759 069 läst ·
3 031 svar
759k läst
3,0k svar
Samlingstråd för Worx Landroid 2015 modeller
Medlem
· Västernorrland
· 29 inlägg
Ciao!
Har en WG790E.1 där tyvärr ena framhjulet har trögat till sig rejält under vinterförvaringen (inomhus ca +15C). Har provat spraya 5-56 + olja & vrida runt men det verkar inte hjälpa. Så ev trögrostat hjullager/kullager och/eller massa gräsrester därinne.
Är det någon här som vet hur - och om - man kan lossa hårdplasthjulet från axeln helst utan att behöva demontera fronthjulet inkl metallaxel från chassit. Vilka vertyg rekas i så fall Tar gärna råd innan man amatörmässigt själv försöker sig på ...
Har en WG790E.1 där tyvärr ena framhjulet har trögat till sig rejält under vinterförvaringen (inomhus ca +15C). Har provat spraya 5-56 + olja & vrida runt men det verkar inte hjälpa. Så ev trögrostat hjullager/kullager och/eller massa gräsrester därinne.
Är det någon här som vet hur - och om - man kan lossa hårdplasthjulet från axeln helst utan att behöva demontera fronthjulet inkl metallaxel från chassit. Vilka vertyg rekas i så fall Tar gärna råd innan man amatörmässigt själv försöker sig på ...
Lägg upp en bild på andra sidan av hjulet.
jag har ingen likadan klippare, men det ser ut som att axeln genom hjulet har ett stopp inpräglat (blå ring), då bör det sitta någon typ av låsbricka för axel på andra sidan. Ser även ut som att det finns försänkningar för skruvar (röda ringar). Bara gissningar.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 835 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 835 inlägg
Jag vill minnas att hjulet bara sitter pressat på axeln så det bör räcka att dra/pressa det ut från axeln... Men kan ha fel 🙄S Skonummer skrev:Ciao!
Har en WG790E.1 där tyvärr ena framhjulet har trögat till sig rejält under vinterförvaringen (inomhus ca +15C). Har provat spraya 5-56 + olja & vrida runt men det verkar inte hjälpa. Så ev trögrostat hjullager/kullager och/eller massa gräsrester därinne.
Är det någon här som vet hur - och om - man kan lossa hårdplasthjulet från axeln helst utan att behöva demontera fronthjulet inkl metallaxel från chassit. Vilka vertyg rekas i så fall Tar gärna råd innan man amatörmässigt själv försöker sig på ...
Redigerat:
På andra sidan hjulet sitter det ett plastlock.S Skonummer skrev:Ciao!
Har en WG790E.1 där tyvärr ena framhjulet har trögat till sig rejält under vinterförvaringen (inomhus ca +15C). Har provat spraya 5-56 + olja & vrida runt men det verkar inte hjälpa. Så ev trögrostat hjullager/kullager och/eller massa gräsrester därinne.
Är det någon här som vet hur - och om - man kan lossa hårdplasthjulet från axeln helst utan att behöva demontera fronthjulet inkl metallaxel från chassit. Vilka vertyg rekas i så fall Tar gärna råd innan man amatörmässigt själv försöker sig på ...
Det ska du bända bort med en skruvmejsel.
Då ser du en låsbricka
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
som har tungor som fjädrar in i ett spår på axeln.
Bända ut dessa och ta bort brickan. Sedan är det bara att dra loss hjulet längs axeln.
Lagerna kan ha rostat fast på axeln så man kan behöva ta i en del för att det ska lossna.
Det skulle väl kunna vara ett rostigt kullager på den dåliga sidan.S Skonummer skrev:
För att ta av hjulet får du lossa det från sidan vi inte ser.
Antigen köper du ett nytt hjullager för ca 50-100kr, Det finns säkert billigare på Biltema.
Ett nytt hjul för ca 300 eller komplett hjul med Axel:
Tex
https://www.clasohlson.com/se/Hjul-Främre-Worx-Landroid/p/51-2613
Har med en liten flat skruvmejsel pillat lite på Starlock-låset som dock sitter väldigt hårt o tajt. Så det verkar för undertecknad vara rätt svårt att få bort från hjulaxeln åtminstone i oskadat skick...
Ringde vid lunchtid Letmerepair i Uppsala o fick bl.a. en länk till sprängskisser.
https://reservdelarochtillbehor.se/fritid-tradgard/worx-robot/sprangskiss-och-katalog
Login: user guest samt password guest
För WG790E.1 klicka sedan
Landxcape -> WORX Garden (Orange) -> Cordless tools -> lawn mower -> WG790E.1 -> WG790E.1 Deck set
Här ser man då med start från ingående fronthjulaxel i följande ordning
135 Wheel Cover
129 Stop block // axelstopp ?
130 Oil seal
131 Bearing // kullager #1 väl?
5 Screw // 3 st
133 Bearing sleeve // lagerhylsa väl?
134 Front Wheel
131 Bearing // kullager #2 väl?
78 Washer // bricka
77 Washer // Starlock, tandlåsbricka väl ?!
135 Wheel Cover
Finns någon här som har bytt ett eller två kullager eller alt. det räckt med att enbart rensa upp inne i axelhålet på en WG790E.1 eller liknande modell med snarlik fronthjulkonstruktion?
Hur fick ni bort Starlocken? Och om inte i oskadat skick dvs återanvändningsbar, vad & var köpte ni istället? Samt vilket kullager på Biltema (tex) ska passa?
Ringde vid lunchtid Letmerepair i Uppsala o fick bl.a. en länk till sprängskisser.
https://reservdelarochtillbehor.se/fritid-tradgard/worx-robot/sprangskiss-och-katalog
Login: user guest samt password guest
För WG790E.1 klicka sedan
Landxcape -> WORX Garden (Orange) -> Cordless tools -> lawn mower -> WG790E.1 -> WG790E.1 Deck set
Här ser man då med start från ingående fronthjulaxel i följande ordning
135 Wheel Cover
129 Stop block // axelstopp ?
130 Oil seal
131 Bearing // kullager #1 väl?
5 Screw // 3 st
133 Bearing sleeve // lagerhylsa väl?
134 Front Wheel
131 Bearing // kullager #2 väl?
78 Washer // bricka
77 Washer // Starlock, tandlåsbricka väl ?!
135 Wheel Cover
Finns någon här som har bytt ett eller två kullager eller alt. det räckt med att enbart rensa upp inne i axelhålet på en WG790E.1 eller liknande modell med snarlik fronthjulkonstruktion?
Hur fick ni bort Starlocken? Och om inte i oskadat skick dvs återanvändningsbar, vad & var köpte ni istället? Samt vilket kullager på Biltema (tex) ska passa?
Det är bara att bända ut tunga för tunga på brickan så de inte fjädrar tillbaka. De går lätt att böja tillbaka när man fått loss brickan. Jag knackade med en hammare så brickan blen "platt" igen.S Skonummer skrev:
Jag bytte hela hjulet.
Två hjullager kostar 220 kr och ett komplett hjul kostar 228 kr.
Orkade inte hålla på och plocka isär det i beståndsdelarna för att spara några kronor.
Även om man skulle lyckas hitta kullager på Feltema som passar så är det inte mer än en hundring man kan spara.
OK! Men det verkar INTE bli speciellt lätt att att kila ner något i den första tungslitsen för att kunna bända ty det sitter verkligen tajt till. Ev får man försiktigt borra bort en bit först och sen bända upp resten.Nicke Nyfiken skrev:
Var hittar jag ett fronthjul för 228 kr? ClasOhlson har ett löst hjul för 329 kr men det ser inte ut vara kompatibelt med WG790E.1 samt saknar en Starlock låsbricka...Nicke Nyfiken skrev:



