Hej, jag har en ganska ny Samsung RS3000 RS54N3003WW side-by-side som krånglat från dag ett. Den går periodvis (flera gånger i veckan) upp i temperatur i frysdelen (+4 är det högsta jag mätt sedan jag satte in en utomhustermometer i frysen så jag kan ha koll utan att glutta på dörren), om man drar ur kontakten återställer sig den och går ner i temperatur igen. Jag ringer Samsungs support som hävdar att det ska vara så på grund av självavfrostningen. Låter helt barockt att frysen skulle vara designad att bete sig så, det är så höga temperaturer att isbitar börjat smälta på ytan och måste vara mycket dåligt för känsliga frysvaror.

Jag har ägt flera frysar med självavfrostning och ingen (inklusive en annan Samsung) har betett sig så. Visst måste det vara fel?

Från Samsungs produktsida:

"Med No Frost slipper du frosta av manuellt. No Frost motverkas frost- och isbildning, vilket dessutom ger jämnare temperatur och därmed förlänger färskvarornas hållbarhet. "

Bild på hur det ser ut efter omstart, det är alltså frysen som säger sig stå på +10C, min termometer säger dock +3.7 vilket känns mer rimligt.

Frysen går snabbt ner till -20 efter omstart.

• Diptykbild visar en termometer med inomhustemperatur +21,9C och utomhustemperatur +3,7C samt en fryspanel som visar +10C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
P
Du har just upptäckt att Samsung inte har någon eftermarknads enhet eller serviceorganisation

Har inte själv en samsung men har en annan frostfri frys som betedde sig på ett liknande sätt.
Sambon hade glömt stänga frysen en gång i högsommarvärmen och då hade frysen fått jobba övertid för att kompensera. Det resulterade i att en liten låda som samlar upp kondensvatten på baksidan var blev full och det var det som gjorde att frysen betedde sig precis som du beskriver. Samsung kanske har ett liknande system? Bara en tanke

• Gilla
Mmmajcus
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Du har just upptäckt att Samsung inte har någon eftermarknads enhet eller serviceorganisation
Nja, har faktiskt varit en reperatör över och bytt styrkort efter att jag reklamerat en gång, men ingen skillnad. (lång bakgrundshistoria) Detta med att det var ett rimligt beteende fick jag höra efter att ha kontaktat dem igen.

Redigerat:
  • Gilla
Raws89
  • Laddar…
Björkkvisten Björkkvisten skrev:
Har inte själv en samsung men har en annan frostfri frys som betedde sig på ett liknande sätt.
Sambon hade glömt stänga frysen en gång i högsommarvärmen och då hade frysen fått jobba övertid för att kompensera. Det resulterade i att en liten låda som samlar upp kondensvatten på baksidan var blev full och det var det som gjorde att frysen betedde sig precis som du beskriver. Samsung kanske har ett liknande system? Bara en tanke
Hm, kanske, skåpet har slät baksida dock (kondensbehållare finns väl kanske ändå) och inte lämnats öppet.

Men själva beteendet att det blir plusgrader i frysen måste väl vara fel?

H hapazard skrev:
Men själva beteendet att det blir plusgrader i frysen måste väl vara fel?
Ja det låter onekligen inte optimalt. På vår blev det så för att frysen inte kunde få bort kondensen när behållaren var full och då funkade den inte som den skulle. Vanligtvis bildas inte så mkt kondens att behållaren fylls men när frysen var öppen 10h i högsommarvärmen så blev det som det blev. Tog mig ett bra tag innan jag listade ut att jag borde läsa bruksanvisningen Haha

P
Är det så att din modell inte har fläktkylning av kondensorn?
Kan det vara så att vänstra utsidan utgör kondensor?
Står i såfall denna sida intill en vägg?

rättar mig själv den har fläktkylning och kräver därför fritt med tilluft på baksidan

sen är ju frågan om du bara har isbitar i frysen eller något mer?

jag skulle bytt avfrostningsgivare precis som man får göra på alla samsung-skåp.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Är det så att din modell inte har fläktkylning av kondensorn?
Kan det vara så att vänstra utsidan utgör kondensor?
Står i såfall denna sida intill en vägg?

rättar mig själv den har fläktkylning och kräver därför fritt med tilluft på baksidan

sen är ju frågan om du bara har isbitar i frysen eller något mer?

jag skulle bytt avfrostningsgivare precis som man får göra på alla samsung-skåp.
Ok, tack. Den står med angiven distans bakåt och uppåt samt med ventilationsöppning uppe och nere.

Avfrostningsgivaren låter logiskt. Får tjata mer om det med Samsung. Inget som reparatören nämnde dock, så kan väl inte vara så vanligt?

P
det enskilt vanligaste felet

fast den är nog lite för ny det brukar komma efter par tre år

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Uppdatering: Samsung ringde upp och ska byta dörren, får se om det hjälper.

H hapazard skrev:
Uppdatering: Samsung ringde upp och ska byta dörren, får se om det hjälper.
Varför skulle ett fel på dörren rätta till sig när du startar om (du skrev att den funkade igen när du dragit ur sladden)?

P
förutom sensorerna så är det vanligt att byta dörrpackningarna så det kan vara tillverkningsfel på dörrarna men om det är relevant i detta fallet...

låt de hålla på och byta delar tre ggr har de på sig sen kan du kräva peningarna tebaks eller nytt odugligt skåp

F Fred vom Jupiter skrev:
Varför skulle ett fel på dörren rätta till sig när du startar om (du skrev att den funkade igen när du dragit ur sladden)?
Problemet verkar vara att frysen går upp för högt i temp under avfrostningcykeln. Kanske sitter någon sensor eller styrning i dörren, eller om det är dålig tätning som electroluxaren föreslog, men förstår inte varför det skulle göra att det går upp så högt i temp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.