Har en klurig situation som jag hoppas få lite tips om.

Köpte huset för drygt ett år sen. Säljaren var mycket trevlig inledningsvis, och vi pratade från början om att träffas efter genomfört köp och gå igenom lite om huset, få alla kvitton etc. (Första hus så vi hade en del frågor.)

Så snart allt var påskrivet blev det dock tydligt att säljaren inte var den där trevliga, hjälpsamma typen. Han ville inte svara på någon fråga, slutade besvara mail, samtal. Blev "omöjlig" att få tag på. Nåja, alla är vi olika och att vara en otrevlig typ är knappast olagligt.

Tråkigt med tanke på att vi var så tillmötesgående från början och inte tryckte på mer om det där med kvitton och garantibevis. De hade ju renoverat en del och det borde vi ha tänkt på och inte bara sett hur fint allting var. För även nya prylar går ju som bekant sönder...

Lätt att vara efterklok, men vi hade inte kommit på tanken att precisera varenda kvitto och garantibevis i köpeavtalet. Vi köpte genom mäklare som är en stor byrå och litade på att kontraktet de tagit fram innehöll allt som behövs.

Huset vi köpte är till stora delar renoverat (nytt kök, badrum, vitvaror) och vi trodde att säljaren skulle överlämna samtliga garantibevis och kvitton, speciellt när vitvarorna är drygt ett år gamla. Men vi fick inga kvitton dock. Så när småsaker gick sönder har vi bekostat själva. Men nu en av vitvarorna gett sig. I förtid får tilläggas: jag kollade upp med tillverkaren och den omfattas av garantin, om säljaren köpte den i samband med köksrenoveringen. Men jag har ju inget kvitto och säljaren tar inte mina samtal.

Finns det nåt jag kan göra för att nyttja garantin?

Kvitton behöver säljaren för deklarationen så du kan inte kräva att du får dem, men att inte hjälpa till med ett garantiernas är oförskämt! Vet inte hur du ska gå vidare tyvärr.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Säljaren har ingen skyldighet att lämna över kvitton till dig. Han själv använder ju dom som avdrag senare när han ska deklarera. Men om sakerna nu gått sönder så borde du få garatibeviset eller iaf få kopia på kvittot. Men med vitvaror så vet jag inte om man behöver kvitto? Iaf inte för mig då kollade dom bara på serienumret på kylskåpet och bytte ut det. Behövde ej visa kvitto eller nått garantibevis.

• Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
OK, men utan vare sig kvitto eller garantibevis: hur bevisar jag för tillverkaren att vitvaran är 2 år och inte 5? (Exakt den modellen fanns till försäljning i flera år och de tidigare "årsmodellerna" har garantin utgått för.)

De borde kunna se ungefär när maskinen är tillverkad också.

Det ska nog synas på serienumret när den är tillverkad och såld.. som sagt så gjorde dom för mig. Jag fick kontakta tillverkaren och dom i sin tur tog fram en kylreparatör som jag fick numret till. Vi bestämde träff och Han kom hit och kolla på kylskåpet. Sen löste han allt.

Bosch och Siemens har ett FD-nummer som är en indikation på när maskinen är tillverkad.

Sök i forumet så hittar du en låååång tråd om just detta.

J
Var en tråd här för ett tag sen där många hävdade att det var helt onödigt att ge ut kvitton som säljare, att köparen skulle kunna missbruka dem och dessutom inte hade någon nytta av dem. Detta visar ju att livet varit enklare om man faktiskt gav ut kvittokopior... Även om kyltillverkaren kan se när den är tillverkad så vet du ju inte vem du ska gå tillbaka till, även om många generalagenter kanske löser problemet så är det ju i första hand den som sålt varan som ska stå för garantin mot köparen. Plus att det kan vara en vara som stått på lager ett år, så garantin är mycket längre än vad tillverkningsdatum indikerar... Själv tycker jag dessutom att det är intressant att se vem som installerat tex bergvärme, när den servades senast osv.

Tycker du ska stå på dig mot säljaren, du behöver ju heller inte vara trevlig och säkert finns nåt som du kan hitta på för att göra livet surare för honom... Börja gnälla lite om dolda fel som berör nåt helt annat i kåken eller nåt, så kanske han tänker om...

D
Det är naturligtvis en kalkylerad risk man får ta att begagnade vitvaror kommer gå sönder och man inte har reklamationsrätt.
Garanti är frivilligt och det är bara tillverkargaranti som följer med varan.
Så har ni inget muntligt avtal och du kan bevisa att kvittona ska ingå i transaktionen är det inget du kan göra.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Reklamationsrätt gäller bara mellan säljaren (=vitvarubutiken) och köparen (=din säljare). När man köper begagnat uppstår inte en reklamationsrätt mellan dig och säljaren av den begagnade varan (=din säljare).

Har du kollat med vitvarufabrikanten om den accepterar garantiåtgärdar utan kvitto eller garantibevis? De som jobbar på kundtjänsten får betalt för att svara på frågor. Det får din säljare inte, så grundinställningen måste vara att först försöka att lösa det utan att du inblandar din säljare, och som tidigare sagt, borde det funka för de flesta vitvaror.

• Gilla
Tubes
  • Laddar…
harry73
JohanLun skrev:
Tycker du ska stå på dig mot säljaren, du behöver ju heller inte vara trevlig och säkert finns nåt som du kan hitta på för att göra livet surare för honom... Börja gnälla lite om dolda fel som berör nåt helt annat i kåken eller nåt, så kanske han tänker om...
Att trappa upp en konflikt är ofta inte en bra idé.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
O
JohanLun skrev:
......
Undrar om inte det var det dummaste förslag jag hört på länge....

Jag är helt övertygad om att säljaren blir mycket mer behjälplig med kvitton om nån börjar hota om dolda fel och sånt
*ironi*

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J
I detta fallet verkar ju säljaren både vara svår att få tag på och otrevlig, han tycker sig väl inte ha nåt att förlora på att "ducka". Jag håller med om att i normala fall så ska man vara trevlig, jag försöker alltid vara mycket tillmötesgående, men om man har med idioter att göra så kan det ibland vara nödvändigt att köra en mycket hård ton och sen mjukna. Så, ja, när jag får "noll" i respons om jag tex köpt nåt och det gått sönder, så brukar jag eskalera det rejält, se till att ringa en högre chef, hota med något, men se till att ha på fötterna. Ofta biter det på folk som totalt skiter i att vara normalt trevliga. Ett exempel, (sorry för OT) för rätt många år sen fick jag en felaktig p-bot på ett köpcentrum. P bolaget sket TOTALT i att jag 1) sa -vänligt- till vakten som just lappat bilen att han kunde titta att jag hade en tejpad skiva i rutan, varvid jag fick till svar att jag hotade honom och var rasist (vilket jag inte sagt nåt alls om och jag var inte alls otrevlig eller hotade) 2) mailade och ville ha bilden han tog (då jag hade p-skiva i rutan och boten var att den saknades) - de sa att jag skulle betala och överklaga i tingsrätten. Bilden kunde jag få se först om jag överklagade i tinget. Där kände jag att vägs ände var nådd hos p-bolaget. Jag mailade då samtliga chefer jag hittade på affärerna jag handlat samt köpcentrumet och sade att jag aldrig själv handla där mera, att jag skulle både bland mina vänner och på de kanaler jag kunde "hänga ut dem" för denna händelse och hur den hanterades. Ganska direkt fick jag av en chef på p-bolaget att min bot var struken, jag fick bilden med min bil och en synlig p-skiva.

Mot idioter hjälper inte vänlighet.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.