Ska köpa kogödsel för att få lite fart på en årsgammal ligusterhäck och läste av en slump att många märken på de olika byggvaruhusen mest har torv och annat i sina förpackningar...
Så ni som har undersökt detta närmare och har lite koll.
Vilka märken är att föredra, och vilka bör undvikas?
Så ni som har undersökt detta närmare och har lite koll.
Vilka märken är att föredra, och vilka bör undvikas?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 612 inlägg
Första träffen när jag googlade kogödsel:
https://www.odlamat.com/blog/kogdsel-r-verkligen-inte-alltid-kogdsel
Där finns följande lista:
https://www.odlamat.com/blog/kogdsel-r-verkligen-inte-alltid-kogdsel
Där finns följande lista:
| VARUMÄRKE | KRAV-märkt | KOGÖDSEL | ÖVRIGT INNEHÅLL |
|---|---|---|---|
| Blomsterlandet kogödsel 40 l | Ja | 10 % kogödsel | 10 % hönsgödsel, 80 % mörk torv |
| Emmaljunga kogödsel 50 l | Nej | 50 % kogödsel | 25 % grönkompost%, 20% torv, 5 % hönsgödselkompost. |
| Engeltorp kogödsel 40 %, 50 l | Nej | 40 % kogödsel | 60 % vitmossetorv |
| Engeltorp kogödsel 80 %, 50 l | Nej | 80 % kogödsel | 20% vitmossetorp |
| Fagerhults Torvs Kogödsel 50 l | Nej | 80 % kogödsel | 20 % vitmossetorv |
| Fagerhults Torvs kogödsel 50 l | Nej | 40 % kogödsel | 60 % torv |
| Hasselfors kogödsel 40 l | Nej | 0 % *) | 30 % biogödsel, 5 kg hönsgödsel, 2 kg kalimagnesia, 70 % ljus och mörk torv. |
| Höglandets trädgårds- produkters kogödsel (”Smålands kogödsel”) | Nej | 85 % kogödsel | 15 % torv. |
| Plantagens kogödsel 40 l | Nej | Ca 2% pelleterad kogödsel (11 kg/kbm) **) | Ca 95 % ljus och mörk torv, 9 kg torkad hönsgödsel, 1 kg kalimagnesia. |
| Rölunda kogödsel | Ja | 70 % | 20 % vitmossetorv, 10 %, hönsgödsel |
| Weibulls Simontorp kogödsel | Ja | 10 % Kogödsel | 10 % hönsgödsel, 80 % mörk torv |
| Södra Århult Torvs kogödsel | Nej | 80 % kogödsel | 20 % vitmossetorv |
| Änglamark kogödsel | Ja | 70 % kogödsel | 20 % vitmossetorv, 10 %, hönsgödsel |
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 612 inlägg
Man kan ju utgå från den och kolla om de man är intresserade av fortfarande har samma innehåll,
Det är inte så att du har någon bekant som har hästar eller en ridskola i närheten?
Ofta brukar man kunna få eller få köpa lite gödsel om man frågar.
Men ett annat alternativ till kogödsel på säck är benmjöl (eller blodmjöl) och ex barkmull. Barkmull kan köpas på säck.
(Benmjöl är fantastiskt. Om du har hund är det bra att vattna ner benmjölet och sedan lägga på mull innan hunden får gå ut i trädgården. )
Egen kompost är ju bäst men det gissar jag att du inte har.
Ofta brukar man kunna få eller få köpa lite gödsel om man frågar.
Men ett annat alternativ till kogödsel på säck är benmjöl (eller blodmjöl) och ex barkmull. Barkmull kan köpas på säck.
(Benmjöl är fantastiskt. Om du har hund är det bra att vattna ner benmjölet och sedan lägga på mull innan hunden får gå ut i trädgården. )
Egen kompost är ju bäst men det gissar jag att du inte har.
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Liguster är inte särskilt näringskrävande utan brukar egentligen bara behöva lite extra vatten om den växer långsamt.
Mina får lite kompostjord om jag råkar ha över. När de var nya la jag barkmull runt fötterna för att lätt kunna räfsa bort ogräs.
Mina får lite kompostjord om jag råkar ha över. När de var nya la jag barkmull runt fötterna för att lätt kunna räfsa bort ogräs.
Som jag brukar säga...
Ta inte skit från någon🙄
Nä skämt o sido.
Som redan skrivits så vill man ha bra skit så leta efter "ägg" skylt eller hästar.
Bakom dessa finns det garanterat nån som är villig att sälja vilken skit som helst till en högst rimlig summa.
För att sälja i butik så har samma gödsel tyvärr lagats ur ganska mycket längs vägen.
Får du tag i riktig skit så tänk på att blanda ut det.
Enda riktiga fördelen med färdigköpt är att den kan innehålla mindre ogräsfrö än färskt
Ta inte skit från någon🙄
Nä skämt o sido.
Som redan skrivits så vill man ha bra skit så leta efter "ägg" skylt eller hästar.
Bakom dessa finns det garanterat nån som är villig att sälja vilken skit som helst till en högst rimlig summa.
För att sälja i butik så har samma gödsel tyvärr lagats ur ganska mycket längs vägen.
Får du tag i riktig skit så tänk på att blanda ut det.
Enda riktiga fördelen med färdigköpt är att den kan innehålla mindre ogräsfrö än färskt
Är det bara näring du är ute efter så lär pelletererad hönsgödsel vara mer prisvärt. För lite kväve för grönsaker men kanske tillräckligt för en liguster.
Äh, det var något annat som kan köpas av konsument som är kvävefattigt jag tänkte på.
Äh, det var något annat som kan köpas av konsument som är kvävefattigt jag tänkte på.
Redigerat:
Tycker "kogödsel" är onödigt att köpa på påse, med tanke på att det oftast är en bluff.
- Kan man få tag på brunnen hästgödsel från en ridskola, använd det, brukar finnas i överflöd.
- Är det ökad mullhalt man är ute efter (och man inte har hästgödsel), köp barkmull.
- Behövs en kvävespurt, köp hönsgödsel.
Tack, det var ju många bra svar och kommenterar! Nu blev det lite mer avancerat om man ska börja mixa en massa. Vilket säkert är bra, men jag vet inte om någon hästgård eller ridgård i närheten etc. Men ska kolla lite och annars konsultera listan och notera eventuella ändringar om nu listan var gammal.
Annars kommer du väldigt långt med organiskt material som täckning för jordförbättring. Helst ska det innehålla cellulosa, alltså träfibrer, det älskar buskar och träd. Min bästa busk- och trädvän i trädgården för att täcka marken med, kutterspån för hästbox. Exempel:
https://www.byggmax.se/kutterspan-stallstro-100-l-ca-23-kg-p45520
Men det innehåller inget kväve så komplettera med ett kväverikt gräsmattegödsel, typ något pelleterat. Akta dig för bluffen Algomin! T ex pelleterad hönsgödsel eller vanliga "blåkorn" (eller annan variant av samma konstgödsel för gräsmatta) går bra. Eller blodmjöl.
https://www.byggmax.se/kutterspan-stallstro-100-l-ca-23-kg-p45520
Men det innehåller inget kväve så komplettera med ett kväverikt gräsmattegödsel, typ något pelleterat. Akta dig för bluffen Algomin! T ex pelleterad hönsgödsel eller vanliga "blåkorn" (eller annan variant av samma konstgödsel för gräsmatta) går bra. Eller blodmjöl.
Intressant att det finns kogödsel utan kogödsel. Snacka om att lura konsumenter.
Ta en ikeapåse och en spade, sätt dig i bilen och åk tills du ser en bondgård och fråga snällt så är det säkerligen inga som helst problem.
Ta en ikeapåse och en spade, sätt dig i bilen och åk tills du ser en bondgård och fråga snällt så är det säkerligen inga som helst problem.
Naturgödsel är en helt obegriplig produktmärkning.
Min erfarenhet är att man får ungefär vad man betalar för. Dvs det är mer gödsel och mindre torv i de dyrare påsarna.
Min erfarenhet är att man får ungefär vad man betalar för. Dvs det är mer gödsel och mindre torv i de dyrare påsarna.
Ska man vara sån så behöver du egentligen inte ens lämna huset...maskeradeproggaren skrev:
Tack, det var ju många bra svar och kommenterar! Nu blev det lite mer avancerat om man ska börja mixa en massa. Vilket säkert är bra, men jag vet inte om någon hästgård eller ridgård i närheten etc. Men ska kolla lite och annars konsultera listan och notera eventuella ändringar om nu listan var gammal.
Sök på guldvatten, tänk bara på att inte köra de koncentrerat