Tvättmaskinen läcker och försöker felsöka.

Kan börja med att jag inte ser några problem vid tömning. Filter vid avloppspump är rengjort och vattenlåset rengjort. Häller man i en kanna vatten i trumman verkar inget särskilt hända. Kör man sedan tömningsprogram töms detta som det ska.

Däremot när man kör ett nytt program och den fyller på vatten så börjar det droppa och sedan rinna en hel del vatten vilket jag lockaliserar till området i framkant vid den röda cirkeln i bilden. Det verkar inte läcka på sidan utan enbart framtill, och enbart vid hörnet/vänstra sidan så vitt jag kan se (om det inte kommer underifrån längre bak).

Jag har öppnat locket ovantill men ser inget vatten på villovägar där.

Hur går jag vidare? Vad kan detta vara för elände?

• Vit tvättmaskin med öppen lucka, diskret röd markering på golvet, matta och trägolv synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hål i gummibälgen eller så rinner det från slangen mellan tvättmedelsfacket och trumman

P
axelito axelito skrev:
Hål i gummibälgen eller så rinner det från slangen mellan tvättmedelsfacket och trumman
Kan vara att det är för mycket äcka pecka i slangen från tvättmedelsfacket så att den inte sväljer allt vid påfyllning och det rinner över och ut, over and out!

electroluxaren skrev:
Kan vara att det är för mycket äcka pecka i slangen från tvättmedelsfacket så att den inte sväljer allt vid påfyllning och det rinner över och ut, over and out!
Det är också en möjlighet

Gummibälgen ser åtminstone schysst ut, tror inte det är problem där.

Nu är jag i och för sig lite extra försiktig (efter att ha fått ut två fulla maskiner på tvättstugegolvet) men lyckas inte riktigt återskapa problemet lika tydligt nu. Funderar på äcka-pecka-teorin eftersom jag kört några testmaskiner utan tvättmedelsfacket isatt, och då sprutar det på ganska bra rätt ner i slangen mellan tvättsmedelsfack och trumma. Kanske kan det ha rensat slangen något?

Hmm... märker nu att jag kanske dragit fel slutsats eftersom när man kör en tvätt utan tvättmedelsfacket isatt så sprutar det friskt åt alla håll, inklusive genom något litet hål som eventuellt agerar översvämningskydd(?). Så det kan vara så att vatten runnit ut på den här platsen just för att jag inte hade tvättmedelsfacket i. I värsta fall har jag då dragit fel slutsats om vart läckagevattnet kommer ut ur maskinen.

Det ändrar dock inte det faktum att maskinen nu verkar bete sig marginellt bättre. Finns det något vettigt sätt att göra rent slangen från tvättmedelsfacket mer ordentligt?

P
D Dannepoke skrev:
Hmm... märker nu att jag kanske dragit fel slutsats eftersom när man kör en tvätt utan tvättmedelsfacket isatt så sprutar det friskt åt alla håll, inklusive genom något litet hål som eventuellt agerar översvämningskydd(?). Så det kan vara så att vatten runnit ut på den här platsen just för att jag inte hade tvättmedelsfacket i. I värsta fall har jag då dragit fel slutsats om vart läckagevattnet kommer ut ur maskinen.

Det ändrar dock inte det faktum att maskinen nu verkar bete sig marginellt bättre. Finns det något vettigt sätt att göra rent slangen från tvättmedelsfacket mer ordentligt?
ta loss den är det bästa

• Gilla
Savic
  • Laddar…
Fick loss slangen. Kontrollerade den, gjorde rent och satte tillbaka ordentligt. Det var ganska dålig genomrinning men inget stopp, men kan mycket väl ha varit den som var problemet. Har nu testkört och allt fungerar som det ska igen. Tack!

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.