217 428 läst ·
566 svar
217k läst
566 svar
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Jag är inte övertyga om att äganderätten verkligen går över bara för att köpeavtalet undertecknats. Oftast föreskrivs det i köpeavtalet att även ett köpebrev skall skrivas på tillträdesdagen, och det brukar finnas en klausul som villkorar affären med att köpebrevet skall upprättas.D Dilato skrev:Äganderätten till en fastighet uppkommer genom att en giltig fångeshandling upprättas. Det kan t.ex vara fråga om ett köpebrev eller gåvobrev (4 kap 1 § och 4 kap 29 § JB). Huruvida du flyttar ifrån fastigheten och skriver dig någon annanstans har ingen rättslig påverkan när det gäller vem som faktiskt är ägare.
Här kommer man in på juridiska spetsfundigheter, som jag tror att du måste låta en advokat titta på. Det är ju helt klart att säljaren är bunden att överlåta fastigheten till dig. Men om han vägrar skriva på köpebrevet. Vem är då ägare.
Jag har uppfattat att man i "modern tid" ändrat standarformulering i köpeavtal just vad gäller villkorandet med köpebrev. Skälet var situationer där en köpare inte ville/kunde betala på tillträdesdagen, att säljaren då tydligen i vissa fall förlorat fastigheten. Köparen hade blivit ägare och var skyldig att betala, men om köparen då inte kan betala, så har säljaren en fodran på köparen men har blivit av med fastigheten, som kanske genast tas av kronofogden om köparen har andra prioriterade skulder.
Men som sagt, jag tror att detaljerna runt betydelsen av köpebrevet behöver redas ut av ett proffs.
Det är sjukt korkat av honom att blanda in barnen. Jag hade svaratK Köparen skrev:Lite jag funderar på är om hans snack om att blanda in barnen i det hela kan ligga till hans fördel i ett eventuellt dombeslut även om han redan påpekat att barnen inte bor på heltid med honom.
Jag har svårt för att tro att de egentligen har något med kontraktet att göra och att domaren skulle
utgå från hans ståndpunkt och ge honom rätt i detta fallet dock.
Det är ju en viktig punkt dock och det är något jag bör kunna använda ifall vi hamnar i en sådan sits.
Han är ju på min mark redan som det är och hans möjligheter att infinna sig på denna försvinner
ju om ett par dagar. Jag har mina pengar redo och avsikten är ju att dessa ska betalas ut i sin helhet.
Att han nekar till att ta emot dem gör ju att han inte uppfyller kontraktet. Men tomten och bostaden är ju fortfarande min.
"Eftersom det framkommit att du sålt ditt hus utan att säkra något boende för dina barn har jag lämnat in en orosanmälan till socialtjänsten."
Hur mycket pengar skulle krävas för att du skulle acceptera att backa?K Köparen skrev:Ja, jag är inte dum i huvudet. Men det är bra så att allt är tydligt.
Jo, jag är rädd för att det kan ta tid. Oavsett, den perioden med mina omkostnader hamnar ju
på hans bord ändå. Vi får hoppas på att trögheten i systemet ändå kan agera med viss
hast så vi alla slipper onödiga utgifter. Han har iofs 150kkr att spendera så varför inte?![]()
Varför rekommenderar du hela tiden att man ska jävlas så mycket man kan med omgivningen? Om man känner oro för barnen ska man naturligtvis göra en orosanmälan. Men jag uppfattar inte riktigt att det var syftet med din rekommendation.Farstatjej90 skrev:
Det var en rätt slarvig sida du länkar till (frejapartner), övriga är tydligare med att det är 'Köpebrevet' som innebär att äganderätten övergår till köparen.D Dilato skrev:Säljaren har ingen rådighet över objektet alls efter att säljkontraktet är påskrivet.
Tänk på att äganderätten till fastigheten övergår på köparen vid båda parters undertecknande av fastighetsköpavtalet. Säljaren kan alltså inte ”hålla kvar vid” äganderätten fram till ett senare datum när väl avtalet undertecknats.
[länk]
Genom formenlig överlåtelsen övergår äganderätten till fastigheten från säljaren till köparen. Den civilrättsliga äganderättsövergången är omedelbar.
[länk]
Äganderätten till en fastighet uppkommer genom att en giltig fångeshandling upprättas. Det kan t.ex vara fråga om ett köpebrev eller gåvobrev (4 kap 1 § och 4 kap 29 § JB). Huruvida du flyttar ifrån fastigheten och skriver dig någon annanstans har ingen rättslig påverkan när det gäller vem som faktiskt är ägare.
[länk]
Så...säljaren har sålt och du äger.
Fastighetsköpavtalet, är ett kontrakt som avser intentionen att överföra äganderätten, men överför inte automatiskt äganderätten, då hade t.ex. köparen haft ansvar för försäkringar efter undertecknandet av fastighetsköpavtalet.
Eftersom man kan skriva in nästan vilka som helst villkor i ett fastighetsköpavtal, kanske du kan dela en avidentifierad version, så kanske du kan få relevanta råd.K Köparen skrev:Hej!
Befinner mig i en tvist vid ett bostadsköp. Detta gäller ett fristående hus och ägaren säger att han inte
bor i huset mer än när han befinner sig inom länet. Hans barn hälsar på honom då och då. Han verkar inte
ha vårdnaden av dem på heltid.
Nu vill han dra sig ur. Jag beskriver nedan stegen:
1) Säljaren har ett hus till salu.
2) Vi lägger ett bud och det accepteras.
3) Vi skriver på kontrakt och kommer överens om inflyttningsdatum. Slutet av oktober.
4) Dagen efter vi skrivit betalar jag in handpenningen och får verifierat att denna inkommit.
5) Jag epostar säljaren med en bunt frågor och får inga svar. Bara "Jag återkommer". Detta någon dag efter vi skrivit.
6) Jag mailar igen för fler detaljer. Får "Jag återkommer".
7) Nästan 3 månader senare i Januari får jag ett mail där säljaren säger att han hamnat i en jobbig sits
och måste dra sig ur försäljningen.
8) Jag säger att jag kommer att begära att avtalet fullföljs / fullgörelse.
9) Säljaren svarar en vecka senare och börjar dra in barnen i det hela.
10) Återigen så säger jag att jag kommer begära att avtalet fullföljs och att jag själv snart blir bostadslös eftersom jag sålt mitt boende.
11) Mäklaren har försökt kontakta säljaren men han lyser med sin frånvaro. Till slut svarar han.
Med ett par-tre dagar till att jag ska ta över bostaden så säger han:
"Jag har meddelat min bank att det inte blir en bostadsaffär. Jag vill ha kontonummer till mäklaren eller till köparen så jag kan skicka tillbaka handpenningen + 150000:- i skadestånd."
Jag har inte begärt något skadestånd för kontraktet är inte brutet ÄN. Dessutom försöker han påtvinga mig att släppa
köpet och indirekt acceptera hans "skadestånd".
Han började dessutom snacka om att ett staket var bygglovsvidrigt och måste åtgärdas. Lite som om han läst reglerna
fel och tror att han kan häva kontraktet pga felaktigt utförande? Jag ställde frågan både till honom och till mäklaren
om allt var ok med alla bygglov och inget stod felaktigt till. Bägge garanterade att allt stod rätt till!
Så, nu är det några dagar kvar och jag kommer infinna mig hos mäklaren för att avsluta affären. Säljaren har redan
sagt att han inte kommer dit eftersom affären är avblåst.
Så, vad ska jag göra nu? När jag läser omkring så är det egentligen inget säljaren kan göra och eftersom jag krävt att affären ska fullgöras så är han tvingad till att sälja. Det finns ingen klausul i kontraktet.
Då är ju frågan, eftersom han är så övertygad att ett par email upplöser ett huskontrakt, om jag behöver skicka
in en stämningsansökan till tingsrätten (vad för tider har de?) och blanda in kronofogden för att få honom att tvingas flytta?
Om jag tar till en jurist, kan jag få honom att betala för mina omkostnader pga detta?
Eftersom kontraktsbrottet kommer att uppstå från hans sida så undrar jag vad jag har för rättigheter i form
av ersättning? Mina egna omkostnader kommer innefatta tid + försenad flytt (kostar eg. inget), jurist samt
att jag gick minus på försäljningen av min bostad för att få den såld i tid. Vad är skäligt?
Då det finns vissa websidor som säger att det enda jag kan kräva är ett skadestånd för mina omkostnader och
andra sidor som säger att jag kan tvinga honom till försäljning så blir jag lätt kluven vad som egentligen gäller?
Vi vill verkligen ha huset och vi kommer kämpa för det. Men har jag de rättigheterna jag tror att jag har?
Att jag i princip kan kasta ut honom ur hans hus?
Mvh
Köparen
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Hej!R Robert-san01 skrev:Har du kollat med mäklaren vad som gäller och bett honom förklara för säljaren vad som gäller?
Hade en liknande situation när jag köpte tomt. Säljaren tyckte efter 3d att han sålt för billigt och ville ångra sig. Mäklaren förklarade att han kunde försöka få köpa tillbaka tomten, det var enda sättet att backa ur affären.
Jag har inte skrivit särskilt mycket om vad mäklaren har gjort. Men jag kan dra det här.
Mäklaren underrättade mig strax innan jag mottog epost från säljaren att han ville backa.
Jag berättade för mäklaren att det fungerar inte på det viset och att jag kommer att begära
att kontraktet fullföljs.
Mäklaren sade att under hans dryga 10 år som mäklare aldrig varit med om något som detta.
Oftast är det ju att köparen inte är kapabel att betala för det han signerat för.
Oavsett, han kontaktade mäklarsamfundet och hörde sig för.
Deras jurister berättade att hans uppgift är att förmedla mellan säljare och köpare vad som sägs samt
att hans uppgift är att se till att affären går i lås. Men samtidigt måste han vara opartisk.
Han får ge rekommendationer men inte kräva något.
De säger precis som jag och flera här inne - det är inte mycket säljaren kan göra.
Så, mäklaren har lyssnat på mig, kontaktat säljaren, som oftast lyst med sin frånvaro och
berättat vad jag sagt och vice versa.
Senast när det var tal om att återsända handpenningen + kompensation (hans påhittade skadestånd)
så nekade mäklaren och sade att han får inte röra dessa pengar och har inget med saken att göra.
Så, egentligen, mäklaren har mest bara agerat eko i detta och förmedlat samt beskrivit tydligt för
säljaren att detta kommer inte sluta bra, att det blir jobbigt för alla samt att han kommer att dra
på sig en massa extrakostnader utan att göra någon som helst vinst i det hela.
Mvh
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Ja, det ligger något i det. Å andra sidan så är jag ute efter att ta över huset och flytta in där.Farstatjej90 skrev:
Jag är inte ute efter att göra livet surt för karln trots hans eventuella vårdslöshet mot barnen.
Han har bränt många broar men jag är inte ute efter att bränna mina och göra det hårt för honom.
Det är ett vapen jag skulle kunna använda eventuellt men tills vidare låter jag det stå kvar i skåpet.
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Vad ska jag backa till? Jag har sålt min bostad. Jag har hittat ett hus jag verkligen vill ha somFarstatjej90 skrev:
tickar alla boxar. Antingen blir han eller jag hemlös (han bor ju inte ens där, han har bostad).
Om jag hittar en annan kåk som har allt samma så kan jag acceptera om han betalar mellanskillnaden.
Och redan där pratar vi uppemot 1-1.5M i prisskillnad.
Som jag sade, snubben vill troligen ha mer cash för han har sålt detta alldeles för billigt.
Om du inte tycker det finns skäl till oro så gör ingen anmälan. Varför ska du hela tiden vara polis på Byggahus?D Daniel 109 skrev:
Allt har ett pris, undrade bara vad ditt var i den här situationen.K Köparen skrev:Vad ska jag backa till? Jag har sålt min bostad. Jag har hittat ett hus jag verkligen vill ha som
tickar alla boxar. Antingen blir han eller jag hemlös (han bor ju inte ens där, han har bostad).
Om jag hittar en annan kåk som har allt samma så kan jag acceptera om han betalar mellanskillnaden.
Och redan där pratar vi uppemot 1-1.5M i prisskillnad.
Som jag sade, snubben vill troligen ha mer cash för han har sålt detta alldeles för billigt.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
ska man blanda in kronofogden så får man ju komma ihåg att absolut ingenting kommer att hända förrän vederbörande är delgiven och har skrivit på den. Så man ska ju inte räkna med nån snabb hantering om säljaren verkligen vill krångla........
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Jag kopierar text som står här som jag tror är av relevans:P Peter787 skrev:
Köpekontrakt:
Säljare med 1/1 del, namn, personnummer, epost, telefon.
Köpare med 1/1 del -"-
Köpeobjekt: Fastigheten xyz, i det följande kallad Fastigheten.
Överlåtelseförklaring: Säljaren överlåter härmed Fastigheten till köparen.
Köpeskilling: Överlåtelsen sker med en överenskommen köpeskilling om xyz.
Tillträdesdag: Slutet av Februari eller annat datum enligt överenskommelse.
§1 Betalning av köpeskilling. Köparen betalar köpeskillingen till säljaren på följande sätt:
a. Betalar handpenning senast 2024.x.yz (pris)
b. Betalar kontant på tillträdesdagen (pris
På tillträdesdagen ska likvidavräkning upprättas
Summa köpeskilling: 123
§2 Inteckningar och pantbrev, yada med garanti för att den inte är pantsatt etc.
§3 Rättigheter och belastningar:
Säljaren garanterar att Fastigheten endast belastas med följande servitut, nyttjanderätter, ledningsrätter, utmätnings- eller kvarstadsanteckningar; samt att Fastigheten har del av följande samfälligheter eller gemensamhetsanläggningar:
Gemensamhetsanläggning: 123
Förmån: 321
Signerad i hörnet av säljare och köpare.
Resten av sidorna innehåller ingen känslig info:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto