3 161 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Säljaren gjorde fel med ROT, dyrare faktura.
Om jag var du skulle jag betala den summa offerten är på, alltså med avdrag för ROT. Sen bestrida det företaget ”räknat fel” på.
Därefter får företaget ta upp saken dig och/eller driva det i domstol. I all kommunikation med dem hänvisar du bara till överenskommet pris samt att det inte föreligger hinder för ROT-avdrag gällande er del av överenskommelsen.
Därefter får företaget ta upp saken dig och/eller driva det i domstol. I all kommunikation med dem hänvisar du bara till överenskommet pris samt att det inte föreligger hinder för ROT-avdrag gällande er del av överenskommelsen.
Företaget har utformat offerten, och motparten är en konsument. Bägge dessa omständigheter talar mot att eventuella misstag/otydligheter från firmans sida ska drabba dess motpart. Baserat enbart på TS beskrivning skulle jag säga att TS har ett VÄLDIGT bra "case".
Jag blir lite osäker på vad som egentligen har gått snett. Vad är det för poster som man har räknat ROT på. Har de räknat ROT visst typ av material? Eller är det arbete, men det visar sig att Skatteverket inte godtar ROT på dig?M MrNorris skrev:Tack för alla svar.
Detta är tyvärr en stor seriös firma med bra betyg.
Jag har som sagt flera offerter under flera månader då det drog ut på tiden och jag velade lite om typ av installation, det är samma typ av avdrag hela tiden i varje offert.
I själva offerten som jag godkänt står det inget i sig att jag ska stå för icke godkänd ROT. Kanske att det stod när man godkänner digital och man skriver in uppgifter och skickar.
Oavsett. Vi har full ROT på 50k + 50k så det finns mer än nog för detta jobb.
Den friskrivningen av ROT folk hänvisar till kan jag tycka inte gäller fel i offert och hur de räknar. Det har ju med att de kan omöjligt veta hur mkt kunden har kvar när de gör arbetet. I detta fall är det ett ickeproblem.
Jag ville bara dubbelkolla som sagt vad ni andra anser. Kommer inte hänga ut någon om de löser det men jag har hittills inte fått svar. Svarade i torsdags och va tyst hela fredagen från företaget. Får se vad kommande vecka bidrar med.
Om felet är av första typ, så gäller fast pris!
Om det det däremot är andra typ, så har företaget rätt.
Företaget har räknat rot på arbete som inte berättigar till rot, vilket betyder att Skatteverket inte godkänner avdraget.A AG A skrev:Jag blir lite osäker på vad som egentligen har gått snett. Vad är det för poster som man har räknat ROT på. Har de räknat ROT visst typ av material? Eller är det arbete, men det visar sig att Skatteverket inte godtar ROT på dig?
Om felet är av första typ, så gäller fast pris!
Om det det däremot är andra typ, så har företaget rätt.
Men offerten såg prydlig ut.
Fast om det är på grund av att de beräknat avdrag på något som inte är avdrgsberättigat och inte på grund av att utrymmet på ROT-kontot saknas är det ju något som företaget ensidigt är skyldigt till, inte kundenAndersPS skrev:
Ja, det tycker ju jag med. Antingen försöker de dra en rövare eller så har de satt det i system.Dowser4711 skrev:
Klicka här för att svara