Har en Samsung Nordic Home 35 som det blivit stopp i avrinning till AC. Modellnr AR12TXFZBWKNEE
Tråget under kondensorn blir fullt med kondensvatten och svämmar över så det droppar in i rummet. Efter ett par timmar har vattnet sjunkit undan. Gissar damm eller ngt har satt stopp.
Vet någon hur man kommer åt utlopp för kondensvatten i inomhusdelen? Eller på vilken sida utloppet finns? Jag kan se en del av tråget på höger sida men på vänster sida är det mycket trångt. Slangpaketet går ut på vänstersidan.
Jag får av en plastpanel på framsidan och kan se kondensorn och en bit av tråget men sen kommer jag inte längre.
Är urtag i plasten även till en plastpanel undertill men den sitter så hårt att jag är rädd att knäcka sönder den.
I manualen står ingenting om panelerna, endast filtret. Vet någon hur man kommer ut utloppet och kan rensa?
Tråget under kondensorn blir fullt med kondensvatten och svämmar över så det droppar in i rummet. Efter ett par timmar har vattnet sjunkit undan. Gissar damm eller ngt har satt stopp.
Vet någon hur man kommer åt utlopp för kondensvatten i inomhusdelen? Eller på vilken sida utloppet finns? Jag kan se en del av tråget på höger sida men på vänster sida är det mycket trångt. Slangpaketet går ut på vänstersidan.
Jag får av en plastpanel på framsidan och kan se kondensorn och en bit av tråget men sen kommer jag inte längre.
Är urtag i plasten även till en plastpanel undertill men den sitter så hårt att jag är rädd att knäcka sönder den.
I manualen står ingenting om panelerna, endast filtret. Vet någon hur man kommer ut utloppet och kan rensa?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ta bort täckplastkanalerna över rörpaketet och lossa hela innerdelen i nederkanten så att du kan komma åt och kontrollera att kondensvattenkanalen är rätt skarvad och ligger underst i rörpaketet hela vägen utan att ligga i kläm. Innerdelen ser också dumt monterad ut. Man borde satt en vitmålad plywoodskiva på väggen ovanför dörren först så hade innerdelen kunnat hänga ner över dörrfodret en bit så att avståndet upp till taket blivit bättre. Men det är sånt man oftast måste fixa själv tyvärr. Nu kanske du först måste ta bort det bruna dörrfodret för att komma åt att lossa innerdelen i nederkant?
Kondensvattenkanalen ser inte ut att ligga optimalt.J Josth skrev:Ta bort täckplastkanalerna över rörpaketet och lossa hela innerdelen i nederkanten så att du kan komma åt och kontrollera att kondensvattenkanalen är rätt skarvad och ligger underst i rörpaketet hela vägen utan att ligga i kläm. Innerdelen ser också dumt monterad ut. Man borde satt en vitmålad plywoodskiva på väggen ovanför dörren först så hade innerdelen kunnat hänga ner över dörrfodret en bit så att avståndet upp till taket blivit bättre. Men det är sånt man oftast måste fixa själv tyvärr.
Kan det bli dåligt flöde eller sättas igen lätt där den är som lägst?
Menar du lossa hela enheten eller går det att få av plastpanel/hölje?
Den gick att montera utan att demontera listen så gissar den går att lossa. Hur brukar man lossa och ser jag då anslutningen bakifrån enheten?
Vet inte om jag ska ge mig på att lossa hela eller kontakta installatören?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Kondensvattenkanalen ser inte ut att ligga optimalt.J Josth skrev:Ta bort täckplastkanalerna över rörpaketet och lossa hela innerdelen i nederkanten så att du kan komma åt och kontrollera att kondensvattenkanalen är rätt skarvad och ligger underst i rörpaketet hela vägen utan att ligga i kläm. Innerdelen ser också dumt monterad ut. Man borde satt en vitmålad plywoodskiva på väggen ovanför dörren först så hade innerdelen kunnat hänga ner över dörrfodret en bit så att avståndet upp till taket blivit bättre. Men det är sånt man oftast måste fixa själv tyvärr.
Kan det bli dåligt flöde eller sättas igen lätt i
Visa bilaga 799049
Hur lossar man hela enheten? Verkar gå att trycka uppåt, ska man hänga av den i ovankant eller den ska gå att dra ut i nederkant när enheten är upptryckt?J Josth skrev:
Medlem
· stockholm
· 2 137 inlägg
Ja kondensslangen (den räfflade) måste ha fall hela vägen ut.
Helt galet monterad nu då den går uppåt över dom isolerade köldmedierören så kontakta återförsäljare/installatör så dom får åtgärda detta.
Helt galet monterad nu då den går uppåt över dom isolerade köldmedierören så kontakta återförsäljare/installatör så dom får åtgärda detta.
Du ska inte haka av innerdelen uppåt utan innerdelen ska lossas i nederkanten så att man kan få en öppning neråt och komma åt rören och kondensavloppsslangen.Blab601 skrev:
Medlem
· stockholm
· 2 137 inlägg
När man går ut med rören åt det hållet så flyttar man konsslangen som sitter på höger sida till vänster sida för att se till att få fall .
Med tanke på att det man ser av slangen så är den inte flyttad.
Nu ligger den troligen inte med fall ens bakom innerdelen .
Kontakta installatör/återförsäljare.
Eller är det något eget montage?
Med tanke på att det man ser av slangen så är den inte flyttad.
Nu ligger den troligen inte med fall ens bakom innerdelen .
Kontakta installatör/återförsäljare.
Eller är det något eget montage?