Nicke Nyfiken
Övningssnickarn Övningssnickarn skrev:
update... klipparen reagerar ej på tricket att tryck(och håll) ner POWER knappen innan man sätter den i laddstastionen, kanke batteriet har gett upp?
Har du provat många gånger?
Ibland funkar det inte förrän på typ tionde försöket.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Har du provat många gånger?
Ibland funkar det inte förrän på typ tionde försöket.
Exakt, råkat ut för detta själv...
 
  • Gilla
Övningssnickarn
  • Laddar…
S skvadron skrev:
Exakt, råkat ut för detta själv...
okej
ska prova fler gånger, kanske testade 5-6 ggr utan framgång.
 
Ciao!

Har en WG790E.1 där tyvärr ena framhjulet har trögat till sig rejält under vinterförvaringen (inomhus ca +15C). Har provat spraya 5-56 + olja & vrida runt men det verkar inte hjälpa. Så ev trögrostat hjullager/kullager och/eller massa gräsrester därinne.

Är det någon här som vet hur - och om - man kan lossa hårdplasthjulet från axeln helst utan att behöva demontera fronthjulet inkl metallaxel från chassit. Vilka vertyg rekas i så fall Tar gärna råd innan man amatörmässigt själv försöker sig på ...
 
  • Närbild av ett smutsigt och rostigt framhjul på en robotgräsklippare med gräsrester runt om, fastsatt på en metallaxel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
henq
  • Laddar…
Lägg upp en bild på andra sidan av hjulet.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Lägg upp en bild på andra sidan av hjulet.
Andra sidan av tröghjulet är helt normalt - dvs ser likadant ut som det fungerande rullande hjulet
 
jag har ingen likadan klippare, men det ser ut som att axeln genom hjulet har ett stopp inpräglat (blå ring), då bör det sitta någon typ av låsbricka för axel på andra sidan. Ser även ut som att det finns försänkningar för skruvar (röda ringar). Bara gissningar.
 
  • Närbild på ett gräsklipparhjul med axel, där blå ring markerar axelstopp och röda ringar visar försänkningar för skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
S Skonummer skrev:
Ciao!

Har en WG790E.1 där tyvärr ena framhjulet har trögat till sig rejält under vinterförvaringen (inomhus ca +15C). Har provat spraya 5-56 + olja & vrida runt men det verkar inte hjälpa. Så ev trögrostat hjullager/kullager och/eller massa gräsrester därinne.

Är det någon här som vet hur - och om - man kan lossa hårdplasthjulet från axeln helst utan att behöva demontera fronthjulet inkl metallaxel från chassit. Vilka vertyg rekas i så fall Tar gärna råd innan man amatörmässigt själv försöker sig på ...
Jag vill minnas att hjulet bara sitter pressat på axeln så det bör räcka att dra/pressa det ut från axeln... Men kan ha fel 🙄
 
Redigerat:
OK - tack för svar . Ska prova lite närmare imorgon söndag. Lördag kväll snart...
 
Nicke Nyfiken
S Skonummer skrev:
Ciao!

Har en WG790E.1 där tyvärr ena framhjulet har trögat till sig rejält under vinterförvaringen (inomhus ca +15C). Har provat spraya 5-56 + olja & vrida runt men det verkar inte hjälpa. Så ev trögrostat hjullager/kullager och/eller massa gräsrester därinne.

Är det någon här som vet hur - och om - man kan lossa hårdplasthjulet från axeln helst utan att behöva demontera fronthjulet inkl metallaxel från chassit. Vilka vertyg rekas i så fall Tar gärna råd innan man amatörmässigt själv försöker sig på ...
På andra sidan hjulet sitter det ett plastlock.
Det ska du bända bort med en skruvmejsel.
Då ser du en låsbricka Rund låsbricka med tungor, Starlock 10mm, används för att säkra hjul på axlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

som har tungor som fjädrar in i ett spår på axeln.
Bända ut dessa och ta bort brickan. Sedan är det bara att dra loss hjulet längs axeln.
Lagerna kan ha rostat fast på axeln så man kan behöva ta i en del för att det ska lossna.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
S Skonummer skrev:
Andra sidan av tröghjulet är helt normalt - dvs ser likadant ut som det fungerande rullande hjulet
Det skulle väl kunna vara ett rostigt kullager på den dåliga sidan.
För att ta av hjulet får du lossa det från sidan vi inte ser.

Antigen köper du ett nytt hjullager för ca 50-100kr, Det finns säkert billigare på Biltema.
Ett nytt hjul för ca 300 eller komplett hjul med Axel:
Tex
https://www.clasohlson.com/se/Hjul-Främre-Worx-Landroid/p/51-2613
 
  • Framhjul för Worx robotgräsklippare, modellnummer 50028035, visas mot en vit bakgrund. Priset är 228 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
henq
  • Laddar…
Har med en liten flat skruvmejsel pillat lite på Starlock-låset som dock sitter väldigt hårt o tajt. Så det verkar för undertecknad vara rätt svårt att få bort från hjulaxeln åtminstone i oskadat skick...

Ringde vid lunchtid Letmerepair i Uppsala o fick bl.a. en länk till sprängskisser.

https://reservdelarochtillbehor.se/fritid-tradgard/worx-robot/sprangskiss-och-katalog
Login: user guest samt password guest

För WG790E.1 klicka sedan
Landxcape -> WORX Garden (Orange) -> Cordless tools -> lawn mower -> WG790E.1 -> WG790E.1 Deck set

Här ser man då med start från ingående fronthjulaxel i följande ordning
135 Wheel Cover
129 Stop block // axelstopp ?
130 Oil seal
131 Bearing // kullager #1 väl?
5 Screw // 3 st
133 Bearing sleeve // lagerhylsa väl?
134 Front Wheel
131 Bearing // kullager #2 väl?
78 Washer // bricka
77 Washer // Starlock, tandlåsbricka väl ?!
135 Wheel Cover

Finns någon här som har bytt ett eller två kullager eller alt. det räckt med att enbart rensa upp inne i axelhålet på en WG790E.1 eller liknande modell med snarlik fronthjulkonstruktion?

Hur fick ni bort Starlocken? Och om inte i oskadat skick dvs återanvändningsbar, vad & var köpte ni istället? Samt vilket kullager på Biltema (tex) ska passa?
 
Här ett foto på Starlock-sidan WG790E.1
 
  • Bild av en smutsig Starlock-sida på en WG790E.1-robotklippare, täckt med gräsrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nicke Nyfiken
S Skonummer skrev:
Hur fick ni bort Starlocken? Och om inte i oskadat skick dvs återanvändningsbar, vad & var köpte ni istället? Samt vilket kullager på Biltema (tex) ska passa?
Det är bara att bända ut tunga för tunga på brickan så de inte fjädrar tillbaka. De går lätt att böja tillbaka när man fått loss brickan. Jag knackade med en hammare så brickan blen "platt" igen.

Jag bytte hela hjulet.
Två hjullager kostar 220 kr och ett komplett hjul kostar 228 kr.
Orkade inte hålla på och plocka isär det i beståndsdelarna för att spara några kronor.
Även om man skulle lyckas hitta kullager på Feltema som passar så är det inte mer än en hundring man kan spara.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det är bara att bända ut tunga för tunga på brickan så de inte fjädrar tillbaka. De går lätt att böja tillbaka när man fått loss brickan. Jag knackade med en hammare så brickan blen "platt" igen.
OK! Men det verkar INTE bli speciellt lätt att att kila ner något i den första tungslitsen för att kunna bända ty det sitter verkligen tajt till. Ev får man försiktigt borra bort en bit först och sen bända upp resten.
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jag bytte hela hjulet.
Två hjullager kostar 220 kr och ett komplett hjul kostar 228 kr.
Orkade inte hålla på och plocka isär det i beståndsdelarna för att spara några kronor.
Även om man skulle lyckas hitta kullager på Feltema som passar så är det inte mer än en hundring man kan spara.
Var hittar jag ett fronthjul för 228 kr? ClasOhlson har ett löst hjul för 329 kr men det ser inte ut vara kompatibelt med WG790E.1 samt saknar en Starlock låsbricka...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.