Vi flyttade till villa för en månad sedan och sambon blir tokigt på ljudet från husets ventilationsanläggning så nu måste jag agera. Huset är byggt 1989 och jag gissar att kanalfläkten är lika gammal så det borde finnas bättre och tystare alternativ. Det låter i alla rum där luften trycks ut samt givetvis mest i rummet där fläkten är installerad. Fläkten kan styras i tre olika hastigheter men låter en hel del på alla tre.Tre frågor?
1. Är det en isolerad kanalfläkt vi ska ha? Något förslag? Villa enplan 125 m2 med utblås i alla rum. Fjärrvärme. Prio bra vent kontra tysthet.
2. Kan vi montera själva? Har tillgång till elektriker.
3. Den nuvarande fläkten är inte ansluten till ventilationsröret högst upp? Bör de inte kopplas ihop?

Äldre kanalfläkt i ett ventilationsutrymme med varningsskylt och synlig kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äldre kanalfläkt med teknisk etikett och varningslapp i ett ventilationssystem från 1989.
Skapa konto

Gammal kanalfläkt i ventilationsanläggning, behöver troligen bytas ut för att minska oljud.
Skapa konto

Redigerat:
Det verkar vara ett ventilationssystem av typen FTX så det är ett sådant ni skall ersätta med. Finns mycket skrivet på forumet om ftx. Och östberg aggregat är populära på forumet. Om du kommer åt så kan det även vara ide att komplettera med några ljuddämpare på ventilationskanalerna. Vad är det som lever om nu? ibland kan det räcka med filterbyte/rengöring eller så är det något lager som håller på att ge upp. Byta lager på en motor är inte så svårt.

• Gilla
helder
  • Laddar…
jag gick "bananas" med ljuddämpare i mitt system, och anläggningen är helt ljudlös, inte ens en riktigt tyst natt hör man något ifrån ventilationen. Mitt tips är att kolla på tysta moderna ECfläktar, och om utrymme finns, komplettera med ljuddämpare. en fast cirkulär 900mm direkt efter aggreggatet och sedan flexibla dämpare vid varje don.

• Gilla
Glocalizator
  • Laddar…
Om jag tänker rätt så blir det tre olika ljud.
- Blåsljud, dvs det ljud som uppstår av luftens rörelse.
- Stomljud, dvs aggregatets vibrationer som sprider sig i husets konstruktion.
- Direktljud, dvs det du hör i rummet där aggregatet är placerat.
Samtliga ev dessa går att hantera, dock är det olika lösningar. Vilket är det som är störst problem?

• Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
En ordentlig rengöring av fläkttrumma och kanaler är det billigaste alternativet att testa innan ni köper något nytt.

Huvudorsaken till ljud har dock oftast inte med fläkten att göra utan beror på rör och ventilers utformning...
...jag har en ventilation där fläkten i sig inte hörs alls om man inte är i tvättstugan där frånluftsfläkten står. Det märks dock extremt tydligt hur mycket det låter i övriga huset när man har strömavbrott...
...och jag har gått till botten med detta och det är hos mig ventilerna som låter, utformningen på dessa är verkligen viktig om man vill få ned ljudnivån. Jag har för att adressera detta valt att sänka hastigheten på fläkten och sedan drar vi igång extra ventilation i badrum och kök när vi upplever att det behövs istället.

Men det är fortfarande så att man tydligt märker när frånluftsfläkten är strömlös....

• Gilla
El Wa och 1 till
  • Laddar…
A
Ja och byt fläktlagren, ena motorn ser du till vänster om återvinningen på bilden.

pacman42 skrev:
Huvudorsaken till ljud har dock oftast inte med fläkten att göra utan beror på rör och ventilers utformning...
...jag har en ventilation där fläkten i sig inte hörs alls om man inte är i tvättstugan där frånluftsfläkten står. Det märks dock extremt tydligt hur mycket det låter i övriga huset när man har strömavbrott...
...och jag har gått till botten med detta och det är hos mig ventilerna som låter, utformningen på dessa är verkligen viktig om man vill få ned ljudnivån. Jag har för att adressera detta valt att sänka hastigheten på fläkten och sedan drar vi igång extra ventilation i badrum och kök när vi upplever att det behövs istället.

Men det är fortfarande så att man tydligt märker när frånluftsfläkten är strömlös....
Borde kanske förtydliga att det inte blir helt tätt runt ventilerna så som det är byggt i mitt hus och att detta gör att det alltid viner lite runt dem. Att bygga om detta är något som jag ger mig på allteftersom, men det är inte alltid så lätt att lösa. Badrummen är dock åtgärdade då de är helrenoverade, men i sovrummen så måste jag öppna innertaket för att komma åt för att åtgärda den befintliga lösningen. Det är popnitade rörkrökar uppe under innertaket och popnitar håller inte tätt...

• Gilla
helder
  • Laddar…
O
Mitt ftx aggregat så är det snarare ljud som uppstår pga luften. Inte så mycket själva aggregatet. Det tänker man på de gånger man kliver in i den kattvind som aggregatet står i.

Dock så är jag så okänsligt när det gäller ljud så jag stör mig inte på ljud som ändå finns runt aggregatet, trots att vi har huvudändan av sängen mot kattvinden där det hela står... frugan störs inte heller... Kanske är tur, så som jag låter när jag sover :)

Så vad vill jag ha sagt? Jo, som folk skrivit tidigare, börja med att kolla upp andra saker först innan du börjar fundera på att byta aggregat...

• Gilla
helder
  • Laddar…
Byt till nyare och försök om möjligt flytta ur boytan.

Du kommer spara energi(högre återvinning o lägre effekt till fläktarna) och få ner ljud och kan ha ett agg som flödar efter behov(lägre flöden ger lägre ljud) och med större fläktar blir direkt vibrationerna lägre. Kostar nog 30-40' minst. Men kan vara värt komforten.

Svar på 1,2,3

1. Ni har ett värmeåtervinnande FTX. Skulle reka att byta till ett sånt igen.
2. Om du är händig visst. Men det svåra är att mäta o justera in flödena så det funkar bra för ert hus. Det kan en installatör förhoppningsvis ;)
3. Kan inte svara för din modell. Men en ftx tar frånluft från huset och använder energin för att värma ingående luft.

Redigerat:
Ljud över don är ganska enkla att åtgärda (om man gör det redan vid projektering av kanaldimensioner). För att få ner lufthastigheten och därmed luftljud, så kan man gå upp i kanaldimension för att reducera luftens hastighet över donen, det blir svårare att flödesjustera men det lilla kruxet tar jag gärna när man får helt tysta tilluftdon i sovrum!

Skysodan skrev:
...
2. Om du är händig visst. Men det svåra är att mäta o justera in flödena så det funkar bra för ert hus. Det kan en installatör förhoppningsvis ;)
...
Det mäter man nog inte upp och justerar in själv, om man inte är ventilationstekniker.
Och dessutom måste man (tror jag) låta göra en OVK (Obligatorisk VentilationsKontroll) av en certifierad kontrollant.
Denne kan dock vara samma person som teknikern, som justerar in flödena.

OVK i en eller tvåfamiljshus behövs bara vid installation eller större förändring av ventilationsanläggning, inte om man byter ut ett trasigt återvinningsaggreggat. En enklare varmtrådsmätare för injustering kan fås för en tusenlapp cirka. Så visst kan man göra injusteringen själv, det är inte många sidors research man behöver göra för att få till ett hyfsat resultat.

• Gilla
Skysodan
  • Laddar…
OVK tror jag bara behövs för flerbostadshus. Dock behövs installationbesiktning för nytt system. Men frågan är om agg. byte räknas som nyinstallation

Finns säkert några som kan mäta sitt system med rätt mätutrustning o litteratur. Men man ska ju veta vad man gör. Behövs dessutom en besiktning så är det ju tveksamt gds jobb

• Gilla
helder
  • Laddar…
Tack för alla bra tips, nu börjar läget klarna en aning. Från att ha tittat på kanalfläktar för upp till 5000 kr har ni fått in mig på FTX-aggregat för runt 20 000 kr. Vad kan en installation gå på i runda slängar? ROT-avdrag möjligt? Blir tajt med vår budget då det är mycket annat vi vill fixa i huset men som vanligt handlar det om prioriteringar och där har inte jag sista ordet... :)

Kan man få ner ett aggregat från 1989 till acceptabel ljudnivå genom att byta lager, rengöra, installera ljuddämpare osv? Ekonomiskt vore det såklart toppen men jag är lite tveksam om det är värt att börja greja med en så gammal fläkt när det finns fina EC-modeller på marknaden.

Fick tips av bomm om Östberg och där verkar dessa två alternativ vara gångbara, ligger på strax under 20 k. Hittar ingen direkt skillnad i spec mer än färg och mått, vilket förordar ni?
Östberg Heru 100 T EC http://fsp.ostberg.com/category/show/138/heru-t-ec/?region=&lang=se
Östberg Heru 100 S EC A http://fsp.ostberg.com/category/show/137/heru-s-ec/?region=&lang=se

Finns det fler alternativ från andra tillverkare som ni tycker är ett bättre val?

Det nuvarande aggregatet låter så mycket att jag tror det är svårt att få ordning på oljudet. Fick en fråga från hama65 om vilken form av oljud som gäller (blåsljud, stomljud, direktljud) och vill absolut säga att det är direktljudet som är värst. Aggregatet är inbyggt i en ljudisolerad trälåda som isolerar mycket av ljudet men det låter ändå väldigt mycket, är dörren till tvättstugan öppen kan man höra ljudet i hela huset och det ligger dessutom ett gästrum i anslutning till tvättstugan där ljudet är väldigt störande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.