Jag och min sambo ska skiva ett sambo avtal och jag undrar lite vad som ska stå och.

När vi skulle flytta ihop köpte jag huset själv alltså jag står på lånet och lagfart.mm men vi båda bor i huset

Vi är helt överens om att jag skulle stå för huset och lån samt alla renoveringskostnader. Då min sambo pluggade för tillfälle och har inte så bra ekonomi.

Så jag vill skiva ettsambo avtal att jag står som ägare och sambon inte har rätt till nån bodelning.

Vad jag har kunnat förstå är att den endbart går att skriva etteget papper att jag äger fastigheten. Någon som har gjort nått liknade?

(Vill tillägga att jag och sambon är helt överens om att skriva detta avtal)

Jag rekommenderar att ni pratar med en jurist inom familjerätt. En så dyr sak som ett hus kan definitivt vara värt kostnaden för en eller två timmar av deras tid.
Det finns också onlinetjänster som kan göra avtalet åt dig, beroende på om du litar på att avtal skapade via sådan tjänst kommer hålla i eventuell domstol i framtiden.

Er situation är inte alls ovanlig, så det kommer gå snabbt och okomplicerat att skriva avtalet med jurist.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.