Modell: SAMSUNG DV80K6010CW (Torktumlare 8kg) Inköpt 2019.

Hejsan.

Har ett underligt fenomen med min torktumlare. Den stänger av sig själv efter ca 3-5minuter torktumlande. Den stannar inte för någon felkod utan bara tvärdör. Man har dock att det är något som går i den (låter lite som att den försöker tömma vatten). Jag har rengjort samtliga filter grundligt. Öppnade upp på baksidan för att se, och allting ser bra ut. den tömmer ur sig på vatten under tiden.
Ibland kan den till och med gå en hel cykeltid så att tvätten blir torr.

Jag märkte även idag att efter den har stängt av sig, går den inte starta. Flyttar jag den däremot 1cm eller bara ruckar lite på den så går den att starta.
Jag har givetvis testat att byta uttag, så strömmen i sig är det inget fel på.

Någon som har en tanke om vad som kan orsaka detta? Vart ska jag börja felsöka?

Länken tar er till ett filmklipp som visar när den bara stängs av mitt i programmet.

 

Bästa svaret

P
Buffelkantarellen Buffelkantarellen skrev:
Modell: SAMSUNG DV80K6010CW (Torktumlare 8kg) Inköpt 2019.

Hejsan.

Har ett underligt fenomen med min torktumlare. Den stänger av sig själv efter ca 3-5minuter torktumlande. Den stannar inte för någon felkod utan bara tvärdör. Man har dock att det är något som går i den (låter lite som att den försöker tömma vatten). Jag har rengjort samtliga filter grundligt. Öppnade upp på baksidan för att se, och allting ser bra ut. den tömmer ur sig på vatten under tiden.
Ibland kan den till och med gå en hel cykeltid så att tvätten blir torr.

Jag märkte även idag att efter den har stängt av sig, går den inte starta. Flyttar jag den däremot 1cm eller bara ruckar lite på den så går den att starta.
Jag har givetvis testat att byta uttag, så strömmen i sig är det inget fel på.

Någon som har en tanke om vad som kan orsaka detta? Vart ska jag börja felsöka?

Länken tar er till ett filmklipp som visar när den bara stängs av mitt i programmet.

[video]
glapp på kretskortet efter att fukt letat sig dit, vanligt på dessa
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag löste det på min (läs likadan maskin) igenom att koppla om så den tömmer vattnet i tanken istället så fungerade den igen :)
 
P PontusH skrev:
Jag löste det på min (läs likadan maskin) igenom att koppla om så den tömmer vattnet i tanken istället så fungerade den igen :)
Hade du samma problem. Att den bara dog? Skadar inte att testa!


electroluxaren skrev:
glapp på kretskortet efter att fukt letat sig dit, vanligt på dessa
Låter inget vidare! Aja. Får bli att investera i en ny i så fall helt enkelt om jag inte kommer fram till någon lösning.
 
Buffelkantarellen Buffelkantarellen skrev:
Hade du samma problem. Att den bara dog? Skadar inte att testa!
 
Yes, min bråkade på precis samma set.
Varför den gjorde så, vet jag fortfarande inte men den fungerar nu, och så jobbigt är det inte att tömma vatten behållaren, du får ju gratis blomvatten
 
P PontusH skrev:
Yes, min bråkade på precis samma set.
Varför den gjorde så, vet jag fortfarande inte men den fungerar nu, och så jobbigt är det inte att tömma vatten behållaren, du får ju gratis blomvatten
Ska testa! Blir dock inte klok på hur det kan göra skillnad då den bara transporterar vattnet upp istället för ut till avloppet xD
 
P
jag kollade igenom detta och vattentanken är en tänkbar orsak täppt pump tex
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
jag kollade igenom detta och vattentanken är en tänkbar orsak täppt pump tex
Låter faktiskt inte helt orimligt. Får blir en undersökning på den helt enkelt!

Tackar hörni!
 
Har idag hållit på cirka 4timmar med maskinen. Kom ner till vattentanken efter en tids arbetande och mycket riktigt. Det var helt igensatt där, inklusive att det var dammludd precis över hela torktumlaren. Har precis rengjort allt och monterat ihop så hoppas det kommer funka felfritt nu igen ;)

Däremot såg jag en sliten del, som gör att fläkthjulet kommer i lite lutning. Någon som vet vad just denna del heter? (gummiring som sitter på kullagret)

Generators frontvisning, elkrets delvis synlig, monteringsfläns, roterande axel, fordonskomponent, elektrisk maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Buffelkantarellen Buffelkantarellen skrev:
Har idag hållit på cirka 4timmar med maskinen. Kom ner till vattentanken efter en tids arbetande och mycket riktigt. Det var helt igensatt där, inklusive att det var dammludd precis över hela torktumlaren. Har precis rengjort allt och monterat ihop så hoppas det kommer funka felfritt nu igen ;)

Däremot såg jag en sliten del, som gör att fläkthjulet kommer i lite lutning. Någon som vet vad just denna del heter? (gummiring som sitter på kullagret)

[bild]
Är det där ett kullager? varför har de ett kullager där? normalt sett rör det sig så lite att det är försumbart!

Om du har mycket damm inuti maskinen är det fel någonstans där är det normalt sett nästan dammfritt om all tätningar är riktiga, det händer på samsung som jag antydde tidigare att det blir fel på kretskorten för att de rostar och det beror på att de glömt att montera den främre trumtätningen så att maskin fylls förutom med ludd även med fuktig luft.

Fläkthjulet är ett vanligt fel, tömningspumpen likaså

Motorn kommer som rervdel på detta sättet och det sk lagret är ingen reservdel
 
electroluxaren skrev:
Är det där ett kullager? varför har de ett kullager där? normalt sett rör det sig så lite att det är försumbart!

Om du har mycket damm inuti maskinen är det fel någonstans där är det normalt sett nästan dammfritt om all tätningar är riktiga, det händer på samsung som jag antydde tidigare att det blir fel på kretskorten för att de rostar och det beror på att de glömt att montera den främre trumtätningen så att maskin fylls förutom med ludd även med fuktig luft.

Fläkthjulet är ett vanligt fel, tömningspumpen likaså

Motorn kommer som rervdel på detta sättet och det sk lagret är ingen reservdel
Kanske inte är ett kullager nu när jag tänker efter, utan bara något med gummi kring ;)
Torktumlaren gick hur fint som helst igår efter att jag rengjorde den överallt. Körde 4st totala tumlingar helt utan problem. Idag började den spöka igen. Går sina 2-3minuter sen stänger den av sig helt utan felkod.

Antar att det inte är värt att köpa nytt kretskort nytt om problemet är som du nämner.
Är helt inne på ditt spår också. Bilägger ett klipp där jag själv kan framkalla att den stängs av. Under där precis sitter ju kretskortet.



Har inte haft någon vidare tur med mina senaste vitvaror ifrån Samsung. Tvättmaskinen havererade förra året den också (kretskortsfel på den också enligt samsung). Vilka maskiner rekommenderas egentligen? ;)
 
  • Gilla
zica och 1 till
  • Laddar…
Buffelkantarellen Buffelkantarellen skrev:
Kanske inte är ett kullager nu när jag tänker efter, utan bara något med gummi kring ;)
Torktumlaren gick hur fint som helst igår efter att jag rengjorde den överallt. Körde 4st totala tumlingar helt utan problem. Idag började den spöka igen. Går sina 2-3minuter sen stänger den av sig helt utan felkod.

Antar att det inte är värt att köpa nytt kretskort nytt om problemet är som du nämner.
Är helt inne på ditt spår också. Bilägger ett klipp där jag själv kan framkalla att den stängs av. Under där precis sitter ju kretskortet.

[video]

Har inte haft någon vidare tur med mina senaste vitvaror ifrån Samsung. Tvättmaskinen havererade förra året den också (kretskortsfel på den också enligt samsung). Vilka maskiner rekommenderas egentligen? ;)
Bosch/Siemens alla dagar i veckan
 
Är kretskortet lättåtkomligt? Går väl kanske att se fysiskt om det är en kall lödning eller om kortet rentav är sprucket. Kanske går att laga?
 
P
T trojlee skrev:
Är kretskortet lättåtkomligt? Går väl kanske att se fysiskt om det är en kall lödning eller om kortet rentav är sprucket. Kanske går att laga?
Ett rent hel-e att få bort och det är ingjutit i epoxi till större del
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.