Hej. Vi har en Samsung torktumlare (9kg) från 2020 som står i sommarstugan. Den har inte gått många "mil" och fungerat perfekt tills nu. Den är död, dvs inget liv när man slår på strömmen. Har försökt med att göra den strömlös, vänta 30 min, men icke! Var ska jag börja leta tror ni? Det är en tung pjäs (50 kg) så innan jag konkar iväg den till service, tänkte jag se om jag kan göra något själv. Tips?

Fast nåt på displayen lyser iallafall så du vet att det finns ström i uttaget?

Hej Stefan. Nej, displayen är släckt - inget liv alls och därav ingen felkod. Jag har kollat uttaget med annan källa och det fungerar som det ska. Har även stoppat kontakten i uttaget för tvättmaskinen (som fungerar), men tumlaren reagerar inte. I samband med att den visade sig vara död, upptäckte jag att kondensbehållaren var tvärfull, tömde den i förhoppning att det var orsaken men nej. Jag bifogar en bild på fronten. Jag läste någonstans att det sitter en kondensator under locket genom vilken "all ström passerar". Låter som en felkälla, men det är väl mycket annat som kan vara orsak gissar jag?

• Närbild av en Samsung torktumlare med ratten inställd på olika torkprogram och en släckt display.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tydligen är en vanlig felkälla att kontrollkortet bakom displayen drabbas av fukt och ärgar i kontakterna. Ser ut att fnnas lite YT guider om hur man demonterar. Kan tydligen ofta fixas genom att rengöra ärgade delar.

U Ursidae skrev:
Tydligen är en vanlig felkälla att kontrollkortet bakom displayen drabbas av fukt och ärgar i kontakterna. Ser ut att finnas lite YT guider om hur man demonterar. Kan tydligen ofta fixas genom att rengöra ärgade delar.
Tack för info! Låter som att jag ska ge mig in i maskinen och kolla. Rengöra genom att putsa med typ stålull?
Ursäkta en amatör, men YT guider? 🙄

Man lär ju börja med att öppna upp och lossa kontrollkort och ev annat på vägen för att se att spänning kommer fram. Man får börja med att mäta lite alltså. Kräver ju både kunskap och vana då såklart. Finns inget man kan random putsa lite på.

S Stefan1972 skrev:
Man lär ju börja med att öppna upp och lossa kontrollkort och ev annat på vägen för att se att spänning kommer fram. Man får börja med att mäta lite alltså. Kräver ju både kunskap och vana då såklart. Finns inget man kan random putsa lite på.
Jag uttryckte mig säkert fel. Vad jag menade var att jag förstått att damm och fukt ofta är orsak till problem och en ordentlig rengöring lär nog vara nödvändig start på felsökningen. Ärgade kontakter etc dyker kanske upp under dammet. Senaste körningen med tumlaren var felfri och att den ett par veckor senare var död var lite oväntat.

T TomCam skrev:
Tack för info! Låter som att jag ska ge mig in i maskinen och kolla. Rengöra genom att putsa med typ stålull?
Ursäkta en amatör, men YT guider? 🙄
Inte stålull! Dåpajar du säkert allt... Elektronikrengöring och typ en tandborste om du ser ärg.

YT = Youtube . Oavsett ämne så finns det alltid någon ( ofta indier ) där som har en guide :) "Samsung optimaldry dead" kan man ju fråga google. :)

U Ursidae skrev:
Inte stålull! Dåpajar du säkert allt... Elektronikrengöring och typ en tandborste om du ser ärg.

YT = Youtube . Oavsett ämne så finns det alltid någon ( ofta indier ) där som har en guide :) "Samsung optimaldry dead" kan man ju fråga google. :)
Ok, inte stålull... 😉 tandborste får det bli, tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.