1 067 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Samförlägga EQLQ och nätverk i kabelkanal
Hej,
Elektriker har satt några utanpåliggande el-uttag och utgått från infälld strömställare fram till nya uttagen. Kabeln har satts med clips och ser inte alltför vackert ut. Tänkte att detta skulle få åtgärdas längre fram...
I samma rum ska jag dra lite nätverk framöver och undrar om nätverkskabel får samförläggas med EQLQ i samma kabelkanalen (utan skiljevägg). Har list hemma som är tänkt att skruvas utefter vägg.
Elektriker har satt några utanpåliggande el-uttag och utgått från infälld strömställare fram till nya uttagen. Kabeln har satts med clips och ser inte alltför vackert ut. Tänkte att detta skulle få åtgärdas längre fram...
I samma rum ska jag dra lite nätverk framöver och undrar om nätverkskabel får samförläggas med EQLQ i samma kabelkanalen (utan skiljevägg). Har list hemma som är tänkt att skruvas utefter vägg.
Enligt 444.6.3 i elinstallationsreglerna behövs ingen avskiljning mellan kraft och datakabel om det är en enfasledning med max ström 20A.
I övrigt hänvisar man till kapitel 52 som anger att alla ledare ska vara isolerade för den högst förekommande spänningen och det är den ju automatiskt med en dubbelisolerad eqlq.
Om det inte är något annat jag nu missat. Samtidigt brukar de flesta här säga att det ändå inte är något problem att ha data och starkström vid varandra. Och så är det säkert.
I övrigt hänvisar man till kapitel 52 som anger att alla ledare ska vara isolerade för den högst förekommande spänningen och det är den ju automatiskt med en dubbelisolerad eqlq.
Om det inte är något annat jag nu missat. Samtidigt brukar de flesta här säga att det ändå inte är något problem att ha data och starkström vid varandra. Och så är det säkert.
Redigerat:
Nej det du kan tänka dig i detta fallet är att om kablarna var för sig är ok att använda så att du kan röra dem är det ingen skillnad om du lägger dem ihop tex i kanalen. Om du lägger nätverkskabeln ihop med tex enledare FQ osv i ett rör eller kanal då kommer det i annat läge eftersom nätverkskabeln inte håller måttet isolationsmässigt normalt sett mot de enkelisolerade trådarna.H Hylve21 skrev:
Och som sagt störningsproblematiken kan vi glömma i praktiken för de här fallen hemma.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dra nätverkskabel genom lösull
Isolering -
Vilken typ av flexsslang ska användas till nätverkskabel i vägg?
El -
Dra nätverk i gammal Koaxsystem, hur hitta rätt kabel?
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Hur felsöka instabilt nätverk med PoE
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
El/Tele/Nätverksuttag Elko: Färgskillnad efter 15-20 år - Uppföljning!
El