Är säljaren ingen väldigt närstående god bekant lr liknande som man verkligen litar på till 100% så skulle iaf jag kräva flyttning av sakerna innan tillträde. Låter som en källa till mycket strul annars.

Skriv ett bra kontrakt som säkerställer att grejerna försvinner inom den tiden ni avtalar. Varför ska du göra dig omöjlig med säljaren? Du kanske behöver deras hjälp någon gång. inte fel att ha god relation med säljaren.
Alla hus har sina egenheter och du kommer garanterat vilja fråga något.

Jag var i en lite liknande situation när jag flyttade in i min BR. Det var ett "äldre" par som hade kvar grejer i mitt ena förråd i säkert 3-4 månader. För mig gjorde det inget även om gubben ringde mig ett par gånger för att "kolla" läget:). Jag såg det bara som en schysst gest från min sida och på travet fick man att de talade lite gott om mig till de andre i BRF.

Personligen så ser jag det som något bra att ha en relation till den man köper en bostad av och speciellt ett hus. Men jag förstår visserligen farhågorna som vissa har även om jag inte ser skräck scenariorna som vissa tycks se. Det är inget fel att vara lite medmänsklig och oftast tycker jag man får en bra bild av allt. Är det så att ni ska tillträda 4 månader efter ni har skrivit kontrakt skulle jag tycka det var lite konstigt om där stod grejer kvar. Å andra sidan kanske det är svårt att ordna plats eller sälja stora maskiner om man exempelvis bott på någon mindre gård och flyttat till stan eller liknande.

Summa sumarum tycker jag man får göra en bedömning av dem man köper stället av. Allt från vad de är för personer, hur lång tid de haft på sig att bli av med det, har de flyttat till en ställe där det inte kan ha grejerna och måste ordna något annat, väntar de på att någon ska köpa det och så vidare. Men som många varit inne på så skadar det inte att skriva ett kontrakt vilker underlättar eventuella tvister.

RFL skrev:
Det skall vara tömt *punkt*

Kommer bara att leda till konflikter och irritation annars. q(;^;)p
Amen.

När vi köpte vårat hus så bad säljaren att få ha kvar lite saker i garaget 1,5 vecka efter tillträdet då de bodde i utlandet och hade svårt att få tiden att passa när de skulle hämta grejer osv. Klart man ville vara bussig och ställa upp.

Detta ångrade jag. När vi fick nycklarna, så var de inte med de hade skickat en fullmakt till mäklaren. Jag fick en chock när jag såg garaget, det var fyllt från golv till tak med alla möjliga prylar. Gång på gång ändrades datumet när de skulle hämta sakerna i början så trodde man ju lite på ursäkterna men sen kom den ena skränan efter den andra. Tre månader senare ringde jag mäklaren som sålt huset och sa att om en vecka så ställer jag ut alla sakerna på gatan. Så gjorde jag också och nån vecka senare hade mäklaren fixat en kille som hämtade upp sakerna som var kvar... Jag hade nog inte rätt att göra som jag gjorde men så var det.

Min erfarenhet av att låta säljaren ha kvar saker...

mvh plexi

Bestäm ett datum då grejerna ska vara borta... Annars, blocket.se...

Allt går att fixa , men det kostar. Jag hade köt med att hålla inne med en del an betalningen tills garaget var tömt. Se bara till att det står med i kontraktet. Annars är väl ett senare inflyttningsdatum ett alternativ.

/Nicklas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.