Funderar på att samla alla grannar för att skapa en samfällighetsförening med målet att få in riktigt bredbad till "alla" villor i området.

Finns det någon som har erfarenhet med detta. Går det, fungerar detta? just nu har man 8/1mbit (i bästa fall) :(

Inputs anyone?

Visst går det men det kostar och frågan är hir många det är som vill vara med och vad de är villiga att betala. Har ni nått stadsnät i närheten som det går att prata med?

Nej, detta är i Järfälla kommun, så det finns inget stadsnät :(

Jag kollade upp lite när vi byggde, och tydligen så finns det inget nät in på knuten direkt. BBB ville ha 50.000 för att ansluta mig till sitt fibernät, och typ 10.000/månad - så det gick naturligvis inte :'(

Vet att en radhus BRF i närheten har Comhem som leverantör, men det är inte SÅ lockande det heller...

Undrar hur många villor som krävs för att det kan bli en bra affär rent ekonomisk, båda för oss och en ISP att bygga ett nät?
Hur går man till väga för att bilda en samfällighetsförening?

Spontant skulle jag säga många. 40 + åtminstånne. Det blir allt grävande som kostar och sen måste ni ha någon matning av bandbredd någonstans ifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.