2 201 läst ·
36 svar
2k läst
36 svar
Sanera asbestinnertak själv
Medlem
· Västra Götaland
· 40 inlägg
Plasta in allt. Tillverka en sluss och ha i dörren in i rummen. Hyr en dammfälla som skapar undertryck (leda ut luften) samt en liten dammsugare med h13 filter. Ryck ner allt så helt som möjligt, plasta in det. Sedan dammsuga och våttorka alla ytor. När det är klart så ska det efterventilera i minst 4 timmar (om dammfällan har rätt luftflöde som är rummets kubik x 10) ha mask, engångs overall på, vatten i slussen så du kan tvätta av händer m.m.
Nu hade jag själv troligen inte varit så petipet som privatperson. Men ungefär så är en asbestsanering går till..
Nu hade jag själv troligen inte varit så petipet som privatperson. Men ungefär så är en asbestsanering går till..
Och den beskrivningen avskräcker förhoppningsvis TS från att begå detta vansinnesdåd i sitt hus. Regel nummer ett som villaägare -Rör inte det som är helt!A andersjohansson84 skrev:Plasta in allt. Tillverka en sluss och ha i dörren in i rummen. Hyr en dammfälla som skapar undertryck (leda ut luften) samt en liten dammsugare med h13 filter. Ryck ner allt så helt som möjligt, plasta in det. Sedan dammsuga och våttorka alla ytor. När det är klart så ska det efterventilera i minst 4 timmar (om dammfällan har rätt luftflöde som är rummets kubik x 10) ha mask, engångs overall på, vatten i slussen så du kan tvätta av händer m.m.
Roade mig med att läsa igenom arbetsmiljöverkets rekommendationer vid asbestsanering. Finns en tydlig punktlista med steg.
https://www.av.se/globalassets/file...stik/asbest-rivning-innanfor-inneslutning.pdf
Som du säger Anders, gäller dammfälla (h13) och dammsugare med H-klass. Går att hyra en pullman ermator a1000 (luftrenare med h13 + ventilationsslang för frånluft) och en dammsugare med H-klass för en rimlig peng i närområdet.
Det som dock fått mig att rygga tillbaks nu är att jag vid närmare kik på bilderna märkt att några upphängningar&rör går igenom plattorna. Jag ser inget lätt sätt att här att få loss plattan/plattorna här utan att såga/bryta/krångla. Ska det göras textbook verkar ett verktyg med punktutsug rekommenderas.
Känns som att min initiala bedömning att "det är bara att skruva loss plattorna försiktigt" inte riktigt håller längre. Kanske får det bli att måla över skiten och tänka på annat kul tillsvidare ändå
https://www.av.se/globalassets/file...stik/asbest-rivning-innanfor-inneslutning.pdf
Som du säger Anders, gäller dammfälla (h13) och dammsugare med H-klass. Går att hyra en pullman ermator a1000 (luftrenare med h13 + ventilationsslang för frånluft) och en dammsugare med H-klass för en rimlig peng i närområdet.
Det som dock fått mig att rygga tillbaks nu är att jag vid närmare kik på bilderna märkt att några upphängningar&rör går igenom plattorna. Jag ser inget lätt sätt att här att få loss plattan/plattorna här utan att såga/bryta/krångla. Ska det göras textbook verkar ett verktyg med punktutsug rekommenderas.
Känns som att min initiala bedömning att "det är bara att skruva loss plattorna försiktigt" inte riktigt håller längre. Kanske får det bli att måla över skiten och tänka på annat kul tillsvidare ändå
Det var en tillnyktring som heter duga! Gratulera dig själv, för nu har du sparat såväl tid, jobb och pengar.FlixusG skrev:
Dessutom undrar jag hur du tänkte få ner plattorna hela ovanpå varmvattenberedaren?
Det populära ordet "sanera" betyder "bota","hela". Att våldföra sig på sitt eget hus är verkligen inget helande eller botande då ditt hus redan är friskt. I ditt fall är väl "riva" en betydligt bättre term än "sanera".
Redigerat:
Hade självklart blivit en del bök även där - och kanske svårt att nå alla spikar eftersom det är rör i vägen. Men det är åtminstone ett litet utrymme ovanför för att kunna lyfta bort plattan där, och inga rör som går igenom plattan och håller kvar den.Intet skrev:
Sedan hade du väl tänkt dig att sätta upp andra skivor för att ersätta de du precis rivit ner. Det ser väldigt bökigt ut här och var.FlixusG skrev:
Och det ser ju ut att vara utanpåliggande el draget på flera ställen, det är ju också en del arbete med att hantera kanske.FlixusG skrev:
Men ta asbestproverna som du tänkte så vet du ju om det är något att oroa sig för med rören t ex, eller för framtida arbeten i taket.
Det skulle säkert blir ännu mer jobb och kanske pengar på detta sisyfosarbete. Men några prover behöver inte tas. Iallafall inte i taket för det är säkert eternitskivor.Spikbjörn skrev:
Det hade nog blivit att vitmåla träpanelen under. Gamla oljepannan har ersatts med bergvärme så jag antar att det inte är någon större brandrisk kvar.Intet skrev:
Jag ska försöka tänka på något annat ett tag. Pannrummet ska förbli pannrum och tvättstuga förbli tvättstuga. Så det är egentligen svårt att motivera det här krånglet. Skulle det göras om till boyta kanske det hade varit en annan frågeställning.
Tackar hursomhelst för all input!
Medlem
· Västernorrland
· 12 083 inlägg
Det nämns ju arbetsmiljöverket här men man får ju komma ihåg att det är regler som gäller för de som arbetar med det dagligen.
Det märkliga i sammanhanget är ju att det på senare år blir hårdare och hårdare regler från just dem och det säger jag inget om men gemene man får ju samtidigt för sig att asbest blir farligare och farligare också..........Riktigt så fungerar det ju inte.........Läser man tidningar och sånt idag så är det ju nästan som att man hittar radioaktivt avfall och larmet går direkt.
Asbest fungerar som det alltid har gjort och i vissa miljöer pratar man inte alls om det medans i vissa fall (läs byggnader) betraktar det som rabies typ.........
Man vet att det finns ganska mycket kvar nere i stockholms tunnelbana men inte läser man nåt om det och ingen går bananas över det heller men å andra sidan så är det väl inte direkt samhällsekonomiskt att stänga tunnelbanan heller...........men det är ändå konstigt eftersom man menar på att en enda fiber kan göra att du får cancer.........jag är ganska säker på att man hittar mer än så därnere....
Det märkliga i sammanhanget är ju att det på senare år blir hårdare och hårdare regler från just dem och det säger jag inget om men gemene man får ju samtidigt för sig att asbest blir farligare och farligare också..........Riktigt så fungerar det ju inte.........Läser man tidningar och sånt idag så är det ju nästan som att man hittar radioaktivt avfall och larmet går direkt.
Asbest fungerar som det alltid har gjort och i vissa miljöer pratar man inte alls om det medans i vissa fall (läs byggnader) betraktar det som rabies typ.........
Man vet att det finns ganska mycket kvar nere i stockholms tunnelbana men inte läser man nåt om det och ingen går bananas över det heller men å andra sidan så är det väl inte direkt samhällsekonomiskt att stänga tunnelbanan heller...........men det är ändå konstigt eftersom man menar på att en enda fiber kan göra att du får cancer.........jag är ganska säker på att man hittar mer än så därnere....
Medlem
· Västra Götaland
· 40 inlägg
Det är ett jäkla ramaskri så fort de upptäcker asbest. Tycker det gått för långt för detta..S Stefan1972 skrev:Det nämns ju arbetsmiljöverket här men man får ju komma ihåg att det är regler som gäller för de som arbetar med det dagligen.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 764 inlägg
Varför dra upp tunnelbanan varje gång? Det är 40 år sedan bromsarna blev asbestfria och de har nog spolat av spåren några gånger sedan dess. Skulle miljön vara farlig skulle inte personalen få jobba där. Arbetsmiljöreglerna gäller inte heller enbart de som asbestsanerar varje dag utan också de som kan utsättas för enstaka exponeringar. Du vet inte heller, vare sig som yrkesutövare eller privatperson hur många gånger man kommer att utsättas för "enstaka" exponeringar.S Stefan1972 skrev:Det nämns ju arbetsmiljöverket här men man får ju komma ihåg att det är regler som gäller för de som arbetar med det dagligen.
De som bagatelliserar riskerna kan ju erbjuda sig att komma och ta ner eternittaket. Hur många skulle ställa upp?
Medlem
· Västernorrland
· 12 083 inlägg
just för att nyanserna på problemet som sådant blir helt fel..........folk är livrädda över fynd i byggnationer just för att det skrivs så mycket om det och att arbetsmiljöreglerna blir hårdare och hårdare. Varför är man inte lika rädd på ställen där det kan finnas minst lika mycket risk för asbest? Det spelar ingen roll att det är 40 år sen det förbjöds. Det finns gott om damm kvar nere i tunnlarna.........Eller i andra sammanhang. Varför är det inte lika inom fordon i övrigt då? Ett okänt bromsbelägg på en äldre bil kan ju innehålla asbest? varför är inte reglerna hårda där? Ingen verkstad skulle ju ta in en äldre orörd bil om det fanns misstanke om belägg från anno dazumal......Finns bara risken så borde väl reglerna vara uppstyrda även där? Har jobbat själv med bilar och runt där på 90talet så dök det upp spolvagnar som man skulle slabba med vid koppling och bromsarbeten Men idag är det borta.......Har aldrig sett nån stå och sanera nåt kopplingshaveri där det kan vara decilitervis med damm från belägg..........
Såklart det finns asbest kvar i alla skrymslen och vrår i hela tunnelsystemet för det är helt enkelt omöjligt att stöda bort allt.imported_Benno skrev:
Personalen är nog måna om sitt jobb och vet att statistiskt sett dör de ej tidigare än alla andra. Därför finns det inget intresse att ta strid för sin egen arbetslöshet.
Ganska väl vet man det.imported_Benno skrev:
Minst en. Jag skulle utan problem fixa det på en timme.imported_Benno skrev:
Medlem
· Jönköping
· 111 inlägg
Vilken färg skulle du föreslå? Så här skirver Beckers:Intet skrev:
Drt är för mig helt enkelt obegripligt att du vill ta bort ett fullt fungerande innertak i källaren. Ett tak du dessutom vet är helt ofarligt där det är. Dessutom ta bort fullt fungerande isolering. Det du kallar varningstape, är säkert helt enkelt tape som fanns tillhanda. Det som är förtejpat ser ut att vara en mycket kliig glasull.
I min värld gör du allt fel genom att rota i fullt fungerande byggnadsmaterial istället för att fixa med det som verkligen behöver fixas på ditt hus. Vill du piffa till taket. -Måla det!
"Vid målning av en vanlig eternitfasad rekommenderar vi vårt målningsystem Mineral Putsfärg
Ytan grundmålas med Primex Mineral grund och målas sedan två varv med Mineral Putsfärg.
Vid all målning är det av stor vikt att ytorna är rena.
Då eternit innehåller asbest rekommenderar vi att alltid kontrollera vilka regler just din kommunen har kring tvätt av dessa fasadtyper.
Viktigt!
Det finns även om där inte idag är speciellt vanligt förekommande en typ av Eternit som ej är målningsbar,. Den är en mycket blank och hård, genomfärgad eternit som kallas Super-eternit. Dessa kan ej målas."
Misstänker att det är sådan blank eternit.