1 023 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Samlingstråd kring Tunna klienter
Tänkte starta en liten samlingstråd kring tunna klienter och hur man kan återbruka dessa till annat.
Jag har haft turen att komma över ett gäng tunna klienter (HP i det här fallet) från flera olika generationer.
De nyaste av de jag fick tag på var av modellen t620 och en av dessa har jag redan uppgraderat med en ny m2 SATA 120 GB och installerat en licens för Win 10 64 pro på. Den funkar helt klockrent som htpc och spelar Netflix i full HD och 5.1-ljud utan minsta problem trots att den knappt drar någon energi alls. Även youtube i Chrome funkar bra.
Har några fler av den modellen som kanske går att göra lite roligt med. (De har 4 GB RAM original vilket är vad jag kört med nu men ska gå att få upp till 16 GB enligt vad jag läst mig till)
Jag har roat mig lite med att även testa några spel som kräver lite men inte någon värstingrigg och har kört både Age of Empires och Sims4 utan problem om man bara ställer ner grafiken lite.
Ganska imponerande av en dator som knappt drar någon ström alls. (Vet inte om jag kan lita på min mätare men har inte kommit över 14 W än vilket är betydligt lägre än den laptop jag använde som htpc förut)
Har även ett gäng som jag inte hunnit sätta mig in i än men som jag förstått bygger på 32-bitars och frågan är vad man kan hitta på för kul med dessa.
Jag kommer att gå igenom de jag har och göra sedvanlig rengöring och byte av kylpasta för att se vad man kan hitta på med dem.
Har ni några roliga erfarenheter ni vill dela med er av? Själv bygger jag mina system främst kring Windows då det är den miljö jag mest trivs i men diskuterar gärna andra lösningar också.
Jag har haft turen att komma över ett gäng tunna klienter (HP i det här fallet) från flera olika generationer.
De nyaste av de jag fick tag på var av modellen t620 och en av dessa har jag redan uppgraderat med en ny m2 SATA 120 GB och installerat en licens för Win 10 64 pro på. Den funkar helt klockrent som htpc och spelar Netflix i full HD och 5.1-ljud utan minsta problem trots att den knappt drar någon energi alls. Även youtube i Chrome funkar bra.
Har några fler av den modellen som kanske går att göra lite roligt med. (De har 4 GB RAM original vilket är vad jag kört med nu men ska gå att få upp till 16 GB enligt vad jag läst mig till)
Jag har roat mig lite med att även testa några spel som kräver lite men inte någon värstingrigg och har kört både Age of Empires och Sims4 utan problem om man bara ställer ner grafiken lite.
Ganska imponerande av en dator som knappt drar någon ström alls. (Vet inte om jag kan lita på min mätare men har inte kommit över 14 W än vilket är betydligt lägre än den laptop jag använde som htpc förut)
Har även ett gäng som jag inte hunnit sätta mig in i än men som jag förstått bygger på 32-bitars och frågan är vad man kan hitta på för kul med dessa.
Jag kommer att gå igenom de jag har och göra sedvanlig rengöring och byte av kylpasta för att se vad man kan hitta på med dem.
Har ni några roliga erfarenheter ni vill dela med er av? Själv bygger jag mina system främst kring Windows då det är den miljö jag mest trivs i men diskuterar gärna andra lösningar också.
När det gäller modellen t620 finns de uppenbara skillnaderna med att det finns en större modell med namnet PLUS. Jag hade gärna haft någon av dessa då mina av standardmodellen inte har den PCIe-riser som finns i PLUS-modellen.
De levererades också med olika konfigurationer där man kunde välja om man ville ha en VGA-port utöver de två Displayport som finns på dem, eller om man hellre ville ha en seriell port. Detta ändras genom att man byter porten på baksidan och tillhörande kabel som kopplas på respektive plats på moderkortet. Alla mina hade VGA.
När det gäller moderkorten finns olika revisioner av dessa. De första av dem verkar ha en mSATA-port på moderkortet vilket inte finns på plats på de senare revisionerna.
Utöver ovan nämnda 2 st DP och valbart VGA/COM finns det på baksidan 1 st gbit nätverk, 2 st USB 2.0 och 2 st 3,5 mm för ljud in resp ut. Och en anslutning för laddare som råkar vara av samma modell som HP använt till riktigt många generationer av datorer på runt 19 volt (olika adaptrar jag kollat på säger från 18,5 till 19,5 V). Det finns även laddare att ansluta direkt till 12V om man vill använda det utan inverter i fordon eller fritidshus osv.
Framsidan har en powerknapp, 2 st USB 2.0, 2 st USB 3.0 samt 2 st 3,5 mm ljud.
Inuti datorn finns ytterligare 2 st USB-portar som är dolda när höljet sitter på plats.
Jag har uppgraderat den dator jag kör som HTPC till 8 GB RAM nu och det funkar stabilt med Windows 10. Jag såg ingen brist på RAM innan men hade det tillgängligt och en ledig sockel på moderkortet så varför inte?
De levererades också med olika konfigurationer där man kunde välja om man ville ha en VGA-port utöver de två Displayport som finns på dem, eller om man hellre ville ha en seriell port. Detta ändras genom att man byter porten på baksidan och tillhörande kabel som kopplas på respektive plats på moderkortet. Alla mina hade VGA.
När det gäller moderkorten finns olika revisioner av dessa. De första av dem verkar ha en mSATA-port på moderkortet vilket inte finns på plats på de senare revisionerna.
Utöver ovan nämnda 2 st DP och valbart VGA/COM finns det på baksidan 1 st gbit nätverk, 2 st USB 2.0 och 2 st 3,5 mm för ljud in resp ut. Och en anslutning för laddare som råkar vara av samma modell som HP använt till riktigt många generationer av datorer på runt 19 volt (olika adaptrar jag kollat på säger från 18,5 till 19,5 V). Det finns även laddare att ansluta direkt till 12V om man vill använda det utan inverter i fordon eller fritidshus osv.
Framsidan har en powerknapp, 2 st USB 2.0, 2 st USB 3.0 samt 2 st 3,5 mm ljud.
Inuti datorn finns ytterligare 2 st USB-portar som är dolda när höljet sitter på plats.
Jag har uppgraderat den dator jag kör som HTPC till 8 GB RAM nu och det funkar stabilt med Windows 10. Jag såg ingen brist på RAM innan men hade det tillgängligt och en ledig sockel på moderkortet så varför inte?
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Har ett antal Raspberry pi:s som används till lite olika saker hemma.
Några rullar som htpc med osmc (kodi) i sovrummet samt barnens rum. Perfekta att montera dolt bakom tv som hänger på väggen.
2 st raspberry med Pifi Dac kort monterat i serverracket med Shairport Sync för AirPlay zoner: Garage och Altan
Kopplat till en gammal pioneer 5.1 förstärkare på zon 1 och 2
1st raspberry pi i racket med unifi controller
Några hemmabyggda fristående högtalare med raspberry och Pifi Dac med shairport sync och Adafruit Stereo 20w class D audio amplifier.
1st raspberry med osmc samt VPN i stugan hem till servern för att kunna kolla filmer/serier/tv m.m
Några rullar som htpc med osmc (kodi) i sovrummet samt barnens rum. Perfekta att montera dolt bakom tv som hänger på väggen.
2 st raspberry med Pifi Dac kort monterat i serverracket med Shairport Sync för AirPlay zoner: Garage och Altan
Kopplat till en gammal pioneer 5.1 förstärkare på zon 1 och 2
1st raspberry pi i racket med unifi controller
Några hemmabyggda fristående högtalare med raspberry och Pifi Dac med shairport sync och Adafruit Stereo 20w class D audio amplifier.
1st raspberry med osmc samt VPN i stugan hem till servern för att kunna kolla filmer/serier/tv m.m
Klicka här för att svara