17 346 läst ·
14 svar
17k läst
14 svar
Sandlåda i tryckt virke - farligt?
Har precis byggt en sandlåda åt ungarna, byggde den av tryckt virke. Min farsa reagerade direkt och sa att det absolut inte var bra utan farligt, men när jag läser på byggmax hemsida skriver dom "Det tryckimpregnerade virket innhåller inga hälsovådliga ämnen".
Så, vad gäller? Förr vet jag att arsenik och annat gött användes, men är det fortfarande så?
Så, vad gäller? Förr vet jag att arsenik och annat gött användes, men är det fortfarande så?
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Jag har också en sandlåda i tryckt virke, men jag tror inte det är farligare för ungarna än det är för föräldrarna att sitta på den tryckta verandan 
Haha, nejdå. Virket är knappt 2 veckor gammalt.tallmilan skrev:
Men då kan jag känna mig lugn och fylla upp sandlådan genast, så kanske mina öron klarar sig från skavsår då ungarna tycker det är jävligt bråttom att få sandlådan klar.
Ingen som har några bra ritningar på sandlåda med lock? Vill helst bygga en lite större än de 120x120 som järnia hade beskrivning för. Ca 150-160 bred å lång hade jag tänkt och med grövre dimensioner än i de beskrivningarna.
Byggde själv sandlåda i år som är 140cm X 140cm i trycktvirke 120mmX28mm. Gjorde sen locket av en gammal pressening som jag klippt till och satte sen två brädor på båda sidorna av presseningen på två av kanterna, som tyngd för att hålla presseningen i spänn. Lagde även markduk i botten för att slippa att jorden skulle blandas med sanden.
Funkar det inte med 'lock' av kompostgaller? Eller balanserar kissen på gallret ... det tror jag inte då den gärna vill gräva ner sitt grejs. Kompostgaller är kanske inte så snyggt men det är ett billigt alternativ och man kan skräddar'sy' storleken med att fästa ihop en, två eller tre.
Varför bygger man sandlåda i tryckvirke? innan en sandlåda byggd av vanligt virke ruttnat har ungarna redan börjat cykla och snudd på börjar köra moped.
Även om tryckvirke är mindre farligt nu är det inte hallonsaft man impregnerar med.
Även om tryckvirke är mindre farligt nu är det inte hallonsaft man impregnerar med.
Nåja, den sandlådan jag byggde där använde jag tryckt till det nedersta lagret och vanligt virke till övre samt "sittbrädan". Övre lagret har legat halvt i sand och halvt i luft. Det tog knappt 5 år innan den delen som var begravd i sand var röten. Okej, den håller hjälpligt ihop men med titt-gluggar....styrman1 skrev:
Klicka här för att svara