Kan det bero på att det oftast är tjejerna som tjänar mindre generellt och är hemma mer (med mindre inkomst). Killar tjänar mer och köper något i tidigare skede, när det blir sammanslagning så är det just han som har det mest "värdefulla" och det är det man flyttar till.
Jag är inte speciellt förvånad, och jag tycker inte att det är märkligt att man vill vara med och dela om man bott länge tillsammans.

Hej, vad ska man då göra för att undvika denna soppa? Jag har betalt huset men det införskaffades för att vi skulle flytta ihop.

Vilka papper är det som gäller?

Mitt namn finns på lagfarten men inte min sambos.

Glufsglufs skrev:
J....så är det bara tjejer som vill åt hälften av allt, jag har aldrig hört att en kille i samma situation kräver hälften av något han "inte borde ha"
Sen är det väl inte ovanligt att mannen i ett förhållande köper bil, stereo osv medan kvinnan köper mat, toapapper blöjor osv.

Nyfniken skrev:
Sen är det väl inte ovanligt att mannen i ett förhållande köper bil, stereo osv medan kvinnan köper mat, toapapper blöjor osv.

Helt riktigt, min sambo blev duktigt skinnad av sitt ex när de flyttade isär, han tog rubbet eftersom han köpt alla prylarna medan hon hade stått för alla levnadskostnader i form av mat, förbrukningsvaror, kläder, resor osv. Det var bara bilen hon fick ut lite pengar för...

Så det gäller att inte vara godtrogen oavsett vilken sida man står på.

laidback skrev:
Helt riktigt, min sambo blev duktigt skinnad av sitt ex när de flyttade isär, han tog rubbet eftersom han köpt alla prylarna medan hon hade stått för alla levnadskostnader i form av mat, förbrukningsvaror, kläder, resor osv. Det var bara bilen hon fick ut lite pengar för...

Men då var hon tyvärr lite naiv, sambolagen gäller ju.....

cust3000 skrev:
Men då var hon tyvärr lite naiv, sambolagen gäller ju.....

Det är också riktigt! Det var aldrig aktuellt att börja bråka med jurister...

laidback skrev:
Det är också riktigt! Det var aldrig aktuellt att börja bråka med jurister...
Men man kan ju tycka att ex´et ifråga skulle ändå göra rätt för sig, det är ju rätt "mean" man har ju ändå levt ihop....

cust3000 skrev:
Men man kan ju tycka att ex´et ifråga skulle ändå göra rätt för sig, det är ju rätt "mean" man har ju ändå levt ihop....
Det är sant, men det finns så mycket känslor inblandat i sådant här. Ville bägge man skulle gå olika vägar? Har någon träffat en ny? Någon varit otrogen osv? Finns hur mycket som helst.

//Anders

tomaxxxx skrev:
Hej, vad ska man då göra för att undvika denna soppa? Jag har betalt huset men det införskaffades för att vi skulle flytta ihop.

Vilka papper är det som gäller?

Mitt namn finns på lagfarten men inte min sambos.
Prata med din sambo hur ni vill lösa saker om ni skulle gå isär en dag eller om något annat skulle hända.

Sen tar ni reda på någon kunnig juridisk person som hjälper er skriva.
Bör inte kosta många tusingar om ni pratat igenom allt i förväg så ni inte slösar tid på det när ni sätter er ner.

laidback skrev:

Var det länge sedan då?
Kanske inte är försent att reda ut saker på rätt sätt.

Man avslutar med stil om man ens har en gnutta moral.
Väljer exsambon en annan väg så ska man gå besvara på samma respektlösa sätt.
Skulle jag varit i din väns situation där ex sambon säger att hon ska flytta in i huset med sin nya kille efter en månad så hade jag visat vem som äger vad.

Om exsambon väljer domstol så får det bli så, tror att många drar sig för vilka utgifter det innebär m.m.

Man har upp till 1 år på sig att begära bodelning efter att andra partner flyttat ut.

Den här lagen kan slå så sjukt fel. Att en tjej kan komma och begära halva huset bara för att hon har varit skriven på min adress i 3 veckor innan jag köpte mitt hus är ett exempel på hur fel den här lagen kan tolkas. Vi var sedan sambo i huset i ca 3 månader.

Sedan vägrade hon sig att adressändra sig ifrån mitt hus. I bodelningen så försökte hon få in en utflyttning som var då hon faktiskt adressändrade ett halvår senare.

Där ser man hur lukten av pengar kan förändra människor.

Jag får väl skylla mig själv att jag inte hade koll på den här lagen.

Helt störd lag enligt min mening...

Men det är klart att har man varit sambo i flera år och har barn så är det bra att lagen finns som ett visst skydd för den svagare parten.

Redigerat:
Och så pratar folk "kunniga" personer på tv osv att sambolagen gör ingeting egentligen. Vill man ha skydd så ska man gifta sig enligt dem. Det här är väl ett bra exempel på att lagen bör kollas över lite av diverse myndighetspersonal.

Dör man utan testamente så får sambon ingeting om jag minns rätt
Går man isär efter en månad efter inflytt o ena sambon betala huset så ska bägge dela.

Vet inte om det är så dock men rätt är det inte. Vilket läge för "golddiggers"
Tjejen träffar en kille som kollar på en dyr lägenhet och dem flyttar ihop i den och går isär. Då har hon tjänat en rejäl slant ifall lagen fungerar såhär.

Om nu sambolagen tillämpas för att dela på bostaden så är det väl nettot som delas?
Dvs, det är en fördel för den som betalar bostaden att belåna den så högt som möjligt.

I så fall ska man också tänka på att när man är sambo så är det omöjligt för den som äger bostaden att belåna den utan en underskrift från sambon. Banken kräver det för att ge lån.

Om det är nettot som delas så är alltså alternativet till att skriva avtal i förväg,
att belåna så högt som möjligt redan när bostaden köps.

I takt med att lånet amorteras så överförs en del av "ägandet" till den andra sambon. Dessutom får båda dela på värdestegringen.

/Hasse

En sak som både mitt och andra partens ombud missade är hur den skatt som jag har på vinsten som det finns uppskov på i bostaden ska delas. Nu var det till min fördel så jag sa ingenting :)

Jag tog upp hela skatten på min vinst som en en skuld på huset i bodelningen.

När man nu ska deklarera ska man se till att lyfta över samma andel av skatten till andra parten som det blev på bodelningen.

I mitt fall får min andra part en skatt på sin "försäljning" på 12% av det som hon fick i bodelningen som hon inte räknat med. Ibland är det skönt med skadeglädje! Speciellt när det drabbar Golddiggers!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.