104 635 läst ·
199 svar
105k läst
199 svar
Sambo köpa in sig i mitt hus
Förstår din fru till fullo!noone70 skrev:Min fru blir skitsur varje gång grannarna ger mig komplimanger för hur mycket jag har jobbat med huset och fint det har blivit... Just för att ingen ser det jobb hon gör i hemmet när jag har en "snickra på huset period" och att de inte fattar att hon oxå gör en hel på huset, isf då mest på trädgården. Men tar mycket tid, arbete och kunskap för att få i ordning en trädgård som vi har, spec med tanke på att för 3 år sedan var det en enda leråker.
Som ensamstående med 2 barn är jag rätt så säker......eleson skrev:
VA?!!! Räknas inte Candy Crusch in??? :wow:D09 skrev:
Jag har blivit singel och det var lika bra, bara en massa gnat om att man inte gör nåt, lagt ner massor med pengar, tid och energi för att huset skulle vara sjysst och uppvärmt, reparerat bilar och cyklar på löpande band, fick man nåt tack? Nää, bara ett himla gnällande att man inte diskar, lagar mat och städar. Dessutom så jobbade jag 100% och hon ca 67%. Ska det vara jämlikt så ska det vara åt båda hållen, även om fruntimmer inte håller med om det.
Redigerat:
Haha, känner igen det där!xdigger skrev:VA?!!! Räknas inte Candy Crusch in??? :wow:
Jag har blivit singel och det var lika bra, bara en massa gnat om att man inte gör nåt, lagt ner massor med pengar, tid och energi för att huset skulle vara sjysst och uppvärmt, reparerat bilar och cyklar på löpande band, fick man nåt tack? Nää, bara ett himla gnällande att man inte diskar, lagar mat och städar. Dessutom så jobbade jag 100% och hon ca 67%. Ska det vara jämlikt så ska det vara åt båda hållen, även om fruntimmer inte håller med om det.![]()
Jag hävdar med bestämdhet att det är bara en myt att män som är singel mår sämre och lever inte lika länge än de som inte är det. Det är bara en myt som skapats av matriarkatet för att hålla oss män kvar i äktenskapet
Oj vad OT de vart nu
Haha.. Ja, fast med rätt donna så kan det ju faktiskt funka, inbillar jag mig.
Jag trivs bra att bo i mitt hus och min dotter kommer varannan vecka och bor hos mig, vi har aldrig haft så mycket tid tillsammans och det känns riktigt gott. Ber om ursäkt för OT.
Jag tycker att om man jämlikt delar alla sysslor och jobb så ska man givetvis dela 50/50. Jag känner dock många där den ena går runt och slappar medans den andra gör allt, då är det inte okej med 50/50 delning även om det är så juridiskt.
Jag tycker att om man jämlikt delar alla sysslor och jobb så ska man givetvis dela 50/50. Jag känner dock många där den ena går runt och slappar medans den andra gör allt, då är det inte okej med 50/50 delning även om det är så juridiskt.
Jag har själv sålt ett hus med förlust efter att jag och min sambo separerade och det kändes hårt att inte kunna bo kvar i ett hus som jag älskar och har lagt ner mycket pengar och arbete på. Min mamma sa dock något mycket klokt en tid efteråt när jag våndades över att lägga mer i bud på en bostadsrätt än vad den var värd och jag förväntade mig att få en föreläsning om förnuft och ansvar. Hon påminde mig om att jo jag riskerade att förlora en mindre summa ifall jag av någon anledning skulle sälja denna bostadsrätt de närmaste åren men å andra sidan så skulle jag ju inte gå under ekonomiskt för det och jag skulle ha ett värde i att få göra det som jag tycker om, dvs drömma, planera och renovera. Hon påminde mig om att även förlusten av och på huset var värt den lycka jag haft under de år min sambo och jag tillsammans drömt, planerat och renoverat och det hade hon ju helt rätt i. Hur vi kommer över våra sorger och sämre erfarenheter handlar ju mycket om vad vi väljer att fokusera på, vilken mening vi ger dem i efterhand.
Mitt råd till dig är således att varken vara totalt naiv eller fullkomligt paranoid. Kräv respekt, ge respekt, satsa på att leva här och nu och njuta medan det varar. Det finns ingen försäkring med full täckning mot livet
Mitt råd till dig är således att varken vara totalt naiv eller fullkomligt paranoid. Kräv respekt, ge respekt, satsa på att leva här och nu och njuta medan det varar. Det finns ingen försäkring med full täckning mot livet
Jag vågar mig på att citera dig @Anna_H eftersom jag vet att du fortfarande hänger i forumet, även om det är 9 år sedan du skrev inläggetAnna_H skrev:
Hon köper halva av dig, med avsikt att vara sambo. Så längt är allt frid och fröjd. Men OM ni ska skiljas åt innebär detta att hennes halva är föremål för bodelning enligt sambolagen, medan din halva INTE är det. Då får du 75% av bostaden och hon 25. Tokigt. Ni måste alltså skriva ett papper om att ni äger 50% var samt att bostaden inte ska bodelas enligt sambolagen för att den ska delas korrekt, om den situationen skulle uppstå.
Så som du skrev i citatet ovan trodde jag också att det var, men juristen vi hade ett första möte med hävdade att så var det inte, och att det knappt fanns någon anledning att skriva samboavtal om man ändå tänker att man båda ska äga bostaden.
Det låter ju tvärt emot vad man brukar höra, men är du säker på att det är som ovan? Man blir ju fundersam.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Det som är grunden för resonemanget att den enas halva kan bli samboegendom utan att den andras blir det är 3 § sambolagen. Där framgår att en gemensam bostad är samboegendom bara om den förvärvats för att vara gemensam bostad, vilket ju den överköpta halvan har, men inte ursprungsägandet.
Har din jurist en annan uppfattning skulle jag be att få grunden för den. För det är ju en oerhört lätt fråga att skriva avtal om, men kan vara oerhört dyrt om man blir blåst på en kvarts bostad.
Edit: Förvisso kan man argumentera även för att en lösköpt del av en gemensam bostad inte är köpt för gemensamt bruk, då den så att säga redan är för gemensamt bruk och inte ändrar status i det pga. förvärvet. Men då bör man ju vara säker på att domstolarna faktiskt tolkar saken så, och att det inte bara är man själv som tycker så.
Har din jurist en annan uppfattning skulle jag be att få grunden för den. För det är ju en oerhört lätt fråga att skriva avtal om, men kan vara oerhört dyrt om man blir blåst på en kvarts bostad.
Edit: Förvisso kan man argumentera även för att en lösköpt del av en gemensam bostad inte är köpt för gemensamt bruk, då den så att säga redan är för gemensamt bruk och inte ändrar status i det pga. förvärvet. Men då bör man ju vara säker på att domstolarna faktiskt tolkar saken så, och att det inte bara är man själv som tycker så.
Redigerat: