79 796 läst ·
228 svar
80k läst
228 svar
Säljaren vägrar flyttstäda och hotar med att häva köpet.
Varför skriver så många att säljaren är "konstig"? Jag tycker det verkar vara tvärt om. Han är smart.
Till skillnad från alla andra inblandade i affären har han läst igenom kontraktet och uppmärksammat att det inte finns nån klausul angående flyttstädningen. Bara genom att säga några väl valda repliker har han sparat de 5-10.000 en flyttstädningen hade kostat. Det är rätt bra timpeng.
Till skillnad från alla andra inblandade i affären har han läst igenom kontraktet och uppmärksammat att det inte finns nån klausul angående flyttstädningen. Bara genom att säga några väl valda repliker har han sparat de 5-10.000 en flyttstädningen hade kostat. Det är rätt bra timpeng.
Ja, med den informationen som framkommit, att köparen väntat länge på ett hus just på denna gata (eller var det området?) skulle jag också råda till att svälja stoltheten. Man kan naturligtvis, efter att köpet har gått igenom och ni har tillträtt fastigheten, avkräva säljaren på pengarna för städningen, men det kan bli knepigt att få dem...
Det finns visst i avtalet, läs tråden.andersmc skrev:Varför skriver så många att säljaren är "konstig"? Jag tycker det verkar vara tvärt om. Han är smart.
Med tanke på allt som kommit fram i tråden, så har jag en fråga till TS.
Var huset överhuvudtaget till salu från början. Eller hade han för avsikt att fortsätta hyra ut, men lät er köpa det istället?
Detta undrar jag med tanke på att det tidigare varit uthyrt, säljaren var inte rädd för att häva försäljningen. Ni sökte hus på just den gatan. Säljaren verkar "måttligt" intresserad av att få försäljningen klar, så alla blir nöjda.
Var huset överhuvudtaget till salu från början. Eller hade han för avsikt att fortsätta hyra ut, men lät er köpa det istället?
Detta undrar jag med tanke på att det tidigare varit uthyrt, säljaren var inte rädd för att häva försäljningen. Ni sökte hus på just den gatan. Säljaren verkar "måttligt" intresserad av att få försäljningen klar, så alla blir nöjda.
Städning - ligger alltid i betraktarens ögon..om det är bra eller dåligt gjort..
Jag tror eg aldrig man är överens om saken, bara mer eller mindre nöjd !
Jag har köpt flera hus och har sagt åt dem alla att städningen är inte så viktig (ta bort de värsta bara så är vi nöjda), vi har i alla fall köpt hus som vi tänkt renovera så jag har inte sett nån poäng med städningen (en flytt är aldrig ren ändå).
Själva har vi lejt ut städningen (i ett fall städat som tokar i en vecka).. men oavsett vad man gör så kommer nästa hitta nått att muttra på (vissa klagar på ett hårstrå bakom elementet, andra på att trädgården inte är städad osv. Människor är ett knasigt släkte
Anser att städklasulen ska tas bort från husförsäljningen helt och ist får man anlita städbolag eller städa själv vid inflytt.. då är ansvaret ens eget och man har mindre tjafs och sura miner kring tillträdet/husöverlåtelsen.. (Städningen är en sådan liten del av kostnaden av ett hus, bättre att sänka huspriserna med motsvarande summa, och ta ansvar för städningen själv)
OBS - min åsikt bara
Till TS : tråkigt att ni verkar ha hamnat i konfliktsituation (aldrig kul). Men det är ju inte lönt att säga något innan ni egentligen har tillträde. Vi vet ju inte vad som kan hända fram till dess.. I vårt fall så ville ju inte städbolagen städa tidigare än kvällen innan de nya ägarna skulle få tillträde.. för att de riskerade klagomål om damm/luft rörde sig i huset..eller fönsterna blev skitiga! Och det är ju sant..
Vår mäklarbyrå sist hade en ok "checklista" inför överlåtelsen, kontraktsskrivningen.. Vi fick alla träffas vid huset och gå igenom städningen ihop..- Mäklare, nya ägare och gamla ägare.. Klagomål togs upp direkt och mäklaren var som sagt med och kunde råda., (innan påskrivning.,)
Jag skulle råda er till att fundera på vad städningen är värd för er? Oron över hävt köp (eller om det händer..inget hus alls?), tiden att anmäla, tjaffsa, tingsrätten (om det går så långt), rättegångskostnader (om det går så långt)..?
Det tar mycket tid och kraft att "tjafsa" och frågan är, vad är det värt? För er.. (Ni måste känna efter själva). Om det är värt det.. så go for it.. och är mäklaren inte "mäklarvillig".. Fråga om de inte kan betala städfirma..bara för att affären ska gå igenom utan risk för avhopp..! Iaf ska de hjälpa till att få andra parten att städa..
Lycka till med allt
Med vänlig hälsning, Sandra
Jag tror eg aldrig man är överens om saken, bara mer eller mindre nöjd !
Jag har köpt flera hus och har sagt åt dem alla att städningen är inte så viktig (ta bort de värsta bara så är vi nöjda), vi har i alla fall köpt hus som vi tänkt renovera så jag har inte sett nån poäng med städningen (en flytt är aldrig ren ändå).
Själva har vi lejt ut städningen (i ett fall städat som tokar i en vecka).. men oavsett vad man gör så kommer nästa hitta nått att muttra på (vissa klagar på ett hårstrå bakom elementet, andra på att trädgården inte är städad osv. Människor är ett knasigt släkte
Anser att städklasulen ska tas bort från husförsäljningen helt och ist får man anlita städbolag eller städa själv vid inflytt.. då är ansvaret ens eget och man har mindre tjafs och sura miner kring tillträdet/husöverlåtelsen.. (Städningen är en sådan liten del av kostnaden av ett hus, bättre att sänka huspriserna med motsvarande summa, och ta ansvar för städningen själv)
OBS - min åsikt bara
Till TS : tråkigt att ni verkar ha hamnat i konfliktsituation (aldrig kul). Men det är ju inte lönt att säga något innan ni egentligen har tillträde. Vi vet ju inte vad som kan hända fram till dess.. I vårt fall så ville ju inte städbolagen städa tidigare än kvällen innan de nya ägarna skulle få tillträde.. för att de riskerade klagomål om damm/luft rörde sig i huset..eller fönsterna blev skitiga! Och det är ju sant..
Vår mäklarbyrå sist hade en ok "checklista" inför överlåtelsen, kontraktsskrivningen.. Vi fick alla träffas vid huset och gå igenom städningen ihop..- Mäklare, nya ägare och gamla ägare.. Klagomål togs upp direkt och mäklaren var som sagt med och kunde råda., (innan påskrivning.,)
Jag skulle råda er till att fundera på vad städningen är värd för er? Oron över hävt köp (eller om det händer..inget hus alls?), tiden att anmäla, tjaffsa, tingsrätten (om det går så långt), rättegångskostnader (om det går så långt)..?
Det tar mycket tid och kraft att "tjafsa" och frågan är, vad är det värt? För er.. (Ni måste känna efter själva). Om det är värt det.. så go for it.. och är mäklaren inte "mäklarvillig".. Fråga om de inte kan betala städfirma..bara för att affären ska gå igenom utan risk för avhopp..! Iaf ska de hjälpa till att få andra parten att städa..
Lycka till med allt
Med vänlig hälsning, Sandra
Ja huset var till salu, hyresgästerna hade hittat nytt och då ville säljaren bli av med det, har legat ute på hemnet bland annat.AG A skrev:Med tanke på allt som kommit fram i tråden, så har jag en fråga till TS.
Nej. I TS står att de skulle titta på städningen. Längre fram står det att de egentligen skulle dit för att mäta. Det står ingenstans att kontraktet säger att städningen ska vara utfört flera veckor innan tillträde. Så varför klagar man på städningen flera veckor i förväg? Det står ingenstans att säljaren har godkänt att köpare eller mäklare ska höja värmen så varför pillar man på värmeinställningar i annans hus? Och varför håller man på med kranarna? Att värmen är avstängd är ingen förklaring eftersom det är någon annans hus. Att något riskerar att frysa sönder och huset är därmed inte i utlovat skick är ingen förklaring heller eftersom: 1. Det kan man inte veta om man inte har pratat med säljaren och tagit reda på hur det ligger till. 2. Det är möjligt och då får man ta den diskussionen när det är dags för tillträde och huset inte är i samma skick som tidigare. Hur vet de dessutom att det var nästan lika kallt inomhus som utomhus? När min far hade strömavbrott i 3 dygn var det 14-15 grader inomhus. Men efter att ha varit där i någon timme kände vi oss helt genomfrusna. Det är för att man är van vid annat inomhus helt enkelt. Hur vet de dessutom att han gjorde det i julhelgen? Står ingenstans att de pratat med säljaren om värmeavstängning. Det står inte heller om de förväntar sig att säljaren ska stå för kostnaderna för värmen? Vem ansvarar om det blir skador på huset för att köparen och mäklaren egenmäktigt skruvar på inställningar? Men du får gärna peka på exakta inlägg där mina frågor blir besvarade. Tack
Mäklaren hade varit i huset en gång innan och då var värmen också helt avstängd och då berättade han för säljaren att det borde vara på, i alla fall på en 16-17 grader så inte det riskerar att bli fukt i huset och att vattenrören går sönder. Sen efter jul hade säljaren varit i huset och stängt av värmen igen och det var nästan 0 gradigt i huset när vi var där så vi (mäklaren) satte på värmen igen på 16-17 grader. När mäklaren sen frågade säljaren varför inte värmen var på i huset så kunde han inte säga varför. Dessutom hade han sagt upp elen från den siste December, så hade vi inte fått hem ett papper om det så hade huset varit utan el och värme i en månad, så jag tror bara att han försöker komma undan en massa kostnader ärligt talat.DIY_freak skrev:Vad är det du vill att jag skall tro på? Att huset skulle ha frusit sönder? Ja, jag misstror att hon kan veta att huset skulle ha lidit något skada. Oavsett, så hade rätt förfarande varit att konsultera säljaren i frågan. Förstår inte varför det gick att kontakta säljaren om den uteblivna städningen som låg 1 månad framåt i tiden men inte gick att kontakta säljaren om hur han ville ha det med värmen?
Till och med vår juridiska expert på forumet säger ju att det är så man borde ha gjort.
Fast generellt här på forumet så finns det ju en tendens att hålla med TS... Hade vi haft en TS som varit säljare som skrivit att köparen blivit insläppt för att mäta lite och satt på värmen utan att fråga TS, så hade det varit en tråd som skrivit hur dålig köparna varit... :wow:
Se inlägget ovan.andyv skrev:Nej. I TS står att de skulle titta på städningen. Längre fram står det att de egentligen skulle dit för att mäta. Det står ingenstans att kontraktet säger att städningen ska vara utfört flera veckor innan tillträde. Så varför klagar man på städningen flera veckor i förväg? Det står ingenstans att säljaren har godkänt att köpare eller mäklare ska höja värmen så varför pillar man på värmeinställningar i annans hus? Och varför håller man på med kranarna? Att värmen är avstängd är ingen förklaring eftersom det är någon annans hus. Att något riskerar att frysa sönder och huset är därmed inte i utlovat skick är ingen förklaring heller eftersom: 1. Det kan man inte veta om man inte har pratat med säljaren och tagit reda på hur det ligger till. 2. Det är möjligt och då får man ta den diskussionen när det är dags för tillträde och huset inte är i samma skick som tidigare. Hur vet de dessutom att det var nästan lika kallt inomhus som utomhus? När min far hade strömavbrott i 3 dygn var det 14-15 grader inomhus. Men efter att ha varit där i någon timme kände vi oss helt genomfrusna. Det är för att man är van vid annat inomhus helt enkelt. Hur vet de dessutom att han gjorde det i julhelgen? Står ingenstans att de pratat med säljaren om värmeavstängning. Det står inte heller om de förväntar sig att säljaren ska stå för kostnaderna för värmen? Vem ansvarar om det blir skador på huset för att köparen och mäklaren egenmäktigt skruvar på inställningar? Men du får gärna peka på exakta inlägg där mina frågor blir besvarade. Tack
Hållt på med kranar? Jag har inte skrivit något om att vi har rört några kranar?
Det där att vi skulle låtit det va och låta rören gå sönder och sen ta diskussion med säljaren om det är totalt uteslutet, Ska vi bo på gatan den tiden det tar för säljaren att fixa när han inte ens kan fixa en takpanna som gått sönder? Njae tror inte att jag har lust till det.
Eftersom vi inte äger huset förrän den 1 Feb så är det en självklarhet att det är säljaren som står för värmekostnaderna dem månaderna som huset står tomt, dessutom så är det inte speciellt mycket pengar som går åt när värmen bara är satt till 16-17 grader.
Vi klagade inte på städningen, vi frågade mäklaren om säljaren kommer göra rent innan tillträdet och då hade säljaren svarat att han hade gjort sitt att det kommer inte bli städat mer än det redan var.
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 279 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 279 inlägg
Har sålt två hus och köpt tre och det här är mina reflektioner:
Städning gör man som säljare när det passar sig själv bäst. Städbesiktning gör man tillsammans på tillträdesdag, utan undantag!
Tillgång till huset för köparen sker på tillträdesdag. All annan tillgång till huset är på säljarens nåder. Vare sig mäklare eller köpare har RÄTT att tillträda huset utan säljarens medgivande.
Köparen har inget överhuduvdtaget att göra med vad som sker med huset fram till tillträdesdag så länge säljaren uppfyller de kontraktsmässiga kraven. Köparen äger dock ingen rätt att kontrollera detta på något sätt annat än vid tillträdesdagen.
Om köparen önskar ha affären utförd på annat sätt så får denna förhandla om detta.
Tillträde före överenskommen tillträdesdag accepteras om köpeskillingen regleras på ändrad tillträdesdag.
Handpenningen ger köparen exklusiv rätt till att köpa objektet. Man har INTE köpt en del av huset.
Om man som köpare sitter i ett tight läge så är det inte säljarens problem. Som köpare kan man naturligtvis ställa frågan till säljaren om man kan lösa affären på annat sätt men det är helt upp till säljaren om denna går med på det eller inte.
----------
Hade jag varit säljare i det här fallet och fått reda på att TS gått in i mitt hus och börjat mixtra med värmen så hade jag kontaktat en advokat omgående. Måhända jag gått med på att låta mäklaren släppa in köparen för att mäta men du och mäklaren har definitivt tagit er rättigheter som ni inte har.
Städning gör man som säljare när det passar sig själv bäst. Städbesiktning gör man tillsammans på tillträdesdag, utan undantag!
Tillgång till huset för köparen sker på tillträdesdag. All annan tillgång till huset är på säljarens nåder. Vare sig mäklare eller köpare har RÄTT att tillträda huset utan säljarens medgivande.
Köparen har inget överhuduvdtaget att göra med vad som sker med huset fram till tillträdesdag så länge säljaren uppfyller de kontraktsmässiga kraven. Köparen äger dock ingen rätt att kontrollera detta på något sätt annat än vid tillträdesdagen.
Om köparen önskar ha affären utförd på annat sätt så får denna förhandla om detta.
Tillträde före överenskommen tillträdesdag accepteras om köpeskillingen regleras på ändrad tillträdesdag.
Handpenningen ger köparen exklusiv rätt till att köpa objektet. Man har INTE köpt en del av huset.
Om man som köpare sitter i ett tight läge så är det inte säljarens problem. Som köpare kan man naturligtvis ställa frågan till säljaren om man kan lösa affären på annat sätt men det är helt upp till säljaren om denna går med på det eller inte.
----------
Hade jag varit säljare i det här fallet och fått reda på att TS gått in i mitt hus och börjat mixtra med värmen så hade jag kontaktat en advokat omgående. Måhända jag gått med på att låta mäklaren släppa in köparen för att mäta men du och mäklaren har definitivt tagit er rättigheter som ni inte har.
Redigerat:
Tråden har i varet fall givit mig vid handen att jag ska förhandla bort städandet i min nuvarande försäljning
För övrigt har väl det mesta framkommit och TS verkar ha en bra strategi för att tackla problemet. God morgon alla sötnötter, ännu en härlig söndag 
Ja denna info hävdar TS nu i slutet av tråden, inlägg nr 174 i en lång tråd att det är mäklare som slagit på värmen. Att mäklaren meddelat säljaren att denne bör ha värme på upp till ett visst gradantal är också något som tillkommer nu.Sir Duke skrev:
Sedan vet jag inte om ni menar att Cathrine har skaffat elavtal på en fastighet de ej äger, det hade varit intressant att se avtalsförhållandet på ett sådant avtal.
Hade mäklaren gjort detta i mitt säljuppdrag hade jag vänligt men bestämt meddelat denna att sköta försäljningen vilket är dennes uppgift medan jag sköter mitt hus vilket är mitt ansvar. Hade mäklaren rört värmen i mitt hus så hade jag samma dag anmält mäklaren till Mäklarsamfundet och sagt upp avtalet med mäklaren. Jag hade framfört att denne till en sådan väsentlig grad överskridit sitt uppdrag och i strid med sin fullmakt utfört uppgifter som ej åligger försäljningsuppdraget.
Gentemot köparen hade jag inte kunnat invända mer än att misstänka att det är de som påverkat mäklaren till detta.
Nu skulle detta förvisso aldrig hända då jag har tydliga avtal vad som ingår och förutom allmän visning så hade jag nekat tillträde förrän vid tillträdesgenomgången.
Redigerat:
Jag känner att den här tråden spårat lite och börjat handla om huruvida TS eller Säljaren eller båda beter sig felaktigt så har ärligt talat slutat läsa. Det finns så många olika aspekter som vi inte känner till. Det är som jag brukar säga när det ringer klienter och vill ha hjälp, man måste få helhetsbilden presenterad innan man kan säga något annat än generella saker och även då måste man friskrova sig från information man inte har tillgång till.
Däremot var grundfrågan från trådskaparen (och så är det väl alltid så att det bara är ena parten som yttrar sig med trådar på forum ang. verkliga problem) vad denne har för rättigheter och hur situationen kan hanteras. Kontentan där är väl att ta upp det med mäklaren men i övrigt vänta till tillträdesdagen och därefter kräva prisavdrag/omleverans för ev. avtalsbrott (dåligt städat, eller fastigheten har skadats, frusna vattenrör etc under säljarens vårdplikt fram till tillträdesdagen). Vid köp av fast egendom är köpet bindande när formkraven är uppfyllda och för att endera parten ska kunna häva köpet krävs då att den andra parten begår (ett väsentligt) avtalsbrott eller att det finns en återgångsklausul. (Vanligtvis är dessa en besiktningsklausul där köparen har rätt att frånträda köpet om det finns fel som upptäcks). Vanligaste anledningen där säljaren kan häva köpet är att köparen inte uppfyller sin viktigaste del av kontraktet - betalningen (här räcker det faktiskt inte med att handpenningen uteblir/är sen utan det krävs i princip att köparen inte betalar eller i vart fall inte har intentioner att ens betala)
Jag lämnar bevakningen av tråden nu och har TS några frågor som hen tror att en lantmätare kan vara behjälplig med, skicka ett PM.
Däremot var grundfrågan från trådskaparen (och så är det väl alltid så att det bara är ena parten som yttrar sig med trådar på forum ang. verkliga problem) vad denne har för rättigheter och hur situationen kan hanteras. Kontentan där är väl att ta upp det med mäklaren men i övrigt vänta till tillträdesdagen och därefter kräva prisavdrag/omleverans för ev. avtalsbrott (dåligt städat, eller fastigheten har skadats, frusna vattenrör etc under säljarens vårdplikt fram till tillträdesdagen). Vid köp av fast egendom är köpet bindande när formkraven är uppfyllda och för att endera parten ska kunna häva köpet krävs då att den andra parten begår (ett väsentligt) avtalsbrott eller att det finns en återgångsklausul. (Vanligtvis är dessa en besiktningsklausul där köparen har rätt att frånträda köpet om det finns fel som upptäcks). Vanligaste anledningen där säljaren kan häva köpet är att köparen inte uppfyller sin viktigaste del av kontraktet - betalningen (här räcker det faktiskt inte med att handpenningen uteblir/är sen utan det krävs i princip att köparen inte betalar eller i vart fall inte har intentioner att ens betala)
Jag lämnar bevakningen av tråden nu och har TS några frågor som hen tror att en lantmätare kan vara behjälplig med, skicka ett PM.