Hej, bor i BRF byggd på 90-talet, ovanför markplan, och har betonggolv som är utjämnade med sand. Ovanpå sanden ligger en tjock spånskiva, sedan en duk och laminatgolv.

Nu skulle jag vilja ersätta laminatgolvet med klinker ca 5 kvm i hallen, hur gör jag det på rimligaste sätt? Kan jag lägga klinker på spånskivan med flexibel fogmassa eller tycker ni att jag ska riva upp golvet i hallen ända ned till betongen sedan t.ex. gjuta med leca eller torrbruk?

Tacksam för svar!

BirgitS
Välkommen till forumet!

Sanden är ljuddämpande och ingår normalt inte i de delar av lägenheten som du får ändra. Du bör kolla upp det och även hur det är med spånskivorna.

Normalt går det att lägga klinker på spånskiva, men det kan vara säkrare med golvgips som absolut inte rör sig med luftfuktigheten.

Det går ofta bra med klinker direkt på golvspån om underlaget är torrt, stabilt och rakt.

Köp inte det billigaste bara och kom ihåg att använda primer på spånskivan innan.

BirgitS
Risken för sprickor som syns ökar nog
B BobMarley skrev:
Svårare/riskablare med 30x60-plattor än mindre?
Med färre ställen där det kan spricka så ökar nog risken för att sprickorna blir större (om det nu skulle röra sig så mycket att det blir sprickor). Stora plattor ställer även högre krav på att underlaget är plant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.