Har en fundering ang. avsäkringen av en tre-fas grupp (16A) som skall gå till en spis.
Det finns ju både enkla dvärgbrytare som säkrar av varje fas och så finns det dom som är mekaniskt ihopkopplade i en 3-grupp.
Vilken typ skall helst användas och varför?
 
Att använda en 3-polig innebär något bättre säkerhet, det blir ju spänningslöst oavsett. Med 1-poliga kan man ju få för sig att det är spänningslöst även om bara en dvärg är från, men normalt sett är inte svensson och rotar i sånt här och en yrkesman brukar (ska) ha bättre koll på hur detta funkar och att kontrollera om det är spänningslöst, så detta är mest en rand-anmärkning och alltså inget krav. Sen är det en snyggare lösning med en 3-polig, å andra sidan blir det ganska mycket billigare med 1-poliga. Men blandar man in flera belastningar på den gruppen blir det ett krav, om man inte har JFB vill säga.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.