F Filbert skrev:
Fast här är ju ett exempel på att budgivaren med dolt bud ser att budet sannolikt inte hålls dolt. Då skall det förstås dras tillbaka eftersom villkoret fallit. Jag skulle nog backat ur, även om jag har lite svårt fatta varför TS envisas med besiktningsklausul istället för att besiktiga före kontrakt.
Det har TS svarat på. TS lägger 10k på en besiktning och sedan säljer ägaren till ngn annan.

M Mekaniker skrev:
Det har TS svarat på. TS lägger 10k på en besiktning och sedan säljer ägaren till ngn annan.
Vad vinner säljaren på att TS lägger pengar på en besiktning?

H hempularen skrev:
Det blir ju lite konstigt när du inte citerar hela paragrafen, 2 st av ovanstående paragraf:

Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet.

Det är det som populärt kallas undersökningsplikt.

Ordalydelsen kan iofs. tolkas som att man inte behöver undersöka ett nyproducerat hus lika noga.
My bad, gick lite snabbt när jag klippte och klistrade på telefonen.

Men min poäng kvarstår, finns inget krav på en besiktning för att kunna göra anspråk i efterhand. Sen bör man ju såklart göra en, men för som egen skull.

Min väldigt lekmannamässiga bedömning är att det inte skulle göra någon större juridisk skillnad i detta fall då huset är så pass nytt

I vilket fall som helst: Ta det lugnt - rusa inte. Köparens marknad nu, Låt de (eventuellt) andra budarna tröttna - eller avslöjas som fakes. Sen när det hela ev. har lagt sig - visa intresse igen. Blev det sålt - jaha... om inte - nu ny chans... på dina villkor.

//

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vad vinner säljaren på att TS lägger pengar på en besiktning?
Om besiktningen går bra så kan säljaren höja priset. Köparen, som just spenderat 10 tusen på en besiktning, står då i en situation där de redan lagt in pengar i ett hus som de vill ha, och som tycks vara i gott skick. Om säljaren då vill ha 50 tusen till så kan det vara lockande att gå med på det… att leta hus tar tid

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
S sarrigato skrev:
Om besiktningen går bra så kan säljaren höja priset. Köparen, som just spenderat 10 tusen på en besiktning, står då i en situation där de redan lagt in pengar i ett hus som de vill ha, och som tycks vara i gott skick. Om säljaren då vill ha 50 tusen till så kan det vara lockande att gå med på det… att leta hus tar tid
Men hur ska säljaren få reda på om besiktningen gått bra?

• Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
H
L LokiLoki skrev:
Hej alla!

Jag undrar ifall följande situation är normalt.

Jag kollade på ett hus på en eftermiddag och la ett dolt bud nästa morgon. Eftersom huset har varit till salu i 5 månader och ingen har lagt ett bud så gick säljaren med på budet. Budet var lite under utropspris. Vill också påpeka att huset ligger i en liten ort, långt ifrån en större stad.

Efter accepterat bud ville jag omgående skriva på ett köpekontrakt med besiktningsklausul. Men detta ville inte säljaren. Han vill att jag gör en besiktning innan köpekontraktet.

Och här kommer det märkliga. 4 timmar efter att jag la mitt villkorade bud kommer ett annat bud, 50 tusen lägre än mitt och ovillkorat. Dagen innan (när jag gick på visningen) fanns det inga spekulanter eller bokade visningar. Denna person ska alltså ha boka in en visningen på kvällen efter min visning/ tidig nästa morgon och sedan lagt bud. Dessutom visste inte denna person om mitt bud då mitt bud är dolt. Inte heller har mäklaren nämnt att "budgivning pågår" på deras sajt.

Mäklaren ringer upp och säger att säljaren vill sälja till mig men fortfarande utan besiktningsklausul. Bestämt säger jag: köpekontrakt med besiktningsklausul eller ingen affär. Jag erbjuder även en besiktningsklausul med vite och jag höjer mitt bud med 50 tusen (för att visa att jag är seriös). Även detta bud är dolt. Nu ligger jag 100 tusen över den andra budgivaren.

Helt plötsligt (2 timmar efter jag pratar med mäklaren) lägger förra budgivaren 50 tusen mer och ovillkorat och han ligger nu 50 tusen lägre än mig. Fortfarande vet inte budgivaren om mitt bud.

Fortfarande vill säljaren sälja till mig med vägrar besiktningsklausul.

Vi har ännu inte kommit överens. Och det verkar som att säljaren/mäklaren totalt ignorerar den andra budgivaren. Säljaren försöker verkligen att sälja till mig men utan besiktningsklausul. Jag funderar att skippa i huset totalt.

Vad tror ni?
Besiktiga men underförutsättning att säljaren står för besiktningskostnaden om det visar sig att huset är i dåligt skick att det fodras omfattande åtgärder. T.ex. överstiger 100.000,00. Om det fuktskador, mögel, felinstallationer osv. Frågor som du kan ventilera med en besiktningsman. Går säljaren med på det så titta efter ett annat hus.

Vill också påpeka att huset är ett dödsbo, säljaren är barn till döda personen och den enda ägaren till boet idag. Säljaren har aldrig bott i huset, mer en ett par besök från utlandet. Alla papper etc. är i sin ordning. Har bett en jurist dubbelkolla det också.

Gällande dolda fel. Vi har kommit överens om att säljaren ska teckna en dolda felförsäkring på min besiktning. Jag ska stå för den kostnaden. Visst man kan argumentera hur effektiv en sådan försäkring är, men för mig känns det tryggare än att driva dolda fel (om det uppstår) mot ett dödsbo.

Det enda vi inte kommer överens om är när besiktningen ska utföras. Men som sagt, får jag ingen besiktningsklausul så skippar jag det.

Börjar också starkt ifrågasätta äktheten av den andra budgivaren.

• Gilla
ulfem och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men hur ska säljaren få reda på om besiktningen gått bra?
genom att köparen efter genomförd besiktning kvarstår vid sitt bud

• Haha
fsn
  • Laddar…
Rätthaverister med konstiga krav och hemliqa bud ska man hålla sig långt borta ifrån.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
L LokiLoki skrev:
Vill också påpeka att huset är ett dödsbo, säljaren är barn till döda personen och den enda ägaren till boet idag. Säljaren har aldrig bott i huset, mer en ett par besök från utlandet. Alla papper etc. är i sin ordning. Har bett en jurist dubbelkolla det också.

Gällande dolda fel. Vi har kommit överens om att säljaren ska teckna en dolda felförsäkring på min besiktning. Jag ska stå för den kostnaden. Visst man kan argumentera hur effektiv en sådan försäkring är, men för mig känns det tryggare än att driva dolda fel (om det uppstår) mot ett dödsbo.

Det enda vi inte kommer överens om är när besiktningen ska utföras. Men som sagt, får jag ingen besiktningsklausul så skippar jag det.

dödsbon brukar normalt sett säljas med friskrivningsklausul. De är ju då ofta också aningen billigare. Men kanske ännu viktigare att besiktiga då. Men så är inte fallet här?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
L LokiLoki skrev:

Dolda-felförsäkring innebär för dig som köpare i princip att för varje fel du hittar så måste du driva en rättsprocess mot goliat, ett försäkringsbolag med oändliga resurser, istället för en privatperson. I princip varje claim du gör kommer mötas av en jurist som säger nej.

så som köpare är det snarare bättre att hoppas att säljaren skippar doldafel-försäkring. Då har du större chans för någon form av förlikning om ett fel upptäcks

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Var inte dumsnål. Besikta ordentligt före och grundligt lägg ett slutbud som du kan stå fast vid. Accepterar inte säljaren detta, skippa huset
Håller med, gör en besiktning före köpet och anpassa ditt bud därefter.

F
Karl.s Karl.s skrev:
My bad, gick lite snabbt när jag klippte och klistrade på telefonen.

Men min poäng kvarstår, finns inget krav på en besiktning för att kunna göra anspråk i efterhand. Sen bör man ju såklart göra en, men för som egen skull.

Min väldigt lekmannamässiga bedömning är att det inte skulle göra någon större juridisk skillnad i detta fall då huset är så pass nytt
Extremt naivt skulle jag säga. Oavsett vilket, finns det nåt uppenbart som går att hitta innan kontrakt så är det oändligt mycket lättare att driva det än i efterhand med en jävla debatt om det är dolt eller inte mot en säljare som bor utomlands. Ibland kan det löna sig att tänka till och fundera på konsekvensen av det man skriver. 15000kr för en besiktning är ingenting, även om man inte hittar nåt.

• Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Tänk på att om säljaren inte finns i Sverige och det efter köpet gått igenom, dvs efter att du blivit ägare, i princip kan bli omöjligt att få ersättning för om det skulle upptäckas ett dolt fel på huset. Svårt driva fall med ersättning om motparten inte har några tillgångar i Sverige och inte bor i landet.

• Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.