3 035 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
Samlingstråd för småfrågor om el?
Sida 1 av 2
Jag har iaf en liten och kort fråga.
Ska sätta upp uttag i ett rum och hatar att behöva använda mig av förlängning till fönsterlampor.
Är det här en bra idé? Två envägsuttag (runda från byggfrabriken) som döljs av gardiner?
Mitt ritprogram i telefonen hade inte fyrkanter tydligen

Ska sätta upp uttag i ett rum och hatar att behöva använda mig av förlängning till fönsterlampor.
Är det här en bra idé? Två envägsuttag (runda från byggfrabriken) som döljs av gardiner?
Mitt ritprogram i telefonen hade inte fyrkanter tydligen

Tja, några direkta regler om var man placerar uttag inomhus i ett vanligt rum finns inte, så i princip kan du be elektrikern sätta dom var du vill på väggen.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Men du kan väl likaväl låta den övre lampans sladd gå ner till det nedre uttaget (dubbeluttag) .
Sladden döljs ju ändå av gardinen. Enklare och snyggare
Sladden döljs ju ändå av gardinen. Enklare och snyggare
alla mina julstjärnor behöver förlängning redan uppe vid fönstret.KnockOnWood skrev:
Mina uttag från manufactum tar ganska stor plats som dubbeluttag eftersom man måste sätta ett uttag/dosa
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Man får aldrig för många uttag, så visst kan du sätta dem som tänkt om det passar er planering av belysningen. Smartare lösningar vet jag inte, men det förekommer att man sätter uttag i fönsterfodret om det blir bättre.
Man brukar sätta ett lamputtag över varje fönster (på vägg eller i tak) och minst ett för takbelysning.
Ett litet råd INNAN ni bestämmer hur ni ska ha det med el i huset oavsett det är ett nybygge eller en renovering, prata med en elektriker FÖRST. Det är trots allt deras yrke och dom har troligen sett och gjort allt ni kan tänka er och mycket därtill och har skaffat sig en stor kunskapsbas att ösa ur. Det är mycket troligt att dom har ett eller annat råd att komma med.
Ett litet råd INNAN ni bestämmer hur ni ska ha det med el i huset oavsett det är ett nybygge eller en renovering, prata med en elektriker FÖRST. Det är trots allt deras yrke och dom har troligen sett och gjort allt ni kan tänka er och mycket därtill och har skaffat sig en stor kunskapsbas att ösa ur. Det är mycket troligt att dom har ett eller annat råd att komma med.
Det är ett gästrum som ska göras vid. Finns idag endast ett envägs uttagelmont skrev:Man brukar sätta ett lamputtag över varje fönster (på vägg eller i tak) och minst ett för takbelysning.
Jag tycker alltid att det är bättre att fråga här först så jag får input av andra. Hur ni har gjort och vad ni har sett andra göra.
Vår elektriker sysslar inte Heller så mycket med hus.
Får kanske åka och köpa ett lamputtag.
Har aldrig någonsin haft behov av det. Har ingen fönsterlampa som har en lampkontakt. Men kanske bättre att följa standard.
Sambon är hemma i någon vecka och ska spåra lite i väggarna.
Jag har ett generellt tips när det gäller lamputtag i fönster.
I mitt bygge så har jag satt dem i fönstersmygen, i ovankant, i mitten. Jag är medveten om att detta inte är helt "normalt" och att det även kan vara svårt att efterinstallera, men i nybyggen med 70mm installationsutrymme innanför plasten så går det bra att åstadkomma med hjälp av rot-dosor.
Fördelen är att det blir minimalt med synlig kabeldragning.
I mitt bygge så har jag satt dem i fönstersmygen, i ovankant, i mitten. Jag är medveten om att detta inte är helt "normalt" och att det även kan vara svårt att efterinstallera, men i nybyggen med 70mm installationsutrymme innanför plasten så går det bra att åstadkomma med hjälp av rot-dosor.
Fördelen är att det blir minimalt med synlig kabeldragning.
Ja jag är i valet och kvalet.
Får fråga elektrikern imorgon när han kommer. Just nu är vi mest intresserade av hur vi ska få upp en ny matning till rummet. Försöker bryta loss alla rum från den EN säkring som hela Bottenvåningen går på.
Får fråga elektrikern imorgon när han kommer. Just nu är vi mest intresserade av hur vi ska få upp en ny matning till rummet. Försöker bryta loss alla rum från den EN säkring som hela Bottenvåningen går på.
Finns ingen anledning att köpa ett lamputtag om du inte behöver! Köp ett vägguttag och montera det bakom gardinen eller byt ut det befintliga till ett 4-vägsuttag!
Matningen löser elektrikern genom att dra i fler kablar i rören!
Matningen löser elektrikern genom att dra i fler kablar i rören!