Hej,

Någon som har en aning hur man hittar avrinningen på ett Samsung side by side kyl/frys som ser ut såhär inuti? Har testat lossat alla skruvar på den vita delen men inget som verkar gå att ta loss…

Problemet är att det rinner vatten ut från frysen via dörren.
 
  • Tom kylskåpsinteriör med öppen dörr, hyllor, och genomskinliga behållare, behöver rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bakom plasten i bakkant
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Bakom plasten i bakkant
Som är på bilden? Hur får jag loss den? Har skruvat bort alla skruvar men inget lossnar...
 
A
M Marymarylou skrev:
Som är på bilden? Hur får jag loss den? Har skruvat bort alla skruvar men inget lossnar...
Slit till när skruvarna är borta sitter bara klämd dit
 
electroluxaren skrev:
Slit till när skruvarna är borta sitter bara klämd dit
Toppen. Lyckades stånka bort den.

Avrinningen mycket riktigt helt igensatt av is. Är det tanken att det ”röret” som går ned mot avrinningen ska värma för att motverka detta eller kommer avfrostning hjälpa, kanske bara kortsiktigt? Något man kan göra mer?
 
A
M Marymarylou skrev:
Toppen. Lyckades stånka bort den.

Avrinningen mycket riktigt helt igensatt av is. Är det tanken att det ”röret” som går ned mot avrinningen ska värma för att motverka detta eller kommer avfrostning hjälpa, kanske bara kortsiktigt? Något man kan göra mer?
Tyvärr är detta vanligt på samsung så se det lite temporärt
kolla på baksidan att pipen i avdunstningsskålen ej är täppt
man kan byta avfrostningsgivare och förhoppningsvis få en längre avfrostning så att allt vatten hinner rinna ut innan det fryser
 
Problemet är att jag inte kommer åt baksidan där detta bör sitta. Enda som går att öppna baktill är längst ned där kompressor och fläkt sitter. Ingen avdunstningsskål där. Det enda jag lyckades via framsidan nu när isen lossat var att rensa bort något i avrinningen som verkade täppa, men förstår inte hur jag ska komma åt baksidan.

Byte som du föreslår, omöjligt att göra själv? Eller är det regelbunden avfrostning nu som måste göras? Känns ju lite segt.
 
A
M Marymarylou skrev:
Problemet är att jag inte kommer åt baksidan där detta bör sitta. Enda som går att öppna baktill är längst ned där kompressor och fläkt sitter. Ingen avdunstningsskål där. Det enda jag lyckades via framsidan nu när isen lossat var att rensa bort något i avrinningen som verkade täppa, men förstår inte hur jag ska komma åt baksidan.

Byte som du föreslår, omöjligt att göra själv? Eller är det regelbunden avfrostning nu som måste göras? Känns ju lite segt.
byte fixar du lätt för givaren sitter där du redan håller på
på baksidan får du leta efter en plastslang ca2cm grov som går ner mot golvet, den går att ta bort i sin helhet för rengöring
 
electroluxaren skrev:
byte fixar du lätt för givaren sitter där du redan håller på
på baksidan får du leta efter en plastslang ca2cm grov som går ner mot golvet, den går att ta bort i sin helhet för rengöring
Finns inga slangar öht på baksidan.. Endast kompressor och fläkt.
 
A
M Marymarylou skrev:
Finns inga slangar öht på baksidan.. Endast kompressor och fläkt.
Bild på högra sidan bakifrån tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.