Det gråa på dem röda plattorna i den andra bilden är inte att dem är trasiga, utan det var det som fäste dem orangea plattorna uppe på dem röda.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
De oarnga plattorna är som sagt troligen nyare. Inget asbest i det fixet. Men vad som finns under ursprungsplattorna kan vi inte gissa.
Men se till att använda skyddsmask. Dammet är inte nyttigt oavsett om det är asbest.
Men se till att använda skyddsmask. Dammet är inte nyttigt oavsett om det är asbest.
Update : Jag anlitade en firma
Jag anlitade en firma som kolla upp det och dem sa att det förmodligen var asbests i det svarta limmet under dem röda plattorna. Dem slog loss en bit och tejpade sedan över. Dem sa även att det var säkert att vistas där och bara lägga nya plattor över dem röda ifall det bara var limmet som innehöll asbests och inte själva cementen. Dem sa även att det var ok att några av dem röda plattorna spruckit, vilket jag hoppas stämmer 😅Stefan N skrev:
Jag anlitade en firma som kolla upp det och dem sa att det förmodligen var asbests i det svarta limmet under dem röda plattorna. Dem slog loss en bit och tejpade sedan över. Dem sa även att det var säkert att vistas där och bara lägga nya plattor över dem röda ifall det bara var limmet som innehöll asbests och inte själva cementen. Dem sa även att det var ok att några av dem röda plattorna spruckit, vilket jag hoppas stämmer 😅(ursäkta copy paste men det var i i stort sett samma information jag ville förmedla) och tack för det övriga damm rådet 👍H hempularen skrev:
Jag anlitade en firma som kolla upp det och dem sa att det förmodligen var asbests i det svarta limmet under dem röda plattorna. Dem slog loss en bit och tejpade sedan över. Dem sa även att det var säkert att vistas där och bara lägga nya plattor över dem röda ifall det bara var limmet som innehöll asbests och inte själva cementen. Dem sa även att det var ok att några av dem röda plattorna spruckit, vilket jag hoppas stämmer 😅(ursäkta copy paste men det var i i stort sett samma information jag ville förmedla)B Bitterhetsakademin skrev:
A Albin Johansson3 skrev:Update : Jag anlitade en firma
Jag anlitade en firma som kolla upp det och dem sa att det förmodligen var asbests i det svarta limmet under dem röda plattorna. Dem slog loss en bit och tejpade sedan över. Dem sa även att det var säkert att vistas där och bara lägga nya plattor över dem röda ifall det bara var limmet som innehöll asbests och inte själva cementen. Dem sa även att det var ok att några av dem röda plattorna spruckit, vilket jag hoppas stämmer 😅
A Albin Johansson3 skrev:Jag anlitade en firma som kolla upp det och dem sa att det förmodligen var asbests i det svarta limmet under dem röda plattorna. Dem slog loss en bit och tejpade sedan över. Dem sa även att det var säkert att vistas där och bara lägga nya plattor över dem röda ifall det bara var limmet som innehöll asbests och inte själva cementen. Dem sa även att det var ok att några av dem röda plattorna spruckit, vilket jag hoppas stämmer 😅(ursäkta copy paste men det var i i stort sett samma information jag ville förmedla) och tack för det övriga damm rådet 👍
Varför skriver du samma svar flera gånger?A Albin Johansson3 skrev:Jag anlitade en firma som kolla upp det och dem sa att det förmodligen var asbests i det svarta limmet under dem röda plattorna. Dem slog loss en bit och tejpade sedan över. Dem sa även att det var säkert att vistas där och bara lägga nya plattor över dem röda ifall det bara var limmet som innehöll asbests och inte själva cementen. Dem sa även att det var ok att några av dem röda plattorna spruckit, vilket jag hoppas stämmer 😅(ursäkta copy paste men det var i i stort sett samma information jag ville förmedla)
Jag förstår inte varken frågan eller svaret.. har du tagit upp grå klinkerplattor som satt över någon form av röda plattor där bilderna är så suddiga att det inte går att se om det oranga golvet är korkiplast, klinker eller vinyl?
Och vad ska innehålla asbest enligt företaget du pratat med?
Och vad ska innehålla asbest enligt företaget du pratat med?
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 054 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 054 inlägg
Tolkar det som att han har svartlim under de oranga plattorna.Satsuki skrev:
Lite rörigt. Jag tolkar dig så här:
I ditt kök finns två golvskikt. Det understa består av röda plattor som är fästa med svartlim. Analys tyder på att detta innehåller asbest. Huset är från 60- eller 70-tal (vet du inte exakt?) så det är fullt rimligt att golvet är fäst med asbesthaltigt material.
Fogen mellan de röda plattorna är inte analyserad. Den kan potentiellt också innehålla asbest.
Ovanpå de röda plattorna låg/ligger ett annat skikt med plattor som är orange. Som andra sagt är de troligen nyare (modemässigt är det 90-tal) och därmed monterade utan asbetshaltigt material. Har du gjort analys på dessa?
Om du kan nöja dig med att ta bort det översta skiktet och behålla de röda plattorna under ditt nya golv så behöver du inte oroa dig. Vill du ta bort de röda bör du låta en asbestsanerare göra det.
I ditt kök finns två golvskikt. Det understa består av röda plattor som är fästa med svartlim. Analys tyder på att detta innehåller asbest. Huset är från 60- eller 70-tal (vet du inte exakt?) så det är fullt rimligt att golvet är fäst med asbesthaltigt material.
Fogen mellan de röda plattorna är inte analyserad. Den kan potentiellt också innehålla asbest.
Ovanpå de röda plattorna låg/ligger ett annat skikt med plattor som är orange. Som andra sagt är de troligen nyare (modemässigt är det 90-tal) och därmed monterade utan asbetshaltigt material. Har du gjort analys på dessa?
Om du kan nöja dig med att ta bort det översta skiktet och behålla de röda plattorna under ditt nya golv så behöver du inte oroa dig. Vill du ta bort de röda bör du låta en asbestsanerare göra det.
Svartlimmet var under dem röda, inte dem orangea. Det var det företaget sa. Dem sa att limmet nästan garanterat innehöll asbests men att det inte var någon fara så länge det inte slipades eller att dem röda plattorna lyftes upp. Istället ville dem kontrollera cementen som låg uppe på dem gamla röda asbests limmade plattorna, den som användes för att täcka dem med dem nyare orangea plattor.Düsseldorff skrev: