1 443 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Klinker på sandgolv?
Hej, bor i BRF byggd på 90-talet, ovanför markplan, och har betonggolv som är utjämnade med sand. Ovanpå sanden ligger en tjock spånskiva, sedan en duk och laminatgolv.
Nu skulle jag vilja ersätta laminatgolvet med klinker ca 5 kvm i hallen, hur gör jag det på rimligaste sätt? Kan jag lägga klinker på spånskivan med flexibel fogmassa eller tycker ni att jag ska riva upp golvet i hallen ända ned till betongen sedan t.ex. gjuta med leca eller torrbruk?
Tacksam för svar!
Nu skulle jag vilja ersätta laminatgolvet med klinker ca 5 kvm i hallen, hur gör jag det på rimligaste sätt? Kan jag lägga klinker på spånskivan med flexibel fogmassa eller tycker ni att jag ska riva upp golvet i hallen ända ned till betongen sedan t.ex. gjuta med leca eller torrbruk?
Tacksam för svar!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 077 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 077 inlägg
Välkommen till forumet!
Sanden är ljuddämpande och ingår normalt inte i de delar av lägenheten som du får ändra. Du bör kolla upp det och även hur det är med spånskivorna.
Normalt går det att lägga klinker på spånskiva, men det kan vara säkrare med golvgips som absolut inte rör sig med luftfuktigheten.
Sanden är ljuddämpande och ingår normalt inte i de delar av lägenheten som du får ändra. Du bör kolla upp det och även hur det är med spånskivorna.
Normalt går det att lägga klinker på spånskiva, men det kan vara säkrare med golvgips som absolut inte rör sig med luftfuktigheten.
Hej, tack för svaren!
Borde jag använda någon extremt flexibel fix då, om jag lägger direkt på spånskivan? T.ex. https://www.bauhaus.se/fastmassa-kiilto-highflex-s2-10-kg-7-10m
Samma när det gäller fogarna, någon särskilt flexibel fogmassa?
Svårare/riskablare med 30x60-plattor än mindre?
Borde jag använda någon extremt flexibel fix då, om jag lägger direkt på spånskivan? T.ex. https://www.bauhaus.se/fastmassa-kiilto-highflex-s2-10-kg-7-10m
Samma när det gäller fogarna, någon särskilt flexibel fogmassa?
Svårare/riskablare med 30x60-plattor än mindre?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 077 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 077 inlägg
Risken för sprickor som syns ökar nog
Med färre ställen där det kan spricka så ökar nog risken för att sprickorna blir större (om det nu skulle röra sig så mycket att det blir sprickor). Stora plattor ställer även högre krav på att underlaget är plant.B BobMarley skrev:
Klicka här för att svara