet. Inte bara städa bort symptomen

• Gilla
ostergransjo
  • Laddar…
Men det verkar inte som du provat kaustiksoda. Var bara försiktig, så du inte trampar omkring med skorna i huset, det kan se tråkigt ut efteråt . Kaustiksoda, har jag använt i många år, men bara till synnerligen svår fläckar på cement och på duschgolvet, det är väl färgämne i duschmedlet och tvål . Kaustiksoda användes förr till att avluta gamla möbler, när man hade brått och det skulle gå undan. Avloppsmedel mot stopp i avlopp, som man alltid hade förr under diskbänken(Mr Muscle propplösare heter ett märke). Blanda en 2-3 dl tjock lösning, lägg ut det med en gammal diskborste och låt verka. Har du avloppsgaller i metall, så ta bort gallret. Gnugg, gnugg och spola rent med vatten, se om det hjälper. Det kan vara värt ett försök om inget annat går!

G GurrB skrev:
Tack för många bra tips. Vi har skrubbat i flera omgångar med olika medel vid olika tillfällen. Vi har kört vanlig badrumsrengöring, nån mögelborttagning från bauhaus och klorin blandat med vatten. Legat på som fan med borste och svamp och skrubbat. Efter att vi körde några omgångar med klorin har det givetvis blekts men allt går inte bort. Det är som att vi får bort det översta lagret men att en del mögel letat sig ner/in i fogen. Finns det något att göra eller är det bara att acceptera detta?

Väggen ser ju lite bättre ut. Golvet ser ok ut vid första anblick men tittar man lite noggrannare och närmre så syns det fläckiga rätt tydligt.[bild][bild][bild][bild]
Är rätt övertygad om att Cilitbang skulle få bort det sista ur fogen - https://www.delitea.se/cillit-bang-...Beqx3Ib-rllujiyBlP06fa_-OmuUyHWhoCB3oQAvD_BwE

D
Om man vill så skulle man kunna gå till en poolåterförsäljare och köpa sig en skvätt natriumhypoklorit. Samma aktiva substans som i klorinet, med "lite" mer klös i.
En liten dutt på mögelfläcken kommer få den att oxidera till en annan dimension.
Oxiderar på allt annat också..så man ska nog vara försiktig.
...om man vill... :whistle:

D Dyschlexie skrev:
Om man vill så skulle man kunna gå till en poolåterförsäljare och köpa sig en skvätt natriumhypoklorit. Samma aktiva substans som i klorinet, med "lite" mer klös i.
En liten dutt på mögelfläcken kommer få den att oxidera till en annan dimension.
Oxiderar på allt annat också..så man ska nog vara försiktig.
...om man vill... :whistle:
Cillit Bang mögel

Är detta svartmögel då som jag ha i badrummet

• Vit kakelvägg i badrum med svarta mögelprickar längs fogarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartmögel på fog mellan badrumsgolvets kakel och väggkakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johhhan
Ja, det tycker jag det ser ut som.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Åsa Lund
Instämmer

Claes Sörmland
Och tvålrester. Det gula är nog en blandning av oxiderat fett från tvålen och mikrobiell påväxt.

Är det farligt o vistas i

B Bichon skrev:
Tack för snabba svar

Claes Sörmland
B Bichon skrev:
Nej men jag skulle prioritera djupstädning en helg framöver.

(Enstaka mögelallergiker kan kanske få symptom. Men så där ser var och vartannat badrum ut. Städintresset är inte så stort i alla hem.)

• Gilla
Bichon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.