Byggahus.se

Salt i bergborrad brunn

1. R
    Medlem · Nivå 11
    Det sitter en ejektor i brunnen.
    Ejektorpumpen som jag har i källaren kan också benämnas flerstegspump.

Bara för att något står i Wikipedia så behöver det inte vara sant.

2. R
    Medlem · Nivå 11
  3. D
    Medlem · Nivå 20
    Nej, det finns en del fel i den artikeln också. Enhetsanalyerna tex. Men det du har i källaren är inte en ejektorpump. Visst är det en flerstegspump, men det säger inget om pumptypen. Bara att flera pumpar är monterade i serie för att få ett högre tryck.

4. R
    Medlem · Nivå 11
    Pumpar finns i många varianter och utföranden, men de indelas vanligen efter två grundläggande driftsprinciper: Förträngningspumpar och centrifugalpumpar.

Dvs. Ejektorpump flerstegspumpar, jetpump mm är alla centrifugalpumpar.

5. D
    Medlem · Nivå 20
    Ejektorpump är inte en centrifugalpump. Flerstegspumpar kan vara av olika slag, de behöver inte vara av centifugaltyp. Högtryckstvättar har tex. en flerstegspump av deplacement typ.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ejektorpump

Redigerat 18 jul 2018 19:54
  6. R
    Medlem · Nivå 11
    Bättre du tittar hos Flygt, Grundfos mm. dvs. de som kan pumpar.

7. M
    Medlem · Nivå 9
    Ligger brunnen i närheten av havet så är det nog så att havsvattnet letat sig in. Detta kan ske vid stora vattenuttag vilket man ska vara väldigt försiktig med. Därav ofta bevattningsförbud runt hav. Kan också bero på det låga grundvatten vi har, men är det en bra borrad brunn som är fri från grundvatten så skulle jag nog gissa på havsvatten. Ta en ny vattenanalys och titta på parametrarna, avtar konduktiviteten till hösten så kanske det rättar till sig. Annars är det en avsaltninganläggning som gäller.

8. litedelf
    Medlem Nivå 2
    Tack för alla tips. Verkar som att saltvattnet kommer och går. Så jag får väl bara vänta och se om det blir bättre när det regnat ett par månader :)

9. J
    Medlem Nivå 1
    Bumpar den här tråden då jag har huvudvärk: Är spekulant på ett hus 4-5 kilometer från havskusten i norra Uppland. Vill verkligen ha huset, men följande har hänt: Vattenprov från den borrade brunnen i augusti indikerade skyhöga tal av koliforma bakterier, indikation på fekal förorening och bedömdes som otjänligt. Säljaren berättade att brunnen inte använts på länge och att hen ville testa att göra något åt det. Sagt och gjort, den borrade brunnen trycktes, fick fyllas upp, chockklorerades och spolades sedan tills kloret var borta. Nytt vattenprov togs för två veckor sedan och i dag kom svaret. Bakterierna är borta, men... nu är det höga värden av Klorid (370mg/L nu, 69mg/L i augusti ) och Natrium (340mg/L, 57mg/L.i augusti) vilket nu bedöms som tjänligt med teknisk och estetisk anmärkning, men då ska läggas till att även Konduktiviteten stuckit iväg till 210 (över 70 utgör ett problem, det var 73 i augusti). Vad sjutton ska jag göra? Kan det förändra sig? Går det att utröna om det är relik eller havs-vatten? Gör det någon skillnad? Avvakta och ta nytt vattenprov? Avkräva att säljaren installerar en avsaltningsanläggning? Borra ny brunn? Känner mig villrådig, firar att bakterierna är borta men vill inte dricka salt kaffe i resten av mitt liv eller bekosta en ny brunn alternativt avsaltningsanläggning på ett hus som jag tingar ett pris motsvarande att inga stora investeringar ska behöva göras. Tacksam för tips och råd.

10. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    Köp eller låt bli.

Du vet ju förutsättningarna, ny brunn eller någon form av avsaltningsanläggning, jag är novis på ämnet.
    Vilka förutsättningar finns för att ett nytt borrhål inte är salt?
    Hursom, räkna med att plånboken måste vara öppen en stund till efter ev husköp. Jag skulle inte låta säljaren fixa det.

• Laddar…
  11. T
    Självbyggare · Nivå 7
    Helt klart bättre att erbjuda mindre pengar för huset och lösa problemen själv.

12. M
    Medlem · Nivå 9
    Vad är det för COD-tal på vattnet? Kemisk syreförbrukande?

13. S
    Medlem Nivå 1
    Behöver kanske inte vara fullt så illa. Koliforma bakterier måste inte ha fekalt ursprung. Det räcker med att familjen snigel har dränkt sej. Om du har däremot har E-coli- bakterier , så har mera sannolikt någon skitit i din brunn.
    Den hastigt ökade kloridhalten får mej att undra om den inte härhör ifrån kloreringen ?
    Natriumhypoklorit är ju också salt , och tyngre än vatten. Det är väl möjligt att det finns kvar en del djupare ner i brunnen.

14. S
    Självbyggare · Nivå 5
    Jag skulle avvakta ett tag med att göra stora ingrepp på vattnet då det mycket väl kan härröra från kloreringen. Skicka in nytt vattenprov om en månad och kvarstår problemet då kan det vara så att det kommit in havsvatten vid tryckningen. Då får du ta ställning till problem huruvida du skall göra. Om du har dåligt med pengar så ska du nog överväga att inte köpa. Man bör ha en buffert kvar efter husköpet för att kunna åtgärda vissa brister. Egen brunn även om det har varit bra vatten kan bli förorenad. Jag har egen brunn på landet och skickar in vattenprover årligen. Det skiljer sig en hel del mellan mätningarna så jag har kostat på ett filtersystem. Dels för egen skull men också för att sommargästerna inte skall bli sjuka.