A AG A skrev:
Jag tycker det liknar rostiga järnbitar. Men har du ingen liten magnet, så du kan bekräfta den saken. Om det är rostiga bitar, så kommer det ge sig. Är det däremot sand, så kan det ju bara komma från ett ställe, och då kommer det ju inte ge sig i första taget.
Hmm bara liten kylskåpsmagnet till hands och de fastnade inte på den

A AG A skrev:
Jag tycker det liknar rostiga järnbitar. Men har du ingen liten magnet, så du kan bekräfta den saken. Om det är rostiga bitar, så kommer det ge sig. Är det däremot sand, så kan det ju bara komma från ett ställe, och då kommer det ju inte ge sig i första taget.
Eller ju de gjorde de nog fanimig, man fick liksom fixa ett par torra bitar för magneten var så svag :p men inte alla bitar

G Gesseman skrev:
Hmm bara liten kylskåpsmagnet till hands och de fastnade inte på den
Ajdå, det borde de ändå ha gjort. Men det finns metaller som inte är magnetiska också iochförsig. Jag funderar bara vart ifrån de kan komma.

Rost är oftast inte magnetiskt. Men av fingerbilden att döma så är det rost, sand är inte så ojämnt och ffärgar inte av sig på samma sätt-. Det kan ju också vara rost som samlats i hydrofortanken i många år, så det kan ta flera dagar att spola rent.

Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Rost är oftast inte magnetiskt. Men av fingerbilden att döma så är det rost, sand är inte så ojämnt och ffärgar inte av sig på samma sätt-. Det kan ju också vara rost som samlats i hydrofortanken i många år, så det kan ta flera dagar att spola rent.
Hittade en starkare magnet och många av bitarna sögs fast, inte alla dock. Så är kanske positivt? :p nu nästa roliga problem, efter ca 20 minuters spolande slår jordfelsbrytaren ifrån. Rörmockaren nämnde de var nån låda som surrade som inte ska göra de, så nästa steg blir väl att få ut en elektriker så man kan spola.

Dagar säger du??? Måste finnas något snabbare sätt att spola rent den? Den är väldigt liten.

Det brukar se fördjävligt illa och dåligt ut inne i gamla vattenledningssystem.
Fullt med avlagringar och slem och skit.
Varje gång det görs någon förändring i vattendistributionen i gamla system så brukar vattnet bli missfärgat osv.
Om du har ett gammalt hus och det har bytts ut delar av rör mm så är det inte onormalt att vattnet blir skitigt.
Efter ett tag har den lösa skiten som förmår följa med vattnet spolats ur och den andra skiten lagt sig till ro inne i systemet. Tills nästa gång någon tryckförändring eller liknande händer, tex. att vattnet stängs av eller systemet töms ur eller nåt.
Vattnet bli skitigt och missfärgat igen men det brukar försvinna efter ett tag.

Redigerat:
Uppdatering: har spolat och spolat och spolat... och spolat lite till. De kommer fortfarande upp lite rost, men inte i närheten den mängden som igår, så de får man väl leva med. Tack för råden :)

Testar att skriva en ny fråga och ser om den får svar här, annars kanske jag startar en ny tråd.

Har nu lärt mig att det är en hydropress jag har. Hittar massa info om hur man rengör hydrofor men inte hydropress. Finns det någon anledning att göra rent hydropress? Och hur gör man isåfall? Den är från 2016 och kan bara anta den aldrig har rengjorts. Länk nedan till vilken model det är.

https://www.avloppscenter.se/vara-p...MOaydH-vVIUXhc1fXYZI3XmaOQ-MjZVxoCEFMQAvD_BwE

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.