4 973 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Samsung side-by-side töar i frysdelen på defrost-cykeln.
Hej, jag har en ganska ny Samsung RS3000 RS54N3003WW side-by-side som krånglat från dag ett. Den går periodvis (flera gånger i veckan) upp i temperatur i frysdelen (+4 är det högsta jag mätt sedan jag satte in en utomhustermometer i frysen så jag kan ha koll utan att glutta på dörren), om man drar ur kontakten återställer sig den och går ner i temperatur igen. Jag ringer Samsungs support som hävdar att det ska vara så på grund av självavfrostningen. Låter helt barockt att frysen skulle vara designad att bete sig så, det är så höga temperaturer att isbitar börjat smälta på ytan och måste vara mycket dåligt för känsliga frysvaror.
Jag har ägt flera frysar med självavfrostning och ingen (inklusive en annan Samsung) har betett sig så. Visst måste det vara fel?
Från Samsungs produktsida:
"Med No Frost slipper du frosta av manuellt. No Frost motverkas frost- och isbildning, vilket dessutom ger jämnare temperatur och därmed förlänger färskvarornas hållbarhet. "
Jag har ägt flera frysar med självavfrostning och ingen (inklusive en annan Samsung) har betett sig så. Visst måste det vara fel?
Från Samsungs produktsida:
"Med No Frost slipper du frosta av manuellt. No Frost motverkas frost- och isbildning, vilket dessutom ger jämnare temperatur och därmed förlänger färskvarornas hållbarhet. "
Har inte själv en samsung men har en annan frostfri frys som betedde sig på ett liknande sätt.
Sambon hade glömt stänga frysen en gång i högsommarvärmen och då hade frysen fått jobba övertid för att kompensera. Det resulterade i att en liten låda som samlar upp kondensvatten på baksidan var blev full och det var det som gjorde att frysen betedde sig precis som du beskriver. Samsung kanske har ett liknande system? Bara en tanke
Sambon hade glömt stänga frysen en gång i högsommarvärmen och då hade frysen fått jobba övertid för att kompensera. Det resulterade i att en liten låda som samlar upp kondensvatten på baksidan var blev full och det var det som gjorde att frysen betedde sig precis som du beskriver. Samsung kanske har ett liknande system? Bara en tanke
Nja, har faktiskt varit en reperatör över och bytt styrkort efter att jag reklamerat en gång, men ingen skillnad. (lång bakgrundshistoria) Detta med att det var ett rimligt beteende fick jag höra efter att ha kontaktat dem igen.electroluxaren skrev:
Redigerat:
Hm, kanske, skåpet har slät baksida dock (kondensbehållare finns väl kanske ändå) och inte lämnats öppet.Björkkvisten skrev:
Har inte själv en samsung men har en annan frostfri frys som betedde sig på ett liknande sätt.
Ja det låter onekligen inte optimalt. På vår blev det så för att frysen inte kunde få bort kondensen när behållaren var full och då funkade den inte som den skulle. Vanligtvis bildas inte så mkt kondens att behållaren fylls men när frysen var öppen 10h i högsommarvärmen så blev det som det blev. Tog mig ett bra tag innan jag listade ut att jag borde läsa bruksanvisningen HahaH hapazard skrev:
Är det så att din modell inte har fläktkylning av kondensorn?
Kan det vara så att vänstra utsidan utgör kondensor?
Står i såfall denna sida intill en vägg?
rättar mig själv den har fläktkylning och kräver därför fritt med tilluft på baksidan
sen är ju frågan om du bara har isbitar i frysen eller något mer?
jag skulle bytt avfrostningsgivare precis som man får göra på alla samsung-skåp.
rättar mig själv den har fläktkylning och kräver därför fritt med tilluft på baksidan
jag skulle bytt avfrostningsgivare precis som man får göra på alla samsung-skåp.
Redigerat av moderator:
Ok, tack. Den står med angiven distans bakåt och uppåt samt med ventilationsöppning uppe och nere.electroluxaren skrev:Är det så att din modell inte har fläktkylning av kondensorn?
Avfrostningsgivaren låter logiskt. Får tjata mer om det med Samsung. Inget som reparatören nämnde dock, så kan väl inte vara så vanligt?
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
förutom sensorerna så är det vanligt att byta dörrpackningarna så det kan vara tillverkningsfel på dörrarna men om det är relevant i detta fallet...
låt de hålla på och byta delar tre ggr har de på sig sen kan du kräva peningarna tebaks eller nytt odugligt skåp
låt de hålla på och byta delar tre ggr har de på sig sen kan du kräva peningarna tebaks eller nytt odugligt skåp
Problemet verkar vara att frysen går upp för högt i temp under avfrostningcykeln. Kanske sitter någon sensor eller styrning i dörren, eller om det är dålig tätning som electroluxaren föreslog, men förstår inte varför det skulle göra att det går upp så högt i temp.F Fred vom Jupiter skrev: