Behöver byta fönster från ett stort till ett betydligt mindre i badrummet och jag har kommit så långt att jag tänkt tanken att det kanske man vågar göra själv, trots att jag är superamatör. Jag har gjort en del exteriörjobb, panel, lister mm. så det här blir en utmaning 
Jag började titta på hur man beställer ett fönster från Sparfönster och bara det gjorde att en massa frågor dök upp:
Skickar med två detaljbilder på hur det ser ut idag.
Jag började titta på hur man beställer ett fönster från Sparfönster och bara det gjorde att en massa frågor dök upp:
- Salningsspår - vill man ha det? Och isåfall, på alla fyra sidor?
- Adjufix - vill man ha det?
- Anslutningsprofil för fönsterbleck - vill man ha det?
- Ventil i karmen - vill man ha det?
Skickar med två detaljbilder på hur det ser ut idag.
Produkter som diskuteras: "adjufix"
Adjufix
Om du behöver material för att fästa fönsterkarmar i trä eller betong, kolla in vårt sortiment med Adjufix-produkter. Med deras verktyg, skruvar och hjälpmedel kan du utföra arbetet snabbt och få ett proffsigt resultat!
Läs mer
Varför ska fönstret bytas? (Själv skulle jag nog nöja mej med att underhålla det befintliga fönstret, med kärlek och lite linoljefärg kommer man långt)
3. Jag tycker absolut att ett nytt fönster ska ha spår för fönsterbleck.
4. Spaltventil i karmen kan ju vara bra i vissa situationer, men om fönstret sitter i ett hygienutrymme med mekanisk frånluft skulle jag inte vilja ha nån extra ventil som riskerar att störa hela husets ventilation.
3. Jag tycker absolut att ett nytt fönster ska ha spår för fönsterbleck.
4. Spaltventil i karmen kan ju vara bra i vissa situationer, men om fönstret sitter i ett hygienutrymme med mekanisk frånluft skulle jag inte vilja ha nån extra ventil som riskerar att störa hela husets ventilation.
Då tycker jag att du ska överlåta valet av salning och ev salningsspår på firman som är ansvarig för tätskikt/ kakel.T Tumme_mitti_handen skrev:
Ska det vara kaklat fram till fönsterkarmen?
Klicka här för att svara