Plattorna på uteplatsen har fått den här typen av vit beläggning på sig. Första gången jag såg det tänkte jag inte så mycket på det och torkade bort det med en del våtservetter. En del gick lätt att få bort, men en del krävde lite gnuggande. Efter ett tag återkom det dock. Har ett par plattor lite längre bort som också har liknande "påväxt". Har även sett att grannen har liknande på samma ställen (plattorna närmast uteplatsdörren, exempelvis).
Jag funderar på om det är salutfällning eller stenpest (eller något annat)? Hur kan man veta vilket det är?
Om det är stenpest, hur lätt sprider det sig? Kan jag använda samma borste på uteplatsen som till balkongen (som har gjuten platta), eller riskerar jag att sprida sporer dit?
Vad bör jag göra (om något)?
Jag funderar på om det är salutfällning eller stenpest (eller något annat)? Hur kan man veta vilket det är?
Om det är stenpest, hur lätt sprider det sig? Kan jag använda samma borste på uteplatsen som till balkongen (som har gjuten platta), eller riskerar jag att sprida sporer dit?
Vad bör jag göra (om något)?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Karbamidskum eller Kalk/saltutfällning?
Bastu -
Hur blir man av med saltutfällningar i huset? dräneras eller inte?
Grund & Markarbeten -
Mögel eller saltutfällning i källarvägg?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Hussvamp, källarsvamp eller saltutfällning källargolv?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Mögel, saltutfällningar eller annat?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur