Plattorna på uteplatsen har fått den här typen av vit beläggning på sig. Första gången jag såg det tänkte jag inte så mycket på det och torkade bort det med en del våtservetter. En del gick lätt att få bort, men en del krävde lite gnuggande. Efter ett tag återkom det dock. Har ett par plattor lite längre bort som också har liknande "påväxt". Har även sett att grannen har liknande på samma ställen (plattorna närmast uteplatsdörren, exempelvis).

Jag funderar på om det är salutfällning eller stenpest (eller något annat)? Hur kan man veta vilket det är?

Om det är stenpest, hur lätt sprider det sig? Kan jag använda samma borste på uteplatsen som till balkongen (som har gjuten platta), eller riskerar jag att sprida sporer dit?

Vad bör jag göra (om något)?

• Plattor på en uteplats med vit beläggning nära en dörr. Inlägg diskuterar om det är salutfällning eller stenpest och metoder för att rengöra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit beläggning på utomhusplattor nära en tröskel, möjligtvis saltutfällning eller stenpest, belyst av soljus.
    Skapa konto
  • Grå stengolv med vit beläggning nära en husvägg, i direkt solljus; möjligtvis salutfällning eller stenpest.
    Skapa konto
Kan svara på mitt egna inlägg här. Jag har insett att det rör sig om saltutfällning. :)

• Gilla
Posselosse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.