16 841 läst ·
73 svar
17k läst
73 svar
Samfälligheter blir momspliktiga
Man kan rätta moms upp till sex år efter momsperiodens slut. Om man inte har haft stora kostnader i närtid är det tveksamt om det är värt det eftersom allt måste göras om: bokslut, inkomst- och utgiftsstat och fakturering. Men som jag skrev: ingen vet. Har man inte en extern förvaltare så är det bara att ge kassören en pall med kaffe eller en påse ladd och säga ”lycka till”. Helt jävla tröstlöst om man är ensam.TorpAnders skrev:
/Urbota
Kanske läge att avsäga sig uppdraget då, det är ju halvdrygt redan nuUrbota skrev:
Man kan rätta moms upp till sex år efter momsperiodens slut. Om man inte har haft stora kostnader i närtid är det tveksamt om det är värt det eftersom allt måste göras om: bokslut, inkomst- och utgiftsstat och fakturering. Men som jag skrev: ingen vet. Har man inte en extern förvaltare så är det bara att ge kassören en pall med kaffe eller en påse ladd och säga ”lycka till”. Helt jävla tröstlöst om man är ensam.
/Urbota
Om ni inte har en extern auktoriserad revisor, vilket jag förutsätter att ni inte har, så föreslår jag att ni låtsas som det regnar tills Skatteverket säger till på skarpen. Hittills har det mest varit bludder.TorpAnders skrev:
/Urbota
Pragmatiskt och lämpligt. Bara för att Skatteverket tror något så vet vi ju inte att det verkligen är så förrän vi har fått det prövat i domstol.Urbota skrev:
Bara och bara vet jag inte. Det är ett myndighetsbeslut av en behörig myndighet så helt trivialt är det inte. I synnerhet inte om en auktoriserad revisor är inblandad: det skulle vara svårt för en sådan att ge rådet att bara strunta i vad Skatteverket skriver. Risken är att revisionen inte blir ren. Men visst: pragmatiskt och lämpligt håller jag med om så länge som styrelse och revisor är överens. Samtidigt tror jag det är viktigt att ha en beredskap för att Skatteverkets tolkning håller. Den är tveksam men definitivt inte orimlig.Claes Sörmland skrev:
/Urbota
Idag kom Bullentinen från REV, DV.S deras medlemstidning.
Det ser ut som att dom kommer att ta det till tinget och rekommendationen är fortfarande att ligga lågt och avvakta utfallet.
Inställningen är att detta är ett stolleprov från Skatteverket för att tala rikssvenska.
Det ser ut som att dom kommer att ta det till tinget och rekommendationen är fortfarande att ligga lågt och avvakta utfallet.
Inställningen är att detta är ett stolleprov från Skatteverket för att tala rikssvenska.
Det kanske är ett stolleprov men vårt rättssystem är också fullt av människor med liknande juridisk skolning. De tenderar att vara ganska konsekvensneutrala i sitt resonerande.TorpAnders skrev:
Ja där satt du huvudet på spiken!Claes Sörmland skrev:
Det är en helt annan historia men jag vet hur det (inte) fungerar då jag i många år brottats i en VA fråga med flertalet av dessa individer och deras myndigheter och dom är i sitt yrke totalt iskalla och känslomässigt (utåt) stendöda helt utan empati och förståelse vad deras beslut leder till för den lilla individen.
Någonstans så inser jag ju att det är så det måste fungera men när man drabbas så hårt så blir det svårt att hålla ihop det pga. emotionella och ekonomiska skäl.
Jag kan nog skriva under på det där med brasklappen att alla jurist inte är stöpta i samma form. Skatterätt, som det gäller här, domineras av legalitetsprincipen (typ “ingen skatt utan lag”) och ganska mycket rättspositivism. Därför kan skattejurister framstå som lite fyrkantiga och vill till varje pris göra som det står på förpackningen. Och står det inget så letar de i juridiken utan större hänsyn till andra system t.ex. ”verkligheten”. Och det är väl av nöden - vi kan inte ha skatteuttag som bygger på godtycke och ad hoc. Associationsrätten har däremot ett mer teleologiskt perspektiv, dvs. man är främst intresserad av att klargöra syftet med något för att tolka lag rätt och det är i grunden ett friare tolkningsperspektiv. Så, när skatterätt/redovisning möter frågor om verksamhetens syfte i associationsrätten blir det i princip alltid kajko. Vi får se vad REV kan åstadkomma. Det är 50/50.Claes Sörmland skrev:
/Urbota
Så kom ett beslut från Skattenämnden. Det verkar som om det blir moms på uttaxeringen på samfällighetsföreningar i alla fall:
https://skatterattsnamnden.se/publiceradeforhandsbesked/2023/omsattning.5.243c5f7185100cf153447.html
https://skatterattsnamnden.se/publiceradeforhandsbesked/2023/omsattning.5.243c5f7185100cf153447.html
Återstår högsta förvaltningsdomstolen. Jag vet inte om detta är en "sponsrad" process från de som organiserar samfällighetsföreningar i syfte att få en rättslig prövning eller om det är någon som gjort det på egen hand. I vilket fall som helst så är ju de som sitter i Skatterättsnämnden av samma skrot och korn som de som fattade det ursprungliga beslutet. Några hänsyn till vad associationsrätten säger ser jag inte.Claes Sörmland skrev:
Momsredovisning har det goda med sig att det kommer att finnas mer data att tillgå för att se hur det står till i föreningarna om man nu vill veta det. Dessutom kommer det kräva en professionalisering av redovisningen, vilket endast kan vara till godo. Kostnaderna kommer inte att öka i verksamheten, men väl för administrationen.
Det som är genuint problematiskt är hur man skall redovisa avsättningarna. Det är redan idag ett område som verkar höjt i dunkel för de flesta. Har man tagit in moms på avgifterna så måste man rimligen betala in dem. I så fall minskar föreningens likviditet under perioder med sparande. Om man nu har sparande/avsättningar. Det verkar inte som någon har uppmärksammat frågan så jag drar slutsatsen att avsättningar fortfarande är en icke-fråga i många föreningar. En konsekvens av momsredovisningen borde vara att det likviditetsmässigt kommer att bli fördelaktigt att lånefinansierade genom att man kan dra av momsen utan att ha betalat in någon. Detta strider mot tankarna bakom samfälligheternas associationsrätt eftersom en samfällighet ofta inte är möjlig att pantsätta och därmed får ta lån utan säkerhet. Men som sagt, sådana hänsyn tar inga skattejurister.
/Urbota
Edit: högsta förvaltningsdomstolen ska det förstås stå
Redigerat:
Vi föregick beslutet på inrådan från en mycket insatt revisor, även en kontakt med REV gav att ett mycket stort antal samfälligheten valt samma väg.
Alla som vill bli kassör räcker upp handen!
Va...ingen.. men , verkligen..?
Alla som vill bli kassör räcker upp handen!
Va...ingen.. men , verkligen..?
Om en samfällighet är föreningsförvaltad men delägarbeskattad, vem redovisar och betalar in momsen. Föreningen eller delägarna?
Har gått igenom skatteverkets momsbroschyr för samfälligheter ett par vändor men hittar inte det uttrycklingen vad som gäller.
"skatteregler-for-samfalligheter-skv293-utgava07"
Har gått igenom skatteverkets momsbroschyr för samfälligheter ett par vändor men hittar inte det uttrycklingen vad som gäller.
"skatteregler-for-samfalligheter-skv293-utgava07"