Har en fundering kring mina rättigheter och vad som vore rimligt ut mitt perspektiv.

Min sambo och jag ska köpa hennes föräldrars hus. De tänker ge det som gåva till henne, med att vi betalar dem en summa för huset.

Huset har ett marknadsvärde på ca 3 miljoner och taxeringsvärde på ca 1,8 miljoner och vi kommer få betala runt 2 miljoner för det.

Hur stor del av huset bör skrivas på mig?

Gåvan räknas som förtida arv och är det då så att jag inte har rätt till någon del av huset?

Om ni betalar halva den faktiska köpeskillingen var, och om vi utgår från att värderingen är korrekt, kan man tycka det är rimligt att du får lagfart på en tredjedel och sambon två tredjedelar.

Om du däremot betalar halva husets värde (1,5 Mkr) och sambon betalar resten (0,5 Mkr) av den faktiska köpeskillingen bör ni lagfaras med hälften var.

Hur kan det vara förtida arv om ni betalar för det?

Peter Wallin skrev:
Har en fundering kring mina rättigheter och vad som vore rimligt ut mitt perspektiv.

Min sambo och jag ska köpa hennes föräldrars hus. De tänker ge det som gåva till henne, med att vi betalar dem en summa för huset.

Huset har ett marknadsvärde på ca 3 miljoner och taxeringsvärde på ca 1,8 miljoner och vi kommer få betala runt 2 miljoner för det.

Hur stor del av huset bör skrivas på mig?

Gåvan räknas som förtida arv och är det då så att jag inte har rätt till någon del av huset?
Det räknas inte som gåva om motprestationen, dvs det ni betalar för huset, understiger taxeringsvärdet. Betalar ni mer, vilket det verkar som att ni kommer att göra innebär det att det ses som en försäljning. Stämpelskatt kommer att tas ut samt att dina "svärföräldrar" får betala eventuell reavinstskatt.

Som lekman anser jag att det endast bör föreligga ett förtida arv om ni "köper" huset för taxeringsvärdet eller under. Räknas det som gåva, och därmed förtida arv, bör ni ha i åtanke att den latenta reavinstskatten kan vara ganska hög om de har bott i huset länge och området har haft en god värdeutveckling. Även om ni köper huset för två miljoner och marknadsvärdet är tre miljoner så har ni redan där en reavinstskatt på nästan två hundra tusen kronor.

Rent matematiskt bör du äga 1/3 av huset om du "går in med", dvs är medlåntagare på en miljon av huslånet på två miljoner. Din sambo går in med 2/3, varav en miljon är förtida arv. Skulle ni under tiden gifta er så förändrar det bilden, då krävs det antingen att föräldrarna skriver att det vara vara din nuvarande sambos enskilda egendom eller att ni skriver ett äktenskapsförord.

Här finns en länk som beskriver lite vilka lagar och paragrafer som kan tänkas spela in: http://lawline.se/answers/10535

Jag skulle anlita en jurist för att få hjälp med att upprätta rätt papper, speciellt om det finns andra arvingar.

Ang. förtida arv. Gåvor som man får räknas vid ett framtida arvsskifte i normalfallet som förtida arv, såvida det inte stipuleras i gåvobrevet att gåvan inte skall anses vara förtida arv. Om man får köpa något till underpris, så räknas det som gåva. När det gäller fastigheter så anses ett köp som gåva om priset undertiger taxeringsvärdet med viss procent (kommer inte ihåg procentsatsen).

Här finns en ganska "otrevlig" fallgrop. Om vi antar att en person fått en gåva som vid arvskiftet skall räknas som förtida arv, antag att värdet är 1 milj. Vid arvskiftet kanske det då visar sig att var och en av arvingarna inte kan få 1 milj, finns för lite pengar kvar. Då behöver ändå inte gåvotagaren återbetala något, den personen får bara inte ut något, men har i balansräkningen egentligen fått för stort arv. Sedan kanske man för syskonfridens skull borde frivilligt betala in för att uppnå rättvisa.

Men det är här som den otrevliga fallgropen kommer in. OM det förtida arvet är så stort att övriga arvingar inte kan få ut sin laglott (hälften av sitt arv), DÅ blir gåvotagaren tvungen att inte bara ersätta övriga arvingar, men då skall desssutom gåvan värderas efter värdet på dödsdagen, inte efter vad den var värd vid gåvotillfället.

Redigerat:
Tack för svaren.

Hon är enda arvingen, så vi slipper de problemen iaf.

Det där med reavinstskatt har jag ingen koll på. Verkar som det finns ganska många aspekter att gå igenom.

En annan fråga
Min sambo tänker att huset är hennes arv, och att jag inte har rätt att skrivas på någon del. Hur ska man i så fall hantera den situationen.

Peter Wallin skrev:
Min sambo tänker att huset är hennes arv, och att jag inte har rätt att skrivas på någon del. Hur ska man i så fall hantera den situationen.
I min mening ett mycket lättlöst problem. Vill hon betrakta huset som sin privata angelägenhet får ni betrakta dig som hyresgäst. Hon tar hand om husets alla kostnader, mer eller utan lån, och blir ensam lagfaren ägare. Och du bistår med hyra för din halva av hushållet.

Hur mycket du ska betala? Tja, vad betalar man per kvadrat för hyresrätter i närheten?

billy_baver skrev:
I min mening ett mycket lättlöst problem. Vill hon betrakta huset som sin privata angelägenhet får ni betrakta dig som hyresgäst. Hon tar hand om husets alla kostnader, mer eller utan lån, och blir ensam lagfaren ägare. Och du bistår med hyra för din halva av hushållet.

Hur mycket du ska betala? Tja, vad betalar man per kvadrat för hyresrätter i närheten?
Har funderat på det men tycker inte det blir lätt för det. Vi har gemensam ekonomi och jag tjänar lite mer än henne (obetydligt). Vi har 2 barn tillsammans.

Skulle någon acceptera att vara hyresgäst till sin sambo med gemensam ekonomi. Innebär inte detta att hon dessutom måste skatta för de pengarna?

Dessutom blir alla pengar vi investerar i huset hennes. Varje krona ökar hennes förmögenhet men inte min.

Acceptera det eller ej. Det är ju ett val man gör. Om man betalar hyra och inte delar banklån eller bostadsägande kan man väl knappast säga att man har gemensam ekonomi. Givetvis investerar ägaren ensam. Hyresgästen konsumerar.

Beskattningsfrågan tycker jag var så intressant att jag måste småle. :D

Nu kan man ju inte låta bli att lägga in lite könsrollstänk här.....Hur hade hennes inställning varit om rollerna varit ombytta......

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jag försöker vara genusneutral. Misslyckas jag?

billy_baver skrev:
Jag försöker vara genusneutral. Misslyckas jag?
Du har inga problem. Men sambons sätt ock tänka, när man har gemensam ekonomi och två barn tillsammans, får en att undra. :p Men det här är OT.

Peter Wallin skrev:
En annan fråga
Bara för att man ärver något så innebär inte det att det per automatik skall vara enkild egendom. Det är iofs relativt vanligt att man även i en gemensam ekonomi har ex. äktenskapsförord (om ni varit gifta) som föreskriver att det ena eller andra parten erhåller genom arv skall vara enskild egendom. Det går också att skriva ett testamente så att arvet blir enskild egendom.

Jag tror att ni kan skriva ngn. form av samboavtal som föreskriver att ett värde som motsvarar "arvet" skall vara hennes vid en ev. separation, dvs du får då ändå del av värdeökning osv. ta hjälp av en jurist så att det blir rätt även i fallet att ngn. av er avlider, och kanske har barn.

Som hyresgäst har man dessutom inga förpliktelser som att måla fassaden, byta ut spisen vid fel, ringa rörmokaren, värma huset m.m. SLÅ TILL SÄGER JAG!! :D

/G

Gift er då, två barn, gemensam ekonomi, giftermål => gemensamt hus....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.