L LokiLoki skrev:
Hej alla!

Jag undrar ifall följande situation är normalt.

Jag kollade på ett hus på en eftermiddag och la ett dolt bud nästa morgon. Eftersom huset har varit till salu i 5 månader och ingen har lagt ett bud så gick säljaren med på budet. Budet var lite under utropspris. Vill också påpeka att huset ligger i en liten ort, långt ifrån en större stad.

Efter accepterat bud ville jag omgående skriva på ett köpekontrakt med besiktningsklausul. Men detta ville inte säljaren. Han vill att jag gör en besiktning innan köpekontraktet.

Och här kommer det märkliga. 4 timmar efter att jag la mitt villkorade bud kommer ett annat bud, 50 tusen lägre än mitt och ovillkorat. Dagen innan (när jag gick på visningen) fanns det inga spekulanter eller bokade visningar. Denna person ska alltså ha boka in en visningen på kvällen efter min visning/ tidig nästa morgon och sedan lagt bud. Dessutom visste inte denna person om mitt bud då mitt bud är dolt. Inte heller har mäklaren nämnt att "budgivning pågår" på deras sajt.

Mäklaren ringer upp och säger att säljaren vill sälja till mig men fortfarande utan besiktningsklausul. Bestämt säger jag: köpekontrakt med besiktningsklausul eller ingen affär. Jag erbjuder även en besiktningsklausul med vite och jag höjer mitt bud med 50 tusen (för att visa att jag är seriös). Även detta bud är dolt. Nu ligger jag 100 tusen över den andra budgivaren.

Helt plötsligt (2 timmar efter jag pratar med mäklaren) lägger förra budgivaren 50 tusen mer och ovillkorat och han ligger nu 50 tusen lägre än mig. Fortfarande vet inte budgivaren om mitt bud.

Fortfarande vill säljaren sälja till mig med vägrar besiktningsklausul.

Vi har ännu inte kommit överens. Och det verkar som att säljaren/mäklaren totalt ignorerar den andra budgivaren. Säljaren försöker verkligen att sälja till mig men utan besiktningsklausul. Jag funderar att skippa i huset totalt.

Vad tror ni?
Jag skulle inte tro på mäklaren och det är något som påpekar misstankar mot mäklaren för som bara känner till budgivningen även om det är dolt.

• Gilla
Tommy 138
  • Laddar…
TRJBerg
Förstår inte problemet med att besikta före kontraktsskrivning. Det värsta som kan hända är ju att man "förlorar" pengarna för besiktningen om köpet inte går igenom. (F ö är det den som betalar för besiktningen som har tillgång till resultatet.)
Jämförelsevis har det ju handlat om större summor i de olika märkliga buden.

• Gilla
bjorsi och 2 till
  • Laddar…
Men ”inte går igenom” kan betyda olika saker. Om jag efter besiktningen vill sänka budet pga fel som upptäcks, då är ju läget exakt detsamma som efter en bes. klausul. Men om vi antar att det faktiskt finns en budgivare till, som får reda på att jag efter min besiktning fortfarande vill köpa, så kan det ju inte vara något värre med huset. Den budgivaren höjer då så köparen som betalat för besiktningen blir blåst.

• Gilla
Tomtom79 och 3 till
  • Laddar…
L LokiLoki skrev:
Hej alla!

Jag kollade på ett hus på en eftermiddag och la ett dolt bud nästa morgon. Eftersom huset har varit till salu i 5 månader och ingen har lagt ett bud så gick säljaren med på budet. Budet var lite under utropspris. Vill också påpeka att huset ligger i en liten ort, långt ifrån en större stad.

Efter accepterat bud ville jag omgående skriva på ett köpekontrakt med besiktningsklausul. Men detta ville inte säljaren. Han vill att jag gör en besiktning innan köpekontraktet.

Och här kommer det märkliga. 4 timmar efter att jag la mitt villkorade bud kommer ett annat bud, 50 tusen lägre än mitt och ovillkorat. Dagen innan (när jag gick på visningen) fanns det inga spekulanter eller bokade visningar. Denna person ska alltså ha boka in en visningen på kvällen efter min visning/ tidig nästa morgon och sedan lagt bud. Dessutom visste inte denna person om mitt bud då mitt bud är dolt. Inte heller har mäklaren nämnt att "budgivning pågår" på deras sajt.

Mäklaren ringer upp och säger att säljaren vill sälja till mig men fortfarande utan besiktningsklausul. Bestämt säger jag: köpekontrakt med besiktningsklausul eller ingen affär. Jag erbjuder även en besiktningsklausul med vite och jag höjer mitt bud med 50 tusen (för att visa att jag är seriös). Även detta bud är dolt. Nu ligger jag 100 tusen över den andra budgivaren.

Helt plötsligt (2 timmar efter jag pratar med mäklaren) lägger förra budgivaren 50 tusen mer och ovillkorat och han ligger nu 50 tusen lägre än mig. Fortfarande vet inte budgivaren om mitt bud.

Vi har ännu inte kommit överens. Och det verkar som att säljaren/mäklaren totalt ignorerar den andra budgivaren. Säljaren försöker verkligen att sälja till mig men utan besiktningsklausul. Jag funderar att skippa i huset totalt.

Vad tror ni?

Tycker du ska skippa det, men jag förstår också säljaren, dolt bud ska vara snabbt och direkt så du slipper göra om hela processen... med allt det innebär.

L LokiLoki skrev:
Håller med om att det kanske var lite onödigt att lägga ett dolt. Jag är heller inte sur över att detta bud ev. har läckts. Vad jag stör mig på är att säljaren accepterar mitt bud men inte tillåter en besiktningsklausul. Visst, jag får göra en besiktning. Men risken finns att jag lägger ut 10K på en besiktning och sen inte får köpa. Och varför accepterar inte säljaren den andra budgivare istället, som inte kräver en besiktning?

Dessutom säljaren är inte längre bosatt i Sverige. Så köpekontraktet kommer ske på distans. Hela kontraktprocessen kommer att ta minst 1 vecka efter besktning, varpå fler budgivare kan komma in.
Tror inte det finns någon riktig andra budgivare. Att vilja ha besiktning innan kontrakt är kanske för att slippa diskussioner efter kontraktsskrivningen.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Var inte dumsnål. Besikta ordentligt före och grundligt lägg ett slutbud som du kan stå fast vid. Accepterar inte säljaren detta, skippa huset

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Om jag skulle köpa ett hus av någon bosatt utomlands, skulle jag istället begära att huset är förbesiktat och ha försäkring mot dolda fel.

L LokiLoki skrev:
Håller med om att det kanske var lite onödigt att lägga ett dolt. Jag är heller inte sur över att detta bud ev. har läckts. Vad jag stör mig på är att säljaren accepterar mitt bud men inte tillåter en besiktningsklausul. Visst, jag får göra en besiktning. Men risken finns att jag lägger ut 10K på en besiktning och sen inte får köpa. Och varför accepterar inte säljaren den andra budgivare istället, som inte kräver en besiktning?

Dessutom säljaren är inte längre bosatt i Sverige. Så köpekontraktet kommer ske på distans. Hela kontraktprocessen kommer att ta minst 1 vecka efter besktning, varpå fler budgivare kan komma in.

• Gilla
helrob
  • Laddar…
Det är köparen som ska besikta huset och betala för det. Säljarens besiktningsman kan vara "köpt" och inte oberoende. Som ofta vanligt är så är "Dolda fel försäkring" för köparen ofta inte värt papperet som den är skriven på om man läser trådarna i detta forum

• Gilla
Huda Alhilou och 4 till
  • Laddar…
Du tänker helt rätt. Sen borde du trycka på mäklaren att han ska se till både köpare och säljares intresse. Han SKA vara oberoende.

för din del är det en klar nackdel att besiktiga först och sen skriva kontrakt. Du har helt rätt i att man borde skriva en klausul, för att skydda dig från att lägga 10 000kr på en besiktning som kanske blir överbudad innan kontrakt.

Mäklaren ska även verka för att du fullföljer din undersökningsplikt. Så säg till mäklaren att du kan tänka dig att besiktiga innan om mäklarfirman står för kostnaden om du blir överbudad innan kontrakt. Fråga honom också om han inte borde verka för att du får rätt att besiktiga det och då även för att du gör det på ett tryggt sätt där du inte riskerar att kasta pengar i sjön.

tycker generellt du tänker helt rätt och självklart bör huset besiktigas.

• Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
I Inger Norgren skrev:
Om jag skulle köpa ett hus av någon bosatt utomlands, skulle jag istället begära att huset är förbesiktat och ha försäkring mot dolda fel.
Försäkring mot dolda fel är bara till för säljaren. Det är nästan uteslutande en nackdel för köparen att ha ett försäkringsbolag som motpart vid eventuella diskussioner om dolda fel.

Å den andra sidan har du rätt i att en säljare bosatt utomlands potentiellt är omöjlig att driva något mot.

Egen besiktning är A och O. Sedan får man acceptera att köpt är köpt och ta allt på eget ansvar.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Säljaren riskerar ju att du ”kliver av” köpet efter besiktningen, om det skrivs besiktningsklausul

och som säljare är det nog bättre om köpare hoppar av innan kontraktsskrivning?
Det var exakt detta jag skulle skriva. Det är alltid svårare att få huset sålt efter en officiellt avbruten affär. För att inte tala om krångel som kan uppstå med planering. Nu verkade han ju inte bo där så det borde inte vara bekymret.

Besiktningsklausul är det bästa för köparen. Men det är upp till säljaren att acceptera eller neka, oavsett skäl är det bara att förhålla sig till det.

Om du trots allt är intresserad och inte vill släppa huset. Beställ besiktningen på dina villkor.
De pengarna är väl investerade, oavsett om du köper eller ej. Det är en stor affär och det är i ditt intresse att ha bästa möjliga beslutsunderlag.
En viss risk får du acceptera.

• Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Jag tycker bud situationen är väldigt konstig, jag tror inte de har ett annat riktigt bud speciellt som du säger att huset varit till salu länge (hur sannolikt är det att det dyker upp ett nytt bud strax efter ditt?). Det finns ingen logik i säljarens/mäklarens beteende. Om de är rädda för en besiktning varför inte sälja till den andra budgivaren och om de inte är rädda för besiktningen varför inte sälja till dig på dina villkor?

Mäklaren jobbar för säljaren och ju mer hen får upp priset ju högre provision så även om mäklaren ska se till bådas intresse så hade jag inte utgått från det utan att de agerar i sitt eget/säljarens bästa intresse.

• Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P
Klart han inte godtar den andra budgivarens bud. Det är ju hans kusin som ska trigga dig att höja och skippa besiktningen.
Det är för jävla synd att man inte kan få ut vem den andra budgivaren är förrän efter man vunnit och skrivit på papper.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
L LokiLoki skrev:
Hej alla!

Vad tror ni?
Walk away! Skippa huset… Luktar fulspel lång väg!

du ska se att huset finns kvar om 14 dagar och att mäklaren kommer ringa tillbaka…

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.