120 674 läst ·
742 svar
121k läst
742 svar
Säljarna vägrar besiktning
Inte helt lätt som köpare att på EN 30 minutersvisning upptäcka allt sådant här eller hur? I det här fallet var man tvungen att inspektera fasaden ganska noga för att se det då det var snyggt övermålat. Lägg till 5 olika sådana här saker på en kåk och du fattar rimligen att det är svårt att hinna med på knappt 30 minClaes Sörmland skrev:
Jag tvivlar inte på att det finns en och annan inkompetent eller oengagerad besiktningsman, vi är helt överens där.
Men just fallet med ett hus med en masonitfasad (!) övertygar mig inte riktigt. Det måste väl alla inse att det är en enklare fasad med begränsat värde. Särskilt om den är i tillståndet att man kan dra av den för hand. Ungefär som att jag köper en gammal sommarstuga som är mycket enkelt byggd. Då måste jag ju förvänta mig en sådan generell standard på huset och inte att det följer senaste byggnormerna för ett nybyggt hus.
Har själv bett om att få titta på vinden tex på flera visningar och fått nej. Säljarna har tryckt upp så mycket skit där att den inte är åtkomlig. Mäklaren hänvisar till protokollet. Har också bett om att få vara kvar längre och inspektera lite men alltid fått nej.
Det är möjligt att man alltid fått massor av tid om man tittar på hus ute i landet dock. Men i Sthlm har man aldrig det.
Ja, att Stockholms bostadsmarknad har varit överhettad håller jag med om. Men å andra sidan är väl typ markvärdet som sätter priser snarare än husets tillstånd.Aaake37 skrev:Inte helt lätt som köpare att på EN 30 minutersvisning upptäcka allt sådant här eller hur? I det här fallet var man tvungen att inspektera fasaden ganska noga för att se det då det var snyggt övermålat. Lägg till 5 olika sådana här saker på en kåk och du fattar rimligen att det är svårt att hinna med på knappt 30 min
Har själv bett om att få titta på vinden tex på flera visningar och fått nej. Säljarna har tryckt upp så mycket skit där att den inte är åtkomlig. Mäklaren hänvisar till protokollet. Har också bett om att få vara kvar längre och inspektera lite men alltid fått nej.
Det är möjligt att man alltid fått massor av tid om man tittar på hus ute i landet dock. Men i Sthlm har man aldrig det.
Det kan med renoveringar handla om sjusiffriga belopp som diffar. Så att bara vifta bort det som du gör är ganska oansvarigt.Claes Sörmland skrev:
Det låter snarare som du är van att köpa i hus i mindre ort där man får all tid i världen på sig och anser att "köparna får skylla sig själva som inte kollade ordentligt". Hela Sverige funkar inte så. Hjälpte en vän sälja sitt hus för åttasiffrigt belopp. En visning, 30 min. Besiktningsprotokollet var uselt. Stackarn som köpte den kåken åkte på enorma kostnader som hen aldrig kunnat förutse.
Ja och det är säljarens fria val att sälja till den han/hon vill.Aaake37 skrev:
Så det du menar egentligen att man ska lagstifta att säljaren måste sälja till den som lagt högsta bud?
Vad ska man säga, tråkigt att du hjälpte din vän att vad du beskriver lura köparen. Men ni är nog inte ensamma, pengar gör detta med oss.Aaake37 skrev:Det kan med renoveringar handla om sjusiffriga belopp som diffar. Så att bara vifta bort det som du gör är ganska oansvarigt.
Det låter snarare som du är van att köpa i hus i mindre ort där man får all tid i världen på sig och anser att "köparna får skylla sig själva som inte kollade ordentligt". Hela Sverige funkar inte så. Hjälpte en vän sälja sitt hus för åttasiffrigt belopp. En visning, 30 min. Besiktningsprotokollet var uselt. Stackarn som köpte den kåken åkte på enorma kostnader som hen aldrig kunnat förutse.
Nej men inte tillåta försäljning utan att erbjuda säljaren ta in en besiktningsman innan man skriver eller ha med besiktningsklausul.N noone70 skrev:
Att lagstifta om klausulen tex vore en bra start
Nu kommer du med nya personangrepp helt ogrundade. Klart jag inte hjälpt till att lura någon. Hjälpte till kring lite flytt av saker och råkade se protokollet. Fanns inget uppsåt öht.Claes Sörmland skrev:
Jag argumenterar ju dessutom för att det ska finnas en lag som tex reglerar kring besiktningsklausul vilket ger säljaren större möjligheter att slippa bli blåst vilket du motsätter dig...
Köparen menar jagAaake37 skrev:Nu kommer du med nya personangrepp helt ogrundade. Klart jag inte hjälpt till att lura någon. Hjälpte till kring lite flytt av saker och råkade se protokollet. Fanns inget uppsåt öht.
Jag argumenterar ju dessutom för att det ska finnas en lag som tex reglerar kring besiktningsklausul vilket ger säljaren större möjligheter att slippa bli blåst vilket du motsätter dig...
Och hur menar du det skulle hindra mig från att sälja till någon som erbjuder sig att ha en stängd bestiktningsklausul(dvs att de inte kan hoppa av)?Aaake37 skrev:
Aaake37 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Ta det inte som ett personangrepp nu, men du har fel i sista meningen. Jag har köpt hus i Stockholm, med öppen besiktningsklausul tre gånger de senaste 10 åren, så att det aldrig är så är.motbevisat.Aaake37 skrev:Inte helt lätt som köpare att på EN 30 minutersvisning upptäcka allt sådant här eller hur? I det här fallet var man tvungen att inspektera fasaden ganska noga för att se det då det var snyggt övermålat. Lägg till 5 olika sådana här saker på en kåk och du fattar rimligen att det är svårt att hinna med på knappt 30 min
Jag har också haft högsta bud på hus där jag inte fått köpa för att vi ville ha in en besiktning. Surt, men vi valde då att släppa huset. Tvåan i budgivningen ville enligt mäklaren också ha in en besiktningsklausul, men valde att köpa utan not ett prisavdrag på 20' kronor (någon struntsumma i den storleksordningen). De valde att chansa, vi valde att gå vidare till ett nytt objekt. Man är olika.
Själv förespråkar jag också besiktning, men ser att många köpare struntar i det. De som köpte vårt sist sålda hus begärde ingen besiktning. Hade de gjort det hade de fått besiktiga, eftersom jag tycker det är rimligt då jag själv kräver det vid köp. Däremot tänker jag inte tvinga de till besiktning, eller ens uppmana de till det.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Tycker du att det är befogat att göra ett så stort ingrepp i avtalsfriheten? En öppen besiktningsklausul innebär öppet köp ensidigt till köparens fördel, i praktiken blir köpekontraktet bara bindande för säljaren. Är det din önskesituation?Aaake37 skrev:
Då missförstod jag dig, jag uppfattade att du beskrev att din vän hade sålt ett hus med uppgifter i prospektet som han visste var falska och att du hade informerat honom om att uppgifterna var falska före affären.Aaake37 skrev:Nu kommer du med nya personangrepp helt ogrundade. Klart jag inte hjälpt till att lura någon. Hjälpte till kring lite flytt av saker och råkade se protokollet. Fanns inget uppsåt öht.