Byggahus.se

Saltvattenpool luktar starkt klor

1. K
    Medlem · Västmanland · 2 inlägg

Kalleboll

Medlem
    Har en ovanmarkspool på ca 5000 l som jag kört med saltklorinator i 4-5 år utan några vattenproblem.

Denna säsong, efter ca 3 veckors dåligt väder (kallt, regnigt, bortrest mm = inget badande alls) med klorinatorn på som vanligt 2h varje dag och poolskyddet konstant pålagt så märker jag nu att det luktar rejält klor om poolen.
    Vattnet set klart ut men vi måste nu dusha efter varje bad för att inte stinka klor, vilket inte känns bra.

Har mätt fritt klor med teststicka och det verkar vara någonstans mellan "very low/0" och "low/0.5".
    Även testat en elektronisk mätmaskin för "Chlorine" och den påstår det är 4.0 eller över; min känsla är dock att maskinen inte är pålitlig då den bara kostade några hundra kr och dessutom visat rätt skumma värden för mig tidigare säsonger när poolen "mådde bra".

Om jag förstått det rätt så är de det bundna kloret som luktar och att detta skall brytas ned automatiskt i en saltvattenklorinator, rätt/fel?

Vad göra av följande alternativ:

1. Boosta klortillverkningen i saltklorinatorn för att tillverka mera aktivt klor samtidigt som jag tror att den även bryter ned det bundna kloret. Bryter saltklorinatorn ned bundet klor?

2. Chockklorera med kemikalier (som alla resultat när man googlar på klorlukt verkar rekommendera). Tror dock dessa svar inte tar hänsyn till att detta är en saltvattenspool, så vet ej hur bra svaret är.

3. Byta ut en del av vattnet och på så sätt få bort massa bundet klor och sedan köra klorinatorn med boost ett antal timmar för att få till mera aktivt klor igen.

Tacksam för all hjälp.

2. K
    Medlem · FRÄNDEFORS · 778 inlägg

kest

Medlem
    Luktar det mycket klor har du troligen mycket bundet klor, fritt klor luktar inte särskilt mycket.
    Dvs att du har haft föroreningar i vattnet som kloret har reagerat med. Byte av vatten eller bättre rening.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.