7 452 läst ·
33 svar
7k läst
33 svar
Saltad offert, sockras med ROT
ROT-avdrag är ingen subvention som någon betalar, det är en beslutad lägre skatteintäkt på en viss bransch. Som jämförelse kan man titta på beskattning av lön, att jag får behålla ca 68% av min lön och inte 0% är ju inte en subvention. Lägre matmoms är också en beslutad lägre skatteintäkt. Självklart ska reglerna för ROT uppfyllas
Jag har ett företag, vi sysslar mycket med målning och rengöring.
Vi vill ha jobb och vi vill tjäna lite pengar, därför har vi ett rätt lågt pris mot kunden där vi bjuder på materialet.
Jag var lite osäker om vi fick göra så, därför ringde jag skattemyndigheterna och frågade rent ut om man fick bjuda på materialet och fick beskedet att detta var inga som helst problem!
Vi har ju ändå kostnaden för material så den får vi dra av som en kostnad i bokföringen. Innan ROT så lade man på rätt mycket på vårt inköpspris för materialet..
mvh
Vi vill ha jobb och vi vill tjäna lite pengar, därför har vi ett rätt lågt pris mot kunden där vi bjuder på materialet.
Jag var lite osäker om vi fick göra så, därför ringde jag skattemyndigheterna och frågade rent ut om man fick bjuda på materialet och fick beskedet att detta var inga som helst problem!
Vi har ju ändå kostnaden för material så den får vi dra av som en kostnad i bokföringen. Innan ROT så lade man på rätt mycket på vårt inköpspris för materialet..
mvh
Precis så här illa nyttjar företagen ROT-systemet. Flyttar över "mer än rimligt" till övriga skattebetalare att betala.tomjo skrev:Jag har ett företag, vi sysslar mycket med målning och rengöring.
mvh
jag är en liten företagare med 4 anställda och kan ta ut ca 20000kr/mån. Tycker ni kunde rikta er avundsjuka mot större orättvisor ang våra skattepengar. Jag betalar in ca 140 000kr till staten varje månad. Tacka och ta emot era rotavdrag istället,,
Det där var väl ett osedvanligt korkat inlägg!
Så du menar att bara för att det finns dom som fuskar mer så är dina "småfusk" inget att bry sig om?
Det kan väl inte vara rimligt att skattebetalarna ska stå för de sista 10-25% av din och dina anställdas löner.
Jag tycker att företagarna ska vara tacksamma för att ROT-avdraget finns som har gjort att du och många andra har gått från arbetslöshet till egenföretagare på några år.
Så du menar att bara för att det finns dom som fuskar mer så är dina "småfusk" inget att bry sig om?
Det kan väl inte vara rimligt att skattebetalarna ska stå för de sista 10-25% av din och dina anställdas löner.
Jag tycker att företagarna ska vara tacksamma för att ROT-avdraget finns som har gjort att du och många andra har gått från arbetslöshet till egenföretagare på några år.
Om du har en firma som går knackigt så är det väl väldigt o-smart att "bjuda på" materialet :x. Angående större orättvisor" så är inte allt rättvist. Däremot så har vi ju lagar och regler som alla ska följa. Och vad jag förstår så gäller bara ROT för arbetskostnader, men jag kan ju ha missuppfattat dettatomjo skrev:
Det är inte en dans på rosor att driva företag, det kan jag också skriva under på men det är ett eget val som också har fördelar. Jag är självklart tacksam för ROT-avdraget även om jag inte utnyttjat det särskilt mycket, men det finns INGET som rättfärdigar det som TS offertgivare hittat på.tomjo skrev:
Alla priser stabiliserar sig till slut på så mycket som någon är beredd att betala. Det är en ekonomisk grundprincip som genomsyrar hela vår ekonomi. Det som är märkligt är att regeringen, som definitivt ansluter sig till marknadsekonomin, är (eller i alla fall låtsas vara) helt omedvetna om hur en marknadsekonomi fungerar.Agvar skrev:
"ROT-avdragen minskar svartjobben" - jo, förvisso. På samma sätt som att man får barnen att sluta stjäla kakor genom att ställa en burk godis bredvid kakorna.
hade tyvärr inte läst tråden så noga, håller såklart med att det inte finns ngt som rättfärdigar det som TS offertgivare hittat på. Det finns iofs såna som aldrig vill göra rätt för sig inom alla yrkesgrupper och ju högre upp i samhällets hierarki destu större gangsters och mindre straff blir det ju som bekant..
'Kalle Anka pengar.'Plutus skrev:ROT-avdrag är ingen subvention som någon betalar, det är en beslutad lägre skatteintäkt på en viss bransch. Som jämförelse kan man titta på beskattning av lön, att jag får behålla ca 68% av min lön och inte 0% är ju inte en subvention. Lägre matmoms är också en beslutad lägre skatteintäkt. Självklart ska reglerna för ROT uppfyllas
Våran skattekrona omfördelas dit den behövs... eller inte behövs, i slutändan.
Är du politiker eller bara lite dum?largab skrev:Om du har en firma som går knackigt så är det väl väldigt o-smart att "bjuda på" materialet :x. Angående större orättvisor" så är inte allt rättvist. Däremot så har vi ju lagar och regler som alla ska följa. Och vad jag förstår så gäller bara ROT för arbetskostnader, men jag kan ju ha missuppfattat detta![]()
Det finns inga riktiga jobb längre alla som har ett arbete är beroende av skattepengar, det är vi småföretagare som betalar mest till eu/staten/oss.