1 747 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Samma fråga igen... vilken TV setup till pensionär? Telia, Allente...
Skaffade en ny tv för för ett par veckor sedan, en Panasonic med Amazons Fire-tv, en egen version av Android-tv. Tyvärr är tillgången till svenska appar begränsad och tele2 som vi använder för linjär-tv finns inte. Har därför fått ansluta tv-hub. Med hdmi cec styr tv-fjärren tv-hub. Utöver joysticken och volymkontroll kan även bla nummerknappar och kanalväljare upp/ner användas.
Har gjort två anpassningar i fjärren. Den gamla ljudlimpan har inte hdmi-cec, men i tv-menyn finns möjlighet att styra av/på samt volym via fjärren.
Finns en programerbar knapp som fått funktionen att växla till tv-hub.
Har även provat köra en apple tv och den kan styras på lika sätt som tv-hub. Tog den från vår andra tv och den fungerade utan extra konfiguration.
Tv-fjärren fixar allt tv-tittande och väldigt enkelt att konfigurera.
Generellt tycker jag aktivering av streamingtjänster som Disney+, Hbo, Prime etc är krånglig. Utan smartphone är aktiveringen riktigt krånglig.
Har gjort två anpassningar i fjärren. Den gamla ljudlimpan har inte hdmi-cec, men i tv-menyn finns möjlighet att styra av/på samt volym via fjärren.
Finns en programerbar knapp som fått funktionen att växla till tv-hub.
Har även provat köra en apple tv och den kan styras på lika sätt som tv-hub. Tog den från vår andra tv och den fungerade utan extra konfiguration.
Tv-fjärren fixar allt tv-tittande och väldigt enkelt att konfigurera.
Generellt tycker jag aktivering av streamingtjänster som Disney+, Hbo, Prime etc är krånglig. Utan smartphone är aktiveringen riktigt krånglig.
Min mor är i liknande ålder och det jag insåg till sist var att jag köpte en stor padda. Sen dess har alla, till sinnes nästan liknande, problem som du skrivit försvunnit. Det var evigt SMS / samtal om
den där j*vla tv:n som aldrig gjorde som ”hon sa”.
Varför padda? Jo.
1. Stor skärm (12,9) som gör att hon faktiskt använder den bara genom att titta på den
2. Castar direkt till tv:n inbyggda chromecast vilket ”bara” är 1 tryck och dessutom bara 1 symbol att kunna 😂
Ännu bättre, när hon är hundvakt åt min hund så tar hon bara med sig paddan och gör samma sak på min tv.
Har fungerat super och min IT support har stängt ner 😀
den där j*vla tv:n som aldrig gjorde som ”hon sa”.
Varför padda? Jo.
1. Stor skärm (12,9) som gör att hon faktiskt använder den bara genom att titta på den
2. Castar direkt till tv:n inbyggda chromecast vilket ”bara” är 1 tryck och dessutom bara 1 symbol att kunna 😂
Ännu bättre, när hon är hundvakt åt min hund så tar hon bara med sig paddan och gör samma sak på min tv.
Har fungerat super och min IT support har stängt ner 😀
Klicka här för att svara