Behöver byta fönster från ett stort till ett betydligt mindre i badrummet och jag har kommit så långt att jag tänkt tanken att det kanske man vågar göra själv, trots att jag är superamatör. Jag har gjort en del exteriörjobb, panel, lister mm. så det här blir en utmaning :-)

Jag började titta på hur man beställer ett fönster från Sparfönster och bara det gjorde att en massa frågor dök upp:
  1. Salningsspår - vill man ha det? Och isåfall, på alla fyra sidor?
  2. Adjufix - vill man ha det?
  3. Anslutningsprofil för fönsterbleck - vill man ha det?
  4. Ventil i karmen - vill man ha det?
Sen, den kanske största frågan... Hur svårt är det att sätta in?

Skickar med två detaljbilder på hur det ser ut idag.

• DSC_9210.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_9211.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför ska fönstret bytas? (Själv skulle jag nog nöja mej med att underhålla det befintliga fönstret, med kärlek och lite linoljefärg kommer man långt)

3. Jag tycker absolut att ett nytt fönster ska ha spår för fönsterbleck.

4. Spaltventil i karmen kan ju vara bra i vissa situationer, men om fönstret sitter i ett hygienutrymme med mekanisk frånluft skulle jag inte vilja ha nån extra ventil som riskerar att störa hela husets ventilation.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför ska fönstret bytas?
Badrummet ska renoveras av VVS/kakelproffs och fönstret sitter väldigt lågt så det blir lägre än toalettens cistern efter ombyggnationen. Därför vill jag ha ett mindre fönster som sitter högre upp.

T Tumme_mitti_handen skrev:
Badrummet ska renoveras av VVS/kakelproffs och fönstret sitter väldigt lågt så det blir lägre än toalettens cistern efter ombyggnationen. Därför vill jag ha ett mindre fönster som sitter högre upp.
Då tycker jag att du ska överlåta valet av salning och ev salningsspår på firman som är ansvarig för tätskikt/ kakel.
Ska det vara kaklat fram till fönsterkarmen?

• Gilla
Tumme_mitti_handen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ska det vara kaklat fram till fönsterkarmen?
Bra fråga, det hade jag inte ens tänkt på. Får kolla med dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.