Nej så klart, då måste ju spekulanterna själva fundera ut ett lämpligt pris. Stora krav som ställs på dagens husköpare! ;-)

Samma gäller ju för säljarna...

Så säljarna behöver inte fundera ut ett pris, om de anger ett listpris från början?

Det verkar inte så logiskt...

Jag menar att på samma vis som köpare måste resonera sig fram till ett bud, så behöver ju säljare fundera över vad de vill ha.

I dag går man ju snarare på vad ens objekt anses vara värt av andra (och så lägger man på lite...), än på vad man själv kanske anser att det är värt egentligen.

Om du förstår hur jag resonerar...

timmelstad skrev:
Är det inte orealistiskt att tro att det ska fungera utan att sätta ett pris?
tradera, kvd, ebay och många fler fungerar så.

det ni skall veta är att det finns inget rätt pris på en bostad. det är kapitalism och marknaden bestämmer. priset handlar om strategi att få bra betalt (läs så mycket som möjligt)

det är inte en litermjölk vi pratar om utan en dröm. folk går på visning med drömmar om att ha studsmatta eller att få en tvättstuga osv. hur skall man prissätta andras drömmar?

-MH- skrev:
Så säljarna behöver inte fundera ut ett pris, om de anger ett listpris från början?

Det verkar inte så logiskt...

eftersom alla bostäder är olika med läge skicka och utrustning så kan man inte sätta listpris. för övrigt så har vi fortfarande bostadsbrist vilket gör att moment budgivning existerar.

timmelstad skrev:
Jag menar att på samma vis som köpare måste resonera sig fram till ett bud, så behöver ju säljare fundera över vad de vill ha.

I dag går man ju snarare på vad ens objekt anses vara värt av andra (och så lägger man på lite...), än på vad man själv kanske anser att det är värt egentligen.

nästan rätt! man lägger sig lite under för att många skall komma. sedan är det till marknaden att sätta pris (dvs spekulanterna) och mäklarens jobb är att knyta ihop allt med kännslor åsikter ekonomi osv till en bra paket så att alla blir nöjda och känner att de har gjort en bra affär.

Jag tycker att det är jätte dålig stil av mäklarna att ha lockpriser, sanningen att säga är det skitdåligt! Så där var det aldrig förr utan det är en företeelse som har uppkommit de sista åren när det har varit hausse på bostadsmarknaden. När vi sålde en av våra sommarstugor i Stockholm, innan haussen, för att köpa en annan stuga var mäklaren väldigt noga med att utgångspriset skulle vara acceptabelt för oss. Att det senare blev budgivning uppåt gjorde ju igenting, men hade det bara varit en intressent hade han fått köpa det för utgångsbudet. Detta är ju några år sedan (8-9 år sedan) och efter det har alla medel varit tillåtna verkar det som! Ärligt talat om det är ert drömhus och du kalkylerar att livet blir drägligt med ytterligare ett lån på 100000 (om du måste ta lån på fastigheten) så skulle jag slått till, men är det bara ett hus som ser trevligt ut, som du skulle kunna tänka dig, men känner att det finns andra hus som också ser lika bra ut, så skulle jag inte göra affär! Det är inte schysst och en så stor affär skall kännas bra alltigenom och man skall känna att man gör en bra affär!

timmelstad skrev:

Ja, och om man lägger ut huset utan pris så ändras detta... hurdå?

Nej. :)

Mullbär skrev:
Det är inte schysst och en så stor affär skall kännas bra alltigenom och man skall känna att man gör en bra affär!
Och hur ändras denna känsla av vad det annonserade priset är? ÖÄr det hur mycket man har tvingats "buda upp" som inte verkar så fantastiskt rba bnär du jämför din husaffärer med grannen, över flintasteken och lådvin i hand? ;)

-MH- skrev:
Och hur ändras denna känsla av vad det annonserade priset är? ÖÄr det hur mycket man har tvingats "buda upp" som inte verkar så fantastiskt rba bnär du jämför din husaffärer med grannen, över flintasteken och lådvin i hand? ;)
Efter 10 husaffärer och 2 som vi avbrutit samma dag vi skulle skriva på, har jag en viss vana av just husaffärer. Mina regler när jag köper är 1. Bli aldrig så entusiastisk över ett hus att du inte kan lämna affären. 2. Känns mäklaren lite "konstig" eller köparen - då köper jag inte oavsett hur fint huset är - det blir bara problem! 3. Bra magkänsla vid besiktningen. Infaller sig minsta tvivel - då köper jag inte! 4. Trevlig stämning är man träffar säljarna - är viktigt. Man känner att man får god kontakt - för annars uppstår ofta problem!
Min magkänsla skulle inte vara den bästa om säljarna i efterhand försöker haussa upp priset på huset. Det känns snålt och ogenomtänkt och man undrar lite vad som kommer näst. Säljarna kan ju alltid dra sig ur och säga att de tänkt om, att de inte vill sälja - det är ju helt OK, men att höja priset när de ser att inga andra budar över, det är lite väl magstarkt! Min erfarenhet av sådana säljare är att de plötsligt skall ta med "tvättmaskin" den skall plötsligt inte ingå i köpet (det har jag varit med om!) eller att badrumsspegeln som sitter fastsbultad i kaklet plötsligt är ett väldigt fint minne, eller att den fastskruvad utomhusbelysning och att den fastskruvade hatthyllan inte ingår i köpet. Att säljarna plötsligt skall ha med sig rosenbuskarna på tomten, att de vill ha extra betalt för en liter färg som blivit över när de målat om huset för tre år sedan, en ville till och med ta med sig heltäckningsmattorna och innedörrarna och en ville ha extra betalt för elementen (men det var ju lite extremt! - Det var när vi skulle skriva kontrakt på banken. Men då satte mäklaren ner foten och sa att "jag kan inte genomföra affären om ni skall ta bort allt i huset i efterhand!". Säljaren blev ett moln av ilska och gick och tjurade i en hörna på banken. Vi tittade bara på varadra maken och jag sedan sa vi tack till mäklaren och drog! Det var nog inte så kul för mäklaren för han hade en kedjeaffär på gång med flera hus inblandade. Men där skrek magkänslan "KÖP INTE!"
Nu har vi aldrig stått och jämfört huspriser över staketen. Det funkar ju inte så. Ett hus har ett kök för 800000 kr ett annat för 50000. Ett har ett superläge på området och ett annat har pool, medan ett tredje har ett badrum från 1975! Man bestämmer hur mycket man vill betala eller kan tänka sig att betala (inklusive budgivningen) ibland får man det för det pris som man kan tänka ibland inte. Det kommer ständigt nya drömhus ut på marknaden!:cool:

-MH- skrev:
Ja, och om man lägger ut huset utan pris så ändras detta... hurdå?

Nej. :)
Hus utan pris är inte intressanta, om det inte är något helt unikt som en stor vacker lantegendom, ett slott eller något annat helt unikt ställe som man ändå inte kommer att ha råd med! Vanliga hus utan pris däremot är löjliga och beror sannolikt på att säljaren överskattat vad han kommer att få ut och kommer att bli sur när buden ramlar in!

Mycket text, men jag ser inget om vad som inte skulle fungera om man inte la ut priset? Att du inte gillar det räknas liksom inte. ;-)

-MH- skrev:
Mycket text, men jag ser inget om vad som inte skulle fungera om man inte la ut priset? Att du inte gillar det räknas liksom inte. ;-)
Fungerar kanske det gör, men det kanske inte heller känns så bra. Man kanske känner sig lite lurad som köpare. För här handlar det om ett tydligt lockpris och vem gillar att bli lockad med ett pris och sedan få betala ett annat högre?
Om du åker till en möbelaffär för att köpa en säng som de annonserat ut för 5000 kr. Du kommer fram till kassan och skall betala och då kostar sängen plötsligt 7000 kr och du vet inte varför. Du har inte fått någon extra bäddmadrass med, färgen är den samma som i annonsen - skulle du fortfarande köpa just den sängen? Sannolikt inte. Skillanden är dock här att man har inte lagt på 2000 kronor utan 100 000 kr!q(;^;)p

Visst det hade varit intressant att lägga ut bostäder utan pris. Tror många säljare hade fått en rejäl chock över köparnas egna värderingar, skulle uppskatta det till 20-30% lägre än vad en mäklare värderar till idag. Det handlar så mycket om psykologi, när man på förhand har ett riktpris som idag accepterar man prisläget på ett helt annat sätt. Det är vad jag tror i alla fall, kanske är helt fel på det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.