Jag skulle aldrig lämna ifrån mig originalkvitton, men om det skulle uppstå problem så skulle jag självklart försöka få fram kopia. I vissa fall gäller garantin enbart ursprunglig köpare.

Jag har själv en gång slutat svara på mail o samtal från en husköpare. Det efter att besökt köparen ett par gånger och varit köparens ständiga telefonsupport under lång tid. Jag blev less på att förklara samma sak massor med gånger.

Som husläkare måste man inte bli vaktmästare åt köparen...

Detta inte riktat mot TS.

Men man har ingen rättighet att få kvitton, även om det kan underlätta ibland.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
J
Detta blir ju lite som förra tråden, men jag tycker TS själv har konstaterat helt riktigt att säljaren inte gjort nåt fel på att vare sig vara okontaktbar per telefon, inte ge ut kvitton eller ens vara trevlig. Det behöver man inte. Men det skadar inte. Men är man otrevligt så kan man gott få samma behandlig tillbaka, varför ska man vara trevlig mot nån som är otrevlig först?

Jag har haft liknande support till en jag sålde båt till för några år sen, han har ringt och frågat både det ena och andra flera gånger, velat att jag skulle komma till båten och förklara saker osv. Jag har försökt förklara det jag kunnat eller hänvisat till all dokumentation han fick med (allt jag hade). Eftersom jag inte har speciellt bra minne kunde jag varken svara på exakt modellbeteckning på motor, dess serienummer och liknande - däremot hänvisa till att det fanns i pärmen. Tillslut sa jag att jag gärna svarar på frågor som han inte hittar svar på i materialet han fick, men att vara support till en båt som kostade honom under 40.000kr har jag ingen lust med. Dock har jag hållit vänlig ton hela tiden.

Tack för svaren, håller med om att man ska vara trevlig i första hand. Men som någon påpekar så biter inte trevligheter på idioter.

Jag är med på att kvitto får stanna hos köparen, och att reklamation gäller för ursprungsköparen. Garanti däremot kan följa med till nästa köpare, men utan garantibevis/kvittokopia är det omöjligt att bevisa hur länge varan varit i bruk. Dessutom fyller kvittokopia ett annat syfte: om tillverkarens garanti har gått ut så har jag min hemförsäkring, de skriver av vitvaror med 10% rak per år. Givet att varan köptes 2014 har jag alltså en ansenlig del att kompensera med där. Men återigen: det är upp till mig att bevisa det, annars säger de att varan är 10+ år och så tar historien slut där...

Om det inte står i svart på vitt på en märkskylt på vitvaran när den är tillverkad, så ring generalagenten och fråga. Se till att du har alla uppgifter från märk-/typetiketten såsom serienr, artikel-/modellnr, ev tillverkningsland. Det är nästan 100% säkert att artikelnr/modell + srnr innehåller tillverkningsdatum (minimum år, ofta år & mån, ibland komplett åå-mm-dd).

Det ger åtminstone en på året när info som försäkringsbolaget inte kan förkasta.

O
JohanLun skrev:
I detta fallet verkar ju säljaren både vara svår att få tag på och otrevlig, han tycker sig väl inte ha nåt att förlora på att "ducka". Jag håller med om att i normala fall så ska man vara trevlig, jag försöker alltid vara mycket tillmötesgående, men om man har med idioter att göra så kan det ibland vara nödvändigt att köra en mycket hård ton och sen mjukna. Så, ja, när jag får "noll" i respons om jag tex köpt nåt och det gått sönder, så brukar jag eskalera det rejält, se till att ringa en högre chef, hota med något, men se till att ha på fötterna. Ofta biter det på folk som totalt skiter i att vara normalt trevliga. Ett exempel, (sorry för OT) för rätt många år sen fick jag en felaktig p-bot på ett köpcentrum. P bolaget sket TOTALT i att jag 1) sa -vänligt- till vakten som just lappat bilen att han kunde titta att jag hade en tejpad skiva i rutan, varvid jag fick till svar att jag hotade honom och var rasist (vilket jag inte sagt nåt alls om och jag var inte alls otrevlig eller hotade) 2) mailade och ville ha bilden han tog (då jag hade p-skiva i rutan och boten var att den saknades) - de sa att jag skulle betala och överklaga i tingsrätten. Bilden kunde jag få se först om jag överklagade i tinget. Där kände jag att vägs ände var nådd hos p-bolaget. Jag mailade då samtliga chefer jag hittade på affärerna jag handlat samt köpcentrumet och sade att jag aldrig själv handla där mera, att jag skulle både bland mina vänner och på de kanaler jag kunde "hänga ut dem" för denna händelse och hur den hanterades. Ganska direkt fick jag av en chef på p-bolaget att min bot var struken, jag fick bilden med min bil och en synlig p-skiva.

Mot idioter hjälper inte vänlighet.
Problemet är att det är en väldig skillnad att gå vidare uppåt i näringskedjan när man pratar med företag. Det kan ibland fungera med att "hota", dessa har till skillnad från säljaren något att förlora. Därför är ditt tips inte så jämförbart med hur man måste slåss när det gäller företag. Jag tror inte att säljaren blir medgörlig efter att ha fått massa hot om
dolda fel och liknande. Men när det gäller företag kan det tyvärr vara tvunget att gå högre upp för att komma vidare.
Men med privatpersoner finns det inte någon "högre upp" att gå till... eller tja säljare av bostäder :)

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
D
qnx skrev:
Jag är med på att kvitto får stanna hos köparen, och att reklamation gäller för ursprungsköparen. Garanti däremot kan följa med till nästa köpare, men utan garantibevis/kvittokopia är det omöjligt att bevisa hur länge varan varit i bruk. Dessutom fyller kvittokopia ett annat syfte: om tillverkarens garanti har gått ut så har jag min hemförsäkring, de skriver av vitvaror med 10% rak per år. Givet att varan köptes 2014 har jag alltså en ansenlig del att kompensera med där. Men återigen: det är upp till mig att bevisa det, annars säger de att varan är 10+ år och så tar historien slut där...
Har du ens prövat ringa tillverkaren eller försäkringsbolaget?
Annars verkar det mest som du har orealistiska förväntningar på saker och ting.

harry73
Vad är det för vitvara?
Och vilken tillverkare, model, osv.
Då finns det säkert någon här som vet hur det bolaget brukar göra och vad du behöver.

JohanLun skrev:
I detta fallet verkar ju säljaren både vara svår att få tag på och otrevlig, han tycker sig väl inte ha nåt att förlora på att "ducka". Jag håller med om att i normala fall så ska man vara trevlig, jag försöker alltid vara mycket tillmötesgående, men om man har med idioter att göra så kan det ibland vara nödvändigt att köra en mycket hård ton och sen mjukna. Så, ja, när jag får "noll" i respons om jag tex köpt nåt och det gått sönder, så brukar jag eskalera det rejält, se till att ringa en högre chef, hota med något, men se till att ha på fötterna. Ofta biter det på folk som totalt skiter i att vara normalt trevliga. Ett exempel, (sorry för OT) för rätt många år sen fick jag en felaktig p-bot på ett köpcentrum. P bolaget sket TOTALT i att jag 1) sa -vänligt- till vakten som just lappat bilen att han kunde titta att jag hade en tejpad skiva i rutan, varvid jag fick till svar att jag hotade honom och var rasist (vilket jag inte sagt nåt alls om och jag var inte alls otrevlig eller hotade) 2) mailade och ville ha bilden han tog (då jag hade p-skiva i rutan och boten var att den saknades) - de sa att jag skulle betala och överklaga i tingsrätten. Bilden kunde jag få se först om jag överklagade i tinget. Där kände jag att vägs ände var nådd hos p-bolaget. Jag mailade då samtliga chefer jag hittade på affärerna jag handlat samt köpcentrumet och sade att jag aldrig själv handla där mera, att jag skulle både bland mina vänner och på de kanaler jag kunde "hänga ut dem" för denna händelse och hur den hanterades. Ganska direkt fick jag av en chef på p-bolaget att min bot var struken, jag fick bilden med min bil och en synlig p-skiva.

Mot idioter hjälper inte vänlighet.
Varför är man en idiot bara för att man inte svarar på mail eller telefon?? Själv jobbar jag utomlands periodvis i otillgängliga områden och kan vara utan internetuppkoppling i flera veckor.
Är jag en idiot bara för att jag då inte kan svara på mail???

Tyvärr verkar det mer som du är en idiot som inte begriper att vissa människor inte alltid är tillgängliga och speciellt som dom inte har ett åtagande mot en annan part att vara tillgängliga eller har några juridiska krav att lämna ut uppgifter stup i kvarten. Sen är det ju märkligt att du får det till att personen är otrevlig bara för att man inte svarar, hur kan du veta att personen är otrevlig om samma person inte ens har uttalat sig eller talat med TS??

Redigerat:
Hemmakatten
Själva hör vi inte till de ordentligas skara. Sparar väldigt få kvitton. Framförallt inte på vitvaror, eftersom jag dels får kvitton via mejl och dels för att de flesta har 2-årsgaranti som läses av direkt från tillverkningsnumret.

J
oceanis skrev:
Varför är man en idiot bara för att man inte svarar på mail eller telefon?? Själv jobbar jag utomlands periodvis i otillgängliga områden och kan vara utan internetuppkoppling i flera veckor.
Är jag en idiot bara för att jag då inte kan svara på mail???

Sen är det ju märkligt att du får det till att personen är otrevlig bara för att man inte svarar, hur kan du veta att personen är otrevlig om samma person inte ens har uttalat sig eller talat med TS??
Nu tror jag några läser in lite för mycket i det jag skriver, som det ibland blir på nätet.

Men, det var TS som skrev att säljaren var otrevlig. Just det har jag inte bara hittat på...

Klart man inte behöver vara tillgänglig. Eller dela ut kvitton. Man är väl inte idiot för det. Men jag fattar inte att endel inte kan "bjuda" på nåt som kostar dem så lite i tid och som någon annan har så mycket att vinna på...

Dock står jag fast vid att vänlighet ibland inte biter på idioter, om säljaren i detta fall är idiot eller ej ska jag låta vara osagt för det har jag inte en aning om.

Då och då (lyckligtvis sällan) träffar jag på "idioter" som skriker, gormar om småsaker, som är egoister och som normalt hyfs och vänlighet inte fungerar på. Det bästa är väl egentligen att knyta handen i fickan och gå vidare, men ibland är det ju någon man ändå tvingas ha fortsatt kontakt med av olika skäl. I detta fall kan man nog välja att vara snäll och foga sig och acceptera att den andra får sin vilja igenom vare sig han har rätt eller fel - eller höja nivån så den andra förstår att man inte kan köra hur som helst med sina medmänniskor. Ganska få gånger har jag praktiserat det sista, men några gånger har det faktiskt funkat.

• Gilla
qnx
  • Laddar…
Nu vet jag givetvis inte vad för sorts köpare TS är eller vad som hänt tidigare. Men köparen av vårt förra hus har varit riktigt jobbig! Redan efter kontraktet (innan tillträdet) kom han i tid och otid för att mäta fönster, kolla väggar, visa vänner etc. Efter tillträdet har det varit klagomål på en massa småsaker (bl.a. att huset saknar bide vilket han rimligtvis borde sett) blandat med information om vilka typer av renoveringar han tänkt sig. Jag har varit saklig och trevlig men fick till slut nog och sa ifrån att det nu är hans hus, hans "problem" och att mitt intresse för hans renoveringar är måttligt. Orkar helt enkelt inte med köparen längre. Skulle han börja tjafsa om kvitton skulle jag inte orka börja leta efter dessa.....

Menar mest att det säkert finns en annan sida även av Ts situation.

J
Asson skrev:
. Jag har varit saklig och trevlig men fick till slut nog och sa ifrån att det nu är hans hus, hans "problem" och att mitt intresse för hans renoveringar är måttligt. Orkar helt enkelt inte med köparen längre. Skulle han börja tjafsa om kvitton skulle jag inte orka börja leta efter dessa...
Jo, så var det ju med min båt... Frågor som inte är relevanta. Men sträcker det sig till frågor som inte går att läsa sig till och är ett par gånger under första 1-2 åren så tycker jag det är relevant. Skitsaker som man själv kan ta reda på ska man inte besvära med...

Garanti på ett nästan nytt kylskåp tycker jag hör till sådant man absolut ska kunna ringa säljaren om (det smartaste hade förstås varit av säljaren att lämna denna dokumentation hade han sluppit får ett samtal).

harry73
Ts har fått erbjudande här att berätta vilken vitvara det är så att vi kan hjälpa med hur han kan använda garantin. Men där har han inte reagerat på. Därför mistänker jag att TS vet att det är en bagatell och att han bara vill klaga här.

DMOL skrev:
Har du ens prövat ringa tillverkaren eller försäkringsbolaget?
Annars verkar det mest som du har orealistiska förväntningar på saker och ting.
Självklart har både försäkring och tillverkare kontaktats i första hand.

Men några här verkar missförstå min tråd. Jag har inga krav på säljaren annat än jag ber om hjälp med att få fram info om när och var han köpt varan. Anledningen till att jag efterfrågar det är att det är precis vad som efterfrågas av försäkringsbolaget. Och att vilja nyttja försäkring för något som täcks av den (10% avskrivning per år innebär som sagt att en väsentlig del av beloppet ännu ej är avskrivet), det kan väl inte tyckas vara en orimlig förväntning?

Säljaren är inte någon otillgänlig typ i ödesmarker, utan har ett skärmarbete och väljer medvetet att ignorera min andra fråga på 20 månader (den första gällde vilken firma de anlitat vid badrumsarbete då inga papper hade lämnats - men det var uppenbarligen omöjligt att komma fram till då han inte svarat den gången heller). Men jag är medveten om att det inte är olagligt att sakna hyfs, undrade bara om ni visste nåt sätt som skulle få honom att agera.

harry73 skrev:
Ts har fått erbjudande här att berätta vilken vitvara det är så att vi kan hjälpa med hur han kan använda garantin. Men där har han inte reagerat på. Därför misstänker jag att TS vet att det är en bagatell och att han bara vill klaga här.
Eller så är det för att det inte tillför något till diskussionen, samt att jag inte vill hänga ut vare sig tillverkare eller säljaren (då det blev rätt mycket om honom här, trots att det är situationen och inte individen som borde vara det relevanta för andra forummedlemmar och applicerbart i andra köp-sälj-sammanhang).

Fokusera på sakfrågan, @harry73. Att bara skriva rakt upp och ner tillför inte mycket. Och eftersom jag inte är ute efter att "skriva av mig", men tråden har drivit åt det hållet så kan vi lika gärna ta en paus, tills någon kan uttala sig konkret, ur en juridisk synvinkel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.