Mullbär skrev:
Helt rätt, men det kan vara vanskligt att köpa drömmar och det kan bli en dyrköpt läxa. Efter att man har några fastighetsaffärer i ryggen, blir man lite mer luttrad, lite tuffare. Man går inte på en visning för att få se en dröm, utan för att kolla in alla fel och brister, som i sin tur får avgöra om huset är värt att köpa eller inte.
Men visst hus säljs som drömmar till många!
fast om man accepterar fel och brister vilka alltid finns så är det till slut känslan som tar över. tänk dig bara när du skall köpa en ny bil, helt plötsligt så är de där 12Hk mycket viktiga eller den där premium paket, (för hur skulle det vara utan kromade lister??)

jag som mäklare har varit med om många affärer, kan branschen och kan psykologi bakom, men jag agerar precis som alla andra går på känslan. de ända som inte gör det.. det är de som köper i spekulativt syfte, och då i synnerhet ett renoveringsobjekt. de köper inte till sig själv och då finns utrymme att vara objektiv.

ett tipps är gå på en visning själv och få känslan gå på andra visning med så många du känner och få lite neutralt input på saker man förskönar själv. :)

storken skrev:
som i exempeln ang sängen. om det finns bara en säng och försäljningsprocessen är genom att auktionera ut den..
Om jag får fortsätta exemplet med sängen så har jag alltså åkt till en auktion. Fått veta utropspriset på denna enda säng och ser att det är endast en handfull personer på auktionen. Jag lägger då ett bud på utropspris och ingen annan höjer budet. Men auktionsförrättaren säger då: -Nja, säljaren vill ha mer än utropspriset för att det ska bli affär!

Det har då jag aldrig varit med om på en auktion!:S

Vi håller på att titta runt i Stockholm och det känns att markanden börjar tappa, nu går många hus för UNDER utrop. Men vi har också varit med om fler där säljarna vill ha minst 250 000 över utrop och de kan de tom informera om innan budstart - intressant. Dessa hus verkar svårsålda dock.......

Maba skrev:
Om jag får fortsätta exemplet med sängen så har jag alltså åkt till en auktion. Fått veta utropspriset på denna enda säng och ser att det är endast en handfull personer på auktionen. Jag lägger då ett bud på utropspris och ingen annan höjer budet. Men auktionsförrättaren säger då: -Nja, säljaren vill ha mer än utropspriset för att det ska bli affär!

Det har då jag aldrig varit med om på en auktion!:S
bra poäng! där är det ofta dödsbo som saker kommer ifrån och skall det bara bort. tittar man på netauktioner så brukar man ha accepterad pris. men du har helt rätt i det!

Byggis1976 skrev:
Vi håller på att titta runt i Stockholm och det känns att markanden börjar tappa, nu går många hus för UNDER utrop. Men vi har också varit med om fler där säljarna vill ha minst 250 000 över utrop och de kan de tom informera om innan budstart - intressant. Dessa hus verkar svårsålda dock.......
ja det låter som en lockpris (kan anmällas till FMN) att innan säga att priset inte gäller och skall vara 250 högre?!?! det är inte acceptabelt.

priserna har stagnerad nu eller börjar på falla lite. helt klart köparnas marknad just nu. det tar alltid lite längre tid för säljarna att inse detta, medens köparna känner av trenden mycket snabbare.

ett bra tips idag är att få med klausulen om försäljning av sitt egna bostaden. se bara till att den är rätt konstruerad.

Hur gick det med huset?

B
M Maba skrev:
Är spekulant på ett hus där jag är den enda som lagt bud = utgångspris. Nu vill inte säljaren sälja till utgångspris utan vill ha ytterligare 100 tusen för att sälja huset. Naturligtvis är inte säljaren skyldig att sälja till vem som helst eller till utgångspris. De kan ju ha ändrat sig. :p

Det jag dock undrar är om det är OK att huset ligger kvar i annonsen med samma utgångspris som tidigare (lockpris?), ett pris de nu:S har bestämt sig för att inte acceptera?

Känns lite surt faktiskt. Hade utgångspriset varit 100 tusen högre hade vi nog lagt det direkt, men nu har det blivit en principsak...
var med om samma sak 2004, det blir en förhandling med säljaren om att enas om ett pris. Det är ju inte samma som lockpris….

• Gilla
Curre99
  • Laddar…
Jo, sätter man ut ett orealistiskt pis så är det ett lockpris. Om säljaren inte vill sälja till det priset är det ju per definition orealistiskt.

Så jag skulle absolut kalla det lockpris.

• Gilla
Zwiggy och 3 till
  • Laddar…
M Maba skrev:
Är spekulant på ett hus där jag är den enda som lagt bud = utgångspris. Nu vill inte säljaren sälja till utgångspris utan vill ha ytterligare 100 tusen för att sälja huset. Naturligtvis är inte säljaren skyldig att sälja till vem som helst eller till utgångspris. De kan ju ha ändrat sig. :p

Det jag dock undrar är om det är OK att huset ligger kvar i annonsen med samma utgångspris som tidigare (lockpris?), ett pris de nu:S har bestämt sig för att inte acceptera?

Känns lite surt faktiskt. Hade utgångspriset varit 100 tusen högre hade vi nog lagt det direkt, men nu har det blivit en principsak...
Eftersom de inte sålde till det pris som nu anges så är det ju idag ett lockpris. Och olagligt.

Säljaren är inte skyldig att sälja över huvud taget. Oavsett pris.

• Gilla
Boan
  • Laddar…
P
M Maba skrev:

Detta är jättelätt. Huset säljs till det pris köpare och säljare kommer överens om. Vill säljaren inte sälja till priset i annonsen är det säljarens sak. Vill du inte höja budet så är det din sak.
Misslyckas säljaren i sin "gambling" är det hans problem.
Om någon köper till ett högre pris och sedan anmäler mäklaren till mäklarinspektionen och mäklarinspektionen sedan fattar beslut om att varna mäklaren så har mäklaren gjort fel. Det brukar hända i ungefär en procent av fallen...
Det är ingen idé att hetsa upp sig över detta - men visst är det "dumt".

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
P
Mats Engquist skrev:
Detta är jättelätt. Huset säljs till det pris köpare och säljare kommer överens om. Vill säljaren inte sälja till priset i annonsen är det säljarens sak. Vill du inte höja budet så är det din sak.
Misslyckas säljaren i sin "gambling" är det hans problem.
Om någon köper till ett högre pris och sedan anmäler mäklaren till mäklarinspektionen och mäklarinspektionen sedan fattar beslut om att varna mäklaren så har mäklaren gjort fel. Det brukar hända i ungefär en procent av fallen...
Det är ingen idé att hetsa upp sig över detta - men visst är det "dumt".
Rätt bra sammanfattning... Antingen betalar man det som säljaren kan aceptera eller så blir man utan hus och får leta vidare..
Det har ju rätt länge funnits mer köpare än hus vilket gör det rätt enkelt för en säljare som inte sitter i klistret att leta på rätt köpare.. så tror dom flesta försök till att gnälla om lockpriser som ju bara mäklaren kan straffas för om den är orsaken. Är det en strulig säljare som ångrar sig så är det ju inte mäklarens fel.

Känns mest som gnäll att man inte får köpa till det pris man vill , men det är ju ingen affär innan säljare och köpare är överens om pris och villkor. och en anmälan av mäklaren så är risken stor att det kommer straffa sig när du fortsätter leta hus.
För tro det eller ej även mäklare har kollegor och ofta även kompisar på dom andra mäklarfirmorna i stan. och det finns en hel del kreativa sätt att tappa bort en budgivare man ogillar eftersom mäklaren är den enda med full insyn så är det skitlätt att "glömma" eller "tappa bort" en budgivare.
Så gnäll inte i onödan utan antingen så kommer man överens eller så gör man det inte och letar vidare efter andra hus.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
B
D Dr Jumping Jack skrev:
Eftersom de inte sålde till det pris som nu anges så är det ju idag ett lockpris. Och olagligt.
Det är väl inget lockpris bara för att säljaren inte vill sälja för utsatt pris.

Säljaren vill helt enkelt ha mer oxh väntar.

Skulle vi sätta ut vårt hus idag skulle mäklaren sätts ut de för 3.9 men vi skälva skulle aldrig sälja under 4.5 pga områdets prisbild

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
B Konsumenten84 skrev:
Det är väl inget lockpris bara för att säljaren inte vill sälja för utsatt pris.

Säljaren vill helt enkelt ha mer oxh väntar.

Skulle vi sätta ut vårt hus idag skulle mäklaren sätts ut de för 3.9 men vi skälva skulle aldrig sälja under 4.5 pga områdets prisbild
Precis det som kallas för lockpris.

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
B
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Precis det som kallas för lockpris.
Absolut inte. Utsatt pris kan vara värdet. Man behöver inte sälja för det.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.