K
23'e November 2017 hade jag en bokad tid hos en tandhygienist för att rensa tandsten hos en för mig ny mottagning som ligger geografiskt bättre.
I min värld skulle jag dit och rensa, sen klart och bli typ en 500ing fattigare som tidigare gånger i livet, tyvärr hann hen inte klart så vi bokade första närmsta tid som vart idag 8/2 för att göra klart det sista (drygt 2 månader senare).
Vid betalning så landade det på 1050, eftersom tandhygienisten hade gjort en åtgärd 111 "Basundersökning" (mätt tandfickor typ, ingen röntgen eller annat avancerat) för 600kr utöver 341 (rensa tandstenen). Vilket jag inte brydde mig om eftersom det var mitt första besök på denna mottagning och dom har ju ingen koll på mina tänder, så det kändes legit.

Idag var på jag återbesöket och den här gången var jag inställd på den där 500ingen, för vi skulle ju göra klart det sista som inte hanns klart sist. Sagt och gjort hen manglade på i 20-25 minuter och sen vart det klart för betalning. 1050kr igen, åtgärd 111+341.

Tyvärr var jag groggy vid betalningen så jag tänkte inte på summan och fick specen på vägen ut. Det var väl på kontoret jag såg att att dom gjort 2 basundersökningar á 600kr på 2 månader och att totalsumman var såpass hög.

Jag ringde Praktikertjänsts reklamationsavdelning för att rådfråga om vad 111 och 341 egentligen innebär (utan att outa mottagningen) och vi var båda överrens om att det fanns fog för 111'an på första besöket men att dom borde informerat om kostnaden och inte bara utföra åtgärden på eget bevåg och att nummer 2 vid uppföljningen var oskälig.

Jag tackade för hjälpen och ringde till mottagningen ihopp om att det blivit något missförstånd och att dom återbetalar summan. Men dom delade inte min uppfattning om att det är oskäligt utan menade på att dom MÅSTE redovisa till försäkringskassan och det inte går att bara göra en 341 för det krävs att man gör en 111 för att fastställa vilka områden som 341'an skall göras på,om jag ville kunde jag få prata med chefen vilket jag inte var intresserad av.

Jag ringde istället upp Praktikertjänsts reklamationsavdelning avdelning tyckte att mottagningen inte verkar ha förstått hur saker skall rapporteras till FK eller sambandet mellan 111 och 341 och vidhöll att 2 st. 111'or på 2 månader var orimligt och skapade ett ärende åt mig. Skulle återkomma inom 10 dagar, så jag vet inte utfallet ännu.

Dom där 600kr extra känns ganska orelevanta just nu, det har blivit en pricipsak av det hela för mig då jag upplever detta som bedrägligt.
På den förra mottagningen jag gick hos så fick jag ofta en 300kr post på specen för "information", dvs dom har sagt meningen "Du borde använda tandtråd oftare än du gör". Där sa jag ifrån för några år sen och fick den inte längre på betalningen därefter efter lite sura miner.

Nu skall jag erkänna att jag har dålig koll på subvention etc. men är det så att tandläkarmottagningar får en del av besöket betalt av försäkringskassan? Att dom saltar för att få ut ännu mer?

Med mitt track record så känns det inte som att jag är den enda som får saltade räkningar av tandläkare?
Vad är era erfarenheter? :)

OBS, trådens syfte är väl inte att få hjälp i tvisten (låter praktikertjänsts reklamationsavdelning lösa det), mest nyfiken på om fler blir ockrade på sina besök och vad ni tycker om det. :)

Redigerat:
Hon min nuvarande tandläkare sköts det prickfritt, har inga som helst problem. Min förra körde också med "information och undervisning" tills jag sa ifrån.

Och jo en del ersätts av FK så det finns anledning att vara uppmärksam. Min käftis påminde mig om att min nuvarande högkostnadsperiod går ut i augusti så det vore bra att göra årskoll nu snart så hinner vi med åtgärd innan det blir dyrare, om det blir nån

Gick till folktandvården, de bokade in mig för att rensa tandsten för 1050. "hann inte med" allt och ville boka upp mig för ett besök till för ytterligare 1050:-

Gick sedan till en privat tandläkare bokstavligen i samma kvarter, och där ingick "rimlig rengöring av tandsten", och besöket kostade 600:-

Tyvärr har den tandläkaren nu slutat, och jag är tvungen att jaga rätt på en ny bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.