Plasta in allt. Tillverka en sluss och ha i dörren in i rummen. Hyr en dammfälla som skapar undertryck (leda ut luften) samt en liten dammsugare med h13 filter. Ryck ner allt så helt som möjligt, plasta in det. Sedan dammsuga och våttorka alla ytor. När det är klart så ska det efterventilera i minst 4 timmar (om dammfällan har rätt luftflöde som är rummets kubik x 10) ha mask, engångs overall på, vatten i slussen så du kan tvätta av händer m.m.

Nu hade jag själv troligen inte varit så petipet som privatperson. Men ungefär så är en asbestsanering går till..

• Gilla
FlixusG
  • Laddar…
A andersjohansson84 skrev:
Plasta in allt. Tillverka en sluss och ha i dörren in i rummen. Hyr en dammfälla som skapar undertryck (leda ut luften) samt en liten dammsugare med h13 filter. Ryck ner allt så helt som möjligt, plasta in det. Sedan dammsuga och våttorka alla ytor. När det är klart så ska det efterventilera i minst 4 timmar (om dammfällan har rätt luftflöde som är rummets kubik x 10) ha mask, engångs overall på, vatten i slussen så du kan tvätta av händer m.m.

Nu hade jag själv troligen inte varit så petipet som privatperson. Men ungefär så är en asbestsanering går till..
Och den beskrivningen avskräcker förhoppningsvis TS från att begå detta vansinnesdåd i sitt hus. Regel nummer ett som villaägare -Rör inte det som är helt!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Roade mig med att läsa igenom arbetsmiljöverkets rekommendationer vid asbestsanering. Finns en tydlig punktlista med steg.

https://www.av.se/globalassets/file...stik/asbest-rivning-innanfor-inneslutning.pdf

Som du säger Anders, gäller dammfälla (h13) och dammsugare med H-klass. Går att hyra en pullman ermator a1000 (luftrenare med h13 + ventilationsslang för frånluft) och en dammsugare med H-klass för en rimlig peng i närområdet.

Det som dock fått mig att rygga tillbaks nu är att jag vid närmare kik på bilderna märkt att några upphängningar&rör går igenom plattorna. Jag ser inget lätt sätt att här att få loss plattan/plattorna här utan att såga/bryta/krångla. Ska det göras textbook verkar ett verktyg med punktutsug rekommenderas.

Känns som att min initiala bedömning att "det är bara att skruva loss plattorna försiktigt" inte riktigt håller längre. Kanske får det bli att måla över skiten och tänka på annat kul tillsvidare ändå :)

1784709890989.png

FlixusG FlixusG skrev:
Känns som att min initiala bedömning att "det är bara att skruva loss plattorna försiktigt" inte riktigt håller längre. Kanske får det bli att måla över skiten och tänka på annat kul tillsvidare ändå :)

[bild]
Det var en tillnyktring som heter duga! Gratulera dig själv, för nu har du sparat såväl tid, jobb och pengar.

Dessutom undrar jag hur du tänkte få ner plattorna hela ovanpå varmvattenberedaren?

Det populära ordet "sanera" betyder "bota","hela". Att våldföra sig på sitt eget hus är verkligen inget helande eller botande då ditt hus redan är friskt. I ditt fall är väl "riva" en betydligt bättre term än "sanera".

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det var en tillnyktring som heter duga! Gratulera dig själv, för nu har du sparat såväl tid, jobb och pengar.

Dessutom undrar jag hur du tänkte få ner plattorna hela ovanpå varmvattenberedaren?
Hade självklart blivit en del bök även där - och kanske svårt att nå alla spikar eftersom det är rör i vägen. Men det är åtminstone ett litet utrymme ovanför för att kunna lyfta bort plattan där, och inga rör som går igenom plattan och håller kvar den.

FlixusG FlixusG skrev:
Hade självklart blivit en del bök även där - och kanske svårt att nå alla spikar eftersom det är rör i vägen. Men det är åtminstone ett litet utrymme ovanför för att kunna lyfta bort plattan där, och inga rör som går igenom plattan och håller kvar den.
Sedan hade du väl tänkt dig att sätta upp andra skivor för att ersätta de du precis rivit ner. Det ser väldigt bökigt ut här och var.

FlixusG FlixusG skrev:
Och det ser ju ut att vara utanpåliggande el draget på flera ställen, det är ju också en del arbete med att hantera kanske.
Men ta asbestproverna som du tänkte så vet du ju om det är något att oroa sig för med rören t ex, eller för framtida arbeten i taket.

Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Och det ser ju ut att vara utanpåliggande el draget på flera ställen, det är ju också en del arbete med att hantera kanske.
Men ta asbestproverna som du tänkte så vet du ju om det är något att oroa sig för med rören t ex, eller för framtida arbeten i taket.
Det skulle säkert blir ännu mer jobb och kanske pengar på detta sisyfosarbete. Men några prover behöver inte tas. Iallafall inte i taket för det är säkert eternitskivor.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Sedan hade du väl tänkt dig att sätta upp andra skivor för att ersätta de du precis rivit ner. Det ser väldigt bökigt ut här och var.
Det hade nog blivit att vitmåla träpanelen under. Gamla oljepannan har ersatts med bergvärme så jag antar att det inte är någon större brandrisk kvar.

Jag ska försöka tänka på något annat ett tag. Pannrummet ska förbli pannrum och tvättstuga förbli tvättstuga. Så det är egentligen svårt att motivera det här krånglet. Skulle det göras om till boyta kanske det hade varit en annan frågeställning.

Tackar hursomhelst för all input!

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.