002.1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag klar med reglingen, imorgon blir det trallskruvning. :)

harry73
Liemannen skrev:
Vill bestämt hävda att du får bättre bärighet med markduk än utan. Anta att marken är extra sank på ett visst ställe. Lägger du först markduk, och sedan grus, och skulle råka ställa en platta på det ställe där marken är som mest sank, så kommer markduken ihop med grusets tyngd hålla upp plattan. Hoppas nån förstår vad jag menar. Har sett en bild som beskriver detta nån gång, men hittar den inte..
Markduk har INGEN konstruktiv betydelse eftersom effekten du syftar på först händer när man redan har stora sättningar.
Om du vill få en konstruktiv effekt behöver du ett geonät. Den är gjord för armering av jord eller grus och har stora öppningar var i gruset kan haka fast sig. Sen är den mycket styvare än markduk, så den börjar hålla emot redan vid små sättningar. Det egentliga syftet av geonät är att ser till att gruset kan vidstå horisontella dragkrafter (genom nätet)

003.1.jpg
Skapa konto

Nu börjar det ta form, men det tar lite tid och blir en del omkapningar eftersom jag är en total amatör :)

• Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
Tack för fina bilder. Bra inspiration - planerar att bygga likadan altan inom kort med liknande förutsättningar - sand under matjorden, reglar på plattor, osv.

001.jpg
Skapa konto
004.jpg
Skapa konto

Kul att du blir inspirerad, det enda tips jag kan komma med är att ju mer jobb man lägger på att få det plant och i våg innan man börjar kasta ut stenarna, desto bättre blir det.

011.01.jpg
Skapa konto

Så här blev slutresultatet, jag la det i två olika nivåer eftersom det sluttade en del.

Ganska nöjd faktiskt.

Det enda som är kvar är att få dit en kjol.

• Gilla
Östlund
  • Laddar…
007.1.jpg
Skapa konto

Har man inte jobb så skaffar man sig...
Jag skulle bara byta ytskiktet på verandan, men när jag fick bort dom gamla brädorna så såg jag att reglingen var både klen och gles.
Dessutom upptäckte jag att två av dom fyra vita stolparna hängde i luften, det var nog därför det har varit så dåligt fall i hängrännan :confused:
Så jag fick ta en vända till byggmax och skaffa mer regelvirke.
Jag ställde bärlinan på det nedre däcket och fäste i väggen med balkskor.

Nu är det bara en kjolbräda och lite småfix kvar. (hoppas jag)

• 008.1.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
JanPaananen
  • Laddar…
Tjusigt, har du skruvat frisen underifrån?

Nej nej, den är inte skruvad ännu.;)
Jag ska kapa reglarna för kjolbrädan först.

Skruva fris underifrån är nog lite överkurs för mej tror jag...

stemag skrev:
Skruva fris underifrån är nog lite överkurs för mej tror jag...
Ja, skruvhålen syns ju knappt redan efter ett par dagar ändå.

001.jpg
Skapa konto
002.jpg
Skapa konto
003.jpg
Skapa konto
004.jpg
Skapa konto
005.jpg
Skapa konto
006.jpg
Skapa konto

Så där ja, nu är både semestern och virket slut. Nu får jag nog ta en paus.

Lite smådetaljer kvar, några kjolbitar för att täcka stenplattorna. Sen måste jag fundera lite hur jag ska klä in stenarna under den yttre stolpen. Sen ska jag ersätta den provisoriska trappan med en riktig. sen kanske det är klart....;)

• Gilla
Anders Holmstrom och 3 till
  • Laddar…
Ett tag sen du la upp den här tråden men om du finns kvar ute i etern så undrar jag hur du fäste skruvreglarna i den mittersta bärlinan?

Hej Christoffer

Jag la en trallbräda 28x120 som jag skruvade fast under alla längsgående bärlinorna,
så dom ser ut som ett uppocknervänt T
sen var det bara att trava i reglarna där jag ville ha dom och skråspika eller skråskruva efter behag.

Riktigt smidig lösning utan en massa dyra U-konsoller.

Tänk bara på att vända den undre brädan så den är glad, annars kommer tvärreglarna nån milimeter lägre än dom längsgående och det märks sen när man börjar skruva trallen

Redigerat:
Hej.

Hade varit intressant att höra hur trädäcket mår så här fem år senare.
Tänkte att jag skulle bygga mig ett liknande och blev inspirerad av din metod. Brottas dock med idéer på hur jag ska lägga markstenen, främst vad gäller tätheten. Första prio är ju så klart att det inte ska svaja eller ge vika, andra prio är att inte överarbeta konstruktionen. Har gjort en skiss (hoppas den kommer med i inlägget) där jag plottat ut sten (grå markering) på i stort sett varje regelfäste och det känns ganska mycket och kommer ta en evighet. Mörkare grå är sten där jag antar att jag verkligen måste ha.

Skiss över trädäck med märkta regelfästen och dimensioner för att planera markstenläggning.
Skapa konto

Du skriver
Bärlinorna har stenplattor på 150cm avstånd och dom ligger med 2500 avstånd mellan varandra
-Menar du att du har en sten under ungefär var annat/var tredje regelfäste i mitten och i ramen runt om?

Formulerar mig som en groda känns det som. Men från en amatör till en annan så kanske det begrips :D

Hej kronnn, jo tack verandan ligger kvar.
Allt funkar fint faktiskt, inga större sättningar att tala om.

Jo det stämmer som du skriver, jag har bara sten under bärlinorna och på ca: 1,5 meters avstånd
sen la jag några extra stenar även under dom tvärgående reglarna där jag visste att det skulle bli extra belastning, typ där bordet står

Nu är jag bara en amatör, men vad jag ser på din ritning så blir det mååånga stenar :-)

Det bör räcka att du lägger under bärlinorna, vad är avståndet mellan dom långa bärlinorna? 2,5 meter?
Är det 145:or, då bör det funka, har ingen riktigt koll på spännvidder och sånt men jag har för mig att en 145mm regel bör inte vara längre än ca: 2,5

Hoppas nån med mera erfarenhet kan komma med lite mera tips och råd

Annars är det bara att fråga på, jag ska svara så gott jag kan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.